Mezi evropskou špičku patří domácí podniky zejména v oblasti e–commerce, zaostávají naopak ve využívání umělé inteligence nebo využití informačních systémů CRM (Customer Relationship Management). Ve většině statistik však dosahují evropského průměru.
Vyplývá to ze zprávy Informační společnost v číslech, vydané Českým statistickým úřadem (ČSÚ).
Tyto výsledky vycházejí ze statistického šetření o využívání ICT v podnikatelském sektoru za rok 2021, které ČSÚ provádí na výběrovém vzorku zhruba osmi tisíc podniků s deseti a více zaměstnanci.
Nadprůměr ve využití internetových obchodů
Až osmdesát tři procent českých firem se může pyšnit webovými stránkami. Česká republika v tomto ohledu zaujímá sedmou příčku mezi zeměmi EU a lehce přesahuje unijní průměr, který činí sedmdesát osm procent. Až třicet tři procent domácích firem pak dokonce umožňuje vytvořit na webu objednávku, čímž se ve statistice řadí na pomyslnou bronzovou příčku. Překvapením rozhodně není, že prostřednictvím internetu nebo skrze mobilní aplikace své služby nejvíce nabízí cestovní agentury (sedmdesát procent firem) a ubytovací odvětví (šedesát šest procent firem).
Průměr ve využití cloudových úložišť
V oblasti využívání placeného cloud computingu pak ČR lehce přesahuje unijní průměr čtyřicet jedna procent, kdy tuto službu využívá čtyřicet čtyři procent tuzemských podniků. V případě podniků s 250 a více zaměstnanci pak cloud využívá pouze šedesát dva procent domácích firem, přičemž horší je v tomto ohledu pouze Slovensko, Řecko, Bulharsko a Rumunsko. Nutno však podotknout, že implementace cloudu dosahuje u velkých podniků mnohem vyšších čísel než v případě malých (čtyřicet dva procent), nebo středních firem (čtyřicet sedm procent).
Samotný cloud je pak nejvíce využíván v emailové komunikaci (třicet pět procent firem) a bezpečnostního softwaru (třicet čtyři procent firem). Nejméně jej pak české firmy používají jako výpočetní platformu k hostování prostředí na vývoj aplikací (pouze tři procenta firem).
Zdroj: ČSÚ
Kde je prostor ke zlepšení?
České firmy pak poměrně jednoznačně zaostávají ve využívání informačních systémů v oblasti Customer relationship managementu (CRM). Tyto technologie jsou implementovány pouze v případě 18 % firem, což je hluboko pod unijním průměrem 35 %. Suverénně nejlepších výsledků v tomto ohledu dosahuje IT sektor, kde CRM systémy využívá skoro 60 % podniků. Naopak nejhůře si vede pohostinství s 3.9 %.
Relativně málo je na domácím trhu využívána také umělá inteligence, kterou v rámci svého provozu využívá pouze 4 % domácích firem, oproti unijnímu průměru 8 %. Vzhledem ke stavu vývoje této technologie je však malá rozšířenost pochopitelná. Podobně nízká čísla můžeme také pozorovat u většiny ostatních unijních zemí. Prim v tomto případě hraje Dánsko s 24 %.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: Filip Blaha