e-news.cz - kurzy
Reklama

BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

17.01.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
BCG: Online nákupy porostou rychleji než kamenné prodeje, e-shopy budou mít v roce 2027 už 41% podíl tržeb

Přestože růst online prodejů se v Evropě i ve světě v posledních letech téměř zastavil a například v Česku tržby online obchodů už téměř dva roky klesají, odvětví čeká v dalších čtyřech letech poměrně silný růst.

Zatímco v roce 2017 se sektor e-commerce podílel na celosvětových maloobchodních tržbách 18 %, v roce 2022 šlo už o 35 % a v roce 2027 by to mělo být podle studie poradenské společnosti Boston Consulting Group (BCG) dokonce o 41 %.  Jedním z důvodů tohoto růstu bude přitom rostoucí popularita online nákupů u lidí narozených před rokem 1980, tedy u tzv. Generace X a Baby Boomers.

Z části právě díky starším zákazníkům by měl objem online prodejů v příštích čtyřech letech růst průměrným tempem 9 % za rok. Naopak růst tržeb v kamenných prodejnách by v tomto období měl dosahovat pouze 4 %. „České e-shopy se v posledních dvou letech nacházejí ve velmi těžké situaci, kdy jim klesají tržby, roste konkurence a zároveň se zvyšují náklady. I v Česku bychom se ale v příštím roce měli odrazit od pomyslného dna a vrátit se na růstovou trajektorii. Zároveň je třeba pamatovat, že online prodeje v letech 2020 a 2021 skokově narostly a dnešní stagnace či pokles jsou pouze korekcí tohoto nepřirozeného výkyvu od dlouhodobého trendu,“ říká David Antoš, odborník na e-commerece ze společnosti BCG. Zároveň dodává, že růst e-commerce nutně neznamená růst tržeb čistých e-shopů, ale bude tažen i větší přítomností tradičních fyzických obchodů v online prostředí.

Růst e-commerce nebude rovnoměrný, posílí potraviny či hobby a zahrada. Zároveň ho potáhnou starší zákazníci

Aktuální data naznačují, že růst odvětví se bude výrazně lišit napříč regiony, ale také kategoriemi zboží. Rychlejší by měl být v Asii a Latinské Americe, o něco nižší v Evropě a nejnižší v již velmi vyspělých USA. Zároveň se bude lišit napříč kategoriemi zboží, což se ukázalo už v minulém roce a na začátku tohoto roku, kdy nejvíce rostly tržby u prodeje potravin, potřeb pro domácnost, zahradu a kutily, zatímco třeba prodeje elektroniky klesaly.

Důležitou roli budou také stále více hrát tzv. Baby Boomers a Generace X, tedy zákazníci narození před rokem 1980. „Důvodem je především fakt, že mezi mladými lidmi je online nakupování už běžnou záležitostí a mnoho nových zákazníků k přilákání už nezbývá. Naopak u starší generace je prostor vyšší. Z našich dalších výzkumů navíc vyplývá, že se senioři online nakupování nebrání, pouze je potřeba pochopit jejich potřeby a nákupní zvyklosti. Výrazně více zde funguje například omnichannel, tedy kombinace osobního kontaktu na pobočce a cílených marketingových online nabídek,“ vysvětluje David Antoš. Právě to, jak se obchodníkům podaří vybudovat vztah k této skupině zákazníků, tak podle něj může rozhodnout o úspěchu prodejců i v Česku. „Samozřejmě to neznamená, že by obchodníci měli začít ignorovat mladší generaci,“ upozorňuje David Antoš.

Tento trend je přitom vidět i na datech z loňského roku a ze začátku letošního roku. Zatímco u Generace Z tržby meziročně stagnovaly a u Generace Y začaly mírně růst až na přelomu minulého a letošního roku, u Generace X a Baby Boomers rostly dvouciferným tempem. U mladších zákazníků dosahuje penetrace online prodejů až 85 %, zatímco u starší generace se pohybuje pouze mezi 59 % a 74 %.

Foto: Pixabay

Zdroj: EPIC PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama