Všechny začátky jsou těžké. I když překypujete talentem a máte zmáknutou teorii, jakmile se dáte do praxe, zjistíte, že zkušenosti hrají největší roli. Zkušenosti jako takové vám samozřejmě předat nemůžeme, ale máme několik užitečných tipů, u kterých byste si jinak říkali: „Proč mi tohle nikdo neřekl už dřív?“ Jsme tady a říkáme to dřív.
1. Učte se od zkušenějších
Mezi obchodníky je běžné, že si vzájemně předávají znalosti a starší kolegové pomáhají mladším. Určitě se tedy nebojte si o takovou pomoc říct. Většinou se i přímo v pracovním inzerátu zmiňuje, že dostanete podporu od starších kolegů. Dává to smysl, když má někdo za sebou stovky schůzek, vyzná se v psychologii komunikace. Ví, co zabírá na různé tipy lidí a umí je skvěle odhadnout. Snažte se tedy být přítomní u schůzek, které vede zkušenější kolega, a učte se přímo v terénu.
Jen se vždy ujistěte, že váš nadřízený ví, že se zúčastníte schůzek nebo že vám kolega pomáhá. Zdá se to jako zbytečná formalita, ale není. Budete mít jistotu, že je vaše jednání schválené a můžete se učit obchodní komunikaci bez strachu z vyhazovu.
2. Mějte přehlednou databázi klientů
Pořádek je základ úspěchu. Možná můžete mít na stole 4 neumyté hrnky od kafe, ale bez čeho se rozhodně neobejdete, je přehledně uspořádaná databáze klientů. V dnešní době už nemusíte mít vizitkář s taháky jmen dětí vašich klientů (jako Michael v The Office), abyste na ně zapůsobili. Na správu databáze klientů jsou programy, které vám pomůžou udržet přehled o svých klientech, zaznamenají historii vaší vzájemné komunikace i předchozí objednávky.
Mnozí začínající podnikatelé často podceňují význam tohoto nástroje pro obchodní činnost a zanedbávají péči o své kontakty, nebuďte taky takoví.
TIP: Dnešní projektové nástroje Vám pomohou s řízením obchodním aktivit.
3. Zvolte správné oblečení
Šaty dělaj člověka. Tak to prostě je. I když jsou dnes normy ohledně vhodného oblékání celkem flexibilní, snažte se na obchodních schůzkách držet stylu business casual. Většina lidí zkrátka očekává, že přijdete poloformálně oblečení, a přestože by je kraťasy a žabky možná nijak nezarazili, raději se v tomto ohledu vyhněte zbytečným překvapením. Chovejte se podle etikety a držte se zavedených norem. Výstřednost je plus pro umělce, ne pro obchodníky.
4. Myslete dopředu
Zpočátku budete plní nadšení obvolávat hromadu potenciálních klientů, dejte si ale pozor, aby se vám pak nesešlo najednou až moc schůzek, které byste nebyli schopní vyřídit. Zkuste se například zeptat kolegů, jaký počet schůzek jim průměrně vznikne z určitého počtu telefonátů. A podle toho přizpůsobte svou obchodní komunikaci.
5. Analyzujte trh a svou konkurenci
Před tím, než se pustíte do své obchodní činnosti, udělejte si důkladnou analýzu trhu. Zaprvé si ujasníte, jaké máte výhody oproti konkurenci, zadruhé se můžete inspirovat úspěšnými konkurenty a aplikovat něco z jejich taktiky i u sebe. A v neposlední řadě budete připravení odpovědět, až na vás klient vybalí, že firma XY mu to už nabízela a proč vy to nemáte taky za tak výhodnou cenu.
6. Nemluvte „obchodštinou“ a vzdělávejte se
Lidé nemají rádi, když se jim něco prodává, snažte se tedy najít způsob efektivní komunikace, který vás zákazníkovi co nejvíce přiblíží. Snažte se navnímat maximum z jeho osobnosti a jaká komunikace mu asi bude příjemná. Po telefonu se to dělá těžko, ale při osobní schůzce k tomu máte skvělou příležitost. Ale pamatujte, že když v běžném životě snadno navazujete kontakty a lidi si s vámi rádi povídají, neznamená to, že vám stejně snadno půjde jim něco prodat.
Proto se určitě vzdělávejte. Pomůžou vám v tom knížky, kurzy nebo videa o psychologii, ale jak už bylo řečeno, nejvíc se naučíte praxí.
7. Buďte osobní, ale ne příliš
Je v pořádku (a vlastně i celkem žádoucí) navázat s klienty trochu osobnější kontakt. Zeptat se, jak se jim vede, jestli se chystají na dovolenou a tak dále. Příště můžete na tyto informace navázat (po schůzce si je napište, jinak je zapomenete) a komunikace bude nenásilná. Dejte si ale pozor, aby kontakt nebyl až příliš přátelský, jinak schůzku jen prožvaníte a ze samotného obchodu nic nebude. Jste obchodník, ne terapeut.
Pár slov na závěr
Nebuďte na sebe ale příliš tvrdí a nebojte se dělat chyby, někdy jsou to nejlepší, co vás může potkat. Důležité je nepřestat se snažit, poučit se a opět se vrhnout do práce. Nikdo ve svém prvním týdnu neuzavře obchody za milióny a nikdo to od vás ani neočekává. Učte se, veďte si přehlednou databázi klientů, myslete na vhodné oblečení a psychologii komunikace a výsledky se dostaví.
Foto: Pexels