e-news.cz - kurzy
Reklama

Unie řeší nový balíček PSD 3 k platebním službám. Má usnadnit a zmodernizovat platby

18.10.2023, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Unie řeší nový balíček PSD 3 k platebním službám. Má usnadnit a zmodernizovat platby

Evropská unie aktuálně začala projednávat nová pravidla pro platby na evropském trhu. Balíček se skládá z nařízení a směrnice o platebních službách, a aktualizuje pravidla z roku 2017.

Věnuje se tématům jako například platby v hotovosti, ochrana spotřebitelů při placení nebo ověřování bankovních účtů.

Směrnice a nařízení o platebních službách (PSD 3 / PSR) je připravovaná legislativa určená k regulaci platebních metod na jednotném trhu Evropské unie. Dokument navazuje na PSD 1, jež byla přijata již v roce 2007 a připravila harmonizovaný právní rámec pro vytvoření integrovaného trhu platebních služeb v EU. Na tuto směrnici navázala v roce 2015 PSD 2, která stanovila pravidla pro všechny maloobchodní platby, a to jak na domácích trzích, tak i napříč členskými státy. Zároveň také řešila překážky pro nové typy platebních služeb a zlepšila ochranu a bezpečnost spotřebitelů. Tato pravidla se v roce 2022 dočkala přezkumu, který se zabýval například poplatky nebo přístupem k platebním systémům.

Ožehavé téma – Platba pouze v hotovosti

Na základě analýz byla předložena nová verze směrnice o platebních službách (PSD 3) a nařízení o platebních službách. „Nový rámec nepředstavuje úplnou revoluci pravidel platebního styku. Je to spíše jejich aktualizace a úprava s ohledem na nové trendy v placení či v digitálních technologiích. Jeho primárním cílem je zlepšit fungování trhu a také posílit ochranu spotřebitelů, kteří platby realizují,“ popisuje Ondřej Kovařík, člen Hospodářského a měnového výboru v Evropském parlamentu.

Podle Kovaříka, jenž je zároveň hlavním vyjednávačem připravované směrnice, bude jedním z hlavních bodů jednání debata o tématu, které zejména v letní sezoně silně rezonovalo i v České republice. „Jde mimo jiné o otázku přijímání plateb kartami či hotovostí. V Evropě, a ostatně ani v ČR, nepanuje jednoznačný názor. Debata se točí kolem toho, jestli má obchodník či majitel restaurace právo vyžadovat pouze platbu v hotovosti, což se klientům v dnešní době často může jevit jako návrat do minulosti. Na druhou stranu podnikatelé argumentují svobodnou volbou s tím, že pokud zákazník nechce platit hotově, může si vybrat jakýkoliv jiný podnik,“ dodává Kovařík.

Spotřebitel má být ještě více chráněn

Nová směrnice má rovněž za cíl více chránit spotřebitele. Podle jednoho z návrhů by měla být posílena práva a ochrana uživatelů například díky možnosti rychlého návratu odeslané platby na nesprávný bankovní účet. Zmodernizovány a výrazně zjednodušeny by měly být i způsoby pro ověření identity uživatelů nebo pro přístupy do elektronického platebního systému či bankovnictví.

„Díky novým pravidlům by měl být výrazně zlepšen systém takzvaného posíleného ověření uživatelů, který dnes známe například z plateb v e-shopech. Budou se diskutovat výjimky z této povinnosti a zřejmě i další opatření pro plátce, která jim ověřování identity zjednoduší, ale zároveň zachová ochranu před zneužitím. Poskytovatelé platebních systémů tak budou mít větší zodpovědnost, zároveň však budou mít možnost nabídnout řešení pro digitální peněženky nebo platby prostřednictvím peněženek mobilních telefonů,“ přibližuje Kovařík.

Zavedení dalších plateb do právního rámce

Právě placení s pomocí mobilního telefonu nebo chytrých hodinek je trendem, který v současnosti stále narůstá. „Budu chtít v nových pravidlech pro platby zohlednit několik dalších způsobů transferu peněz, přičemž právě mobilní telefon je spolu s chytrými hodinkami v poslední době tím nejrozšířenějším. Debata proběhne například také o elektronických platbách bez bankovního účtu nebo o tom, jak třeba usnadnit řidičům automatickou platbu mýtného na silnicích,“ uvádí Kovařík a uzavírá:

„Obecně platí, že tato nová pravidla mají občanům i podnikatelům Evropské unie co nejvíce zjednodušit placení, a zároveň je chránit před nekalými praktikami či podvody.“

Projednávání nového balíčku bylo zahájeno a bude probíhat do začátku příštího roku.

Foto: Pixabay

Zdroj: Ondřej Kovařík


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

19.03.2025, Autor: Z blogosféry

V době, kdy digitální bankovnictví nabírá na síle, stává se umělá inteligence v bankovnictví klíčovým nástrojem pro finanční instituce po celém světě. Není divu: technologie, které stojí za chatboty, analytickými systémy nebo automatizovanými procesy, mění dosavadní pravidla hry a vytvářejí zcela nové možnosti pro banky, zprostředkovatele i samotné klienty.

Žaloba USA na čínské hackery

17.03.2025, Autor: Vojtěch Benda

V době zvyšujícího se napětí mezi Čínou a USA přichází další krok, který vzájemným vztahům určitě neprospěje. Ve Spojených státech bylo minulý týden obviněno 12 čínských občanů v souvislosti s kyberzločinem proti americkým občanům, společnostem či univerzitám.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Kyberbezpečnost: Celosvětový problém i výzva, která ovlivní naši budoucnost nejen v roce 2025

11.03.2025, Autor: Z blogosféry

Kyberbezpečnost nepochybně patří mezi klíčová témata současnosti. To potvrzuje i nadcházející světová výstava EXPO 2025, kde bude kybernetická bezpečnost jedním z témat, která budou v Ósace nepochybně rezonovat. Kyberprostor, jehož význam v každodenním životě neustále roste, je stále častěji cílem nejrůznějších útoků a hrozeb.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Globální průzkum: 197% nárůst e-mailových útoků a personalizované taktiky řízené AI 

25.02.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, vydala svou pololetní zprávu Acronis Cyberthreats Report, H2 2024: The rise of AI-driven threats. Ta odhaluje výrazný nárůst kybernetických e-mailových útoků – ve druhé polovině roku 2024 byl zjištěn ohromující nárůst o téměř 200 % v porovnání se stejným obdobím roku 2023.

Až 68 % datových ředitelů při nasazování AI bojuje s kvalitou dat. Pouze třetina firem ji využívá efektivně

20.02.2025, Autor: Z blogosféry

Řada firem investovala do platforem s umělou inteligencí v domnění, že jejich data jsou na inovace připravena. Realita je však jiná – až 41 % organizací přiznává, že má problém s udržením konzistentní kvality dat. Často za to mohou zastaralé systémy, které nezvládají zpracovávat rostoucí objemy dat v reálném čase.

Podvodníci lákají na výhodné nabídky a straší zrušením účtů, phishingové zprávy nejčastěji napodobují Microsoft, Apple a Google

14.02.2025, Autor: Z blogosféry

Check Point Research, výzkumný tým společnosti Check Point® Software Technologies Ltd. (NASDAQ: CHKP), průkopníka a globálního lídra v oblasti kyber bezpečnostních řešení, zveřejnil pravidelnou zprávu „Brand Phishing Report“ zaměřenou na phishingové útoky ve 4. čtvrtletí 2024. Jak už z názvu zprávy vyplývá, sleduje, jaké značky kyberzločinci nejčastěji napodobovali při pokusech o krádeže osobních dat nebo platebních údajů.

Sazka reklama
Reklama

Výzvy v zabezpečení cloudu: bezpečí je pro firmy nejvyšší prioritou, 63 % plánuje v tomto roce navýšit rozpočty

23.01.2025, Autor: Z blogosféry

Zavedení cloudové platformy je základem digitální transformace a poskytuje organizacím flexibilitu, kterou potřebují k udržení konkurenceschopnosti na dnešním rychle se měnícím trhu. I když síla cloudu umožňuje podnikům se rychle přizpůsobit vyvíjejícím se požadavkům, přináší také výzvy, které musí bezpečnostní týmy zvládnout.

3 nejlepší strategické obranné taktiky proti kyberútokům

14.01.2025, Autor: Z blogosféry

Kybernetické hrozby se vyvíjejí již téměř čtyři desítky let. Od doby, co se v roce 1986 objevil první virus pro osobní počítače, čelí kybernetická bezpečnost stále sofistikovanějším výzvám. Zatímco řada uživatelů je již obeznámena s běžnými hrozbami, jako jsou phishing nebo ransomware, stále se objevují novější, cílenější útoky, které ohrožují samotné základy digitální infrastruktury.

Sazka reklama
Reklama