Postupné rozvolňování mělo jen krátkodobý vliv na tržby českých e-shopů. Podle analýzy 24 000 e-shopů společnosti Shoptet vzrostl za první týden celkový obrat o sedmnáct procent, což mírně předčilo očekávání.
Podle analytiků to bylo způsobené nárůstem zájmu o B2B nákup zboží, kdy v segmentu profesionální kosmetiky byl nárůst o 300 procent. V druhém týdnu rozvolňování došlo k mírnému poklesu prodejů. Například kategorie sportovního vybavení poklesla oproti předchozím týdnům o dvanáct procent, zahradnické služby pak o osm procent. Naopak v růstu překvapivě stále pokračoval prodej elektroniky, knih či chovatelských potřeb.
Češi si během pandemie zvykli na nákupy online, vyplývá to z dostupných dat největšího tuzemského provozovatele e-shopů Shoptet. Po prvních dnech druhého týdne rozvolnění klesla poptávka po online nákupech pouze o šest procent. „Srovnáme-li to s průměrem z posledních týdnů, musíme konstatovat, že se nejedná o nějaké rapidní vychýlení. Spíše to můžeme považovat za drobné výkyvy. Podle dosud dostupných čísel lze říci, že Češi u nakupování online zůstanou,” uvádí Samuel Huba, CEO společnosti Shoptet.
Nejvíce nakupovali online profesionálové
V prvním týdnu značně posílil segment B2B nákupů, který souvisel s rozvolňováním služeb. „Největší obrat zaznamenal segment profesionální kosmetiky, protože se například kadeřnice a kosmetičky potřebovaly zásobit, aby mohly poskytovat služby,“ vysvětluje Samuel Huba. Zájem o produkty z tohoto segmentu pro profesionály vzrostl o 300 procent. Naopak pokles o dvacet tři procent zaznamenala retailová kosmetika. Tento jev měl v prvním týdnu za výsledek nárůst celkového obratu e-commerce o sedmnáct procent.
Nejvíce klesl zájem o oblečení
Podle očekávání v druhém týdnu rozvolňování klesl zájem o oblečení a doplňky, a to o šestnáct procent. Dále klesl zájem o sportovní vybavení (o dvanáct procent), nábytek (o čtrnáct procent) a kategorie zahrada (o osm procent). I přes možnost nákupu v kamenných prodejnách stále pokračoval růst prodeje knih, elektroniky a chovatelských potřeb.
Češi si v pandemii zvykli na nákupy online
Za minulý rok oblast e-commerce výrazně posílila, podle údajů společnosti Shoptet vzniklo více než pět a půl tisíce nových internetových obchodů a Češi v roce 2020 utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun, což je meziročně o přibližně šedesát dva miliard korun více. „Zrychlení v e-commerce, které jsme za loňský rok zažili, by za normálních podmínek trvalo přibližně tři roky. Pandemie rovněž ukázala, že je na trhu prostor pro nové hráče,“ dodává Huba. Podle průzkumu společnosti Shoptet budou čtyři z deseti lidí (38,1 procenta) převážně nakupovat online i po návratu k normálu. Kamenné obchody plánuje jednoznačně využívat jen čtvrtina Čechů (26,1 procenta). Většině lidí (81,3 procenta) v internetových obchodech nic nechybí a pokud ano, nejčastěji jde o možnost si zboží osobně vyzkoušet. Největší zájem pouze o online nákupy projevují Češi o elektroniku a vybavení do domácnosti.
Na změny reagují i značky
Obliba e-shopů se tedy v kontextu rozvolňování potvrdila. „Firmy, které ani během pandemie nepřestaly budovat vztah se svými zákazníky budou i nyní nadále těžit z jejich loajality. Obchodníci by však neměli podcenit svou přípravu na přechod do normálního režimu, ve kterém by měli reflektovat nové zvyky, které si zákazníci v době covidu vybudovali,” uvádí Tomáš Jindříšek, člen prezidia Asociace komunikačních agentur.
Foto: Pixabay
Zdroj: Dark-side