Aktuálně snad není nikdo, koho by nepostihla nucená karanténa, jejíž příčinou byla globální virová epidemie Covid-19.
Pro mnohé tato situace nechtěně odemkla třináctou komnatu digitální komunikace se státem.
Digitální dálnice od klientů ke státu se začaly plnit hned od počátku krize a na konkrétních číslech je možno prezentovat, že právě on-line způsob komunikace byl ve chvílích epidemie nově objeveným a preferovaným kanálem různorodé škály občanů, firem a podnikatelů. V dubnu jsme zaznamenali nárůst v počtu zřízených datových schránek o 466 procent, v květnu o 166 procent oproti těmto měsících v loňském roce. Tuto různorodost lze demonstrovat na příbězích právě tohoto pro nás po všech stránkách náročného a výjimečného období.
Vladimír (zaměstnanec, 43 let)
Vladimír byl s rodinou na jarních prázdninách v Itálii a po návratu se s mírnými příznaky nachlazení nechal otestovat na Covid-19. Bohužel byl pozitivní a musel zůstat v karanténě až do chvíle, kdy test prokázal negativní výsledky, což trvalo 4 týdny. Zásadně se mu tak snížil příjem, jeho žena je navíc s nejmladším synem na rodičovské dovolené a společně platí hypotéku na jejich byt v Praze. Naštěstí už několik let mají příjem z dědečkova bytu v Plzni, který pronajímají. Vladimír si spočítal, že by na vrácení daně z příjmu z pronájmu měl získat přeplatek. Už několik let má zřízenou datovou schránku, která mu usnadňuje komunikaci s úřady. Daňové přiznání si vyplnil, a i s potvrzením o příjmu od zaměstnavatele zaslal datovkou na finanční úřad. Do 3 týdnů měl na účtu vrácený přeplatek, který rodině pomohl překlenout výpadek z příjmu během Vladimírovy karantény.
Ivana, OSVČ (38 let)
Ivana má dvě děti, mladší dcera jde v září do 1. třídy. Už od Vánoc se těšila na zápis do školy. Bohužel se kvůli koronaviru tradiční zápis předškoláků do prvních tříd nekonal. Školy upřednostňovaly podání přihlášky tak, aby do školy nemuseli chodit ani rodiče, tedy prostřednictvím datové schránky, e-mailu s elektronickým podpisem nebo poštou. Ivaně to bylo kvůli dceři moc líto, ale opět se jí potvrdily výhody datové schránky – nemusela totiž vůbec z domu a vše k zápisu poslala přes datovku. Ocenila to, protože zejména na začátku koronakrize měla kvůli babičce, která s nimi žije, obavu chodit příliš často mezi lidi. Ředitel školy slíbil, že co nejdříve po rozvolnění opatření uspořádá pro předškoláky seznamovací den se školou a učiteli. Dcera se tak těší, že ještě před začátkem školy pozná své budoucí spolužáky a učitele.
Václava, svobodná matka (29 let)
Datovou schránku si založila z hecu, když šla ráno do práce a u stánku České pošty stál její spolužák ze základky a oslovil ji, jestli si nechce založit datovku. Udělala to, nic jí to nestálo, a ještě si krátce sdělili svoje životní příběhy od doby co se neviděli. Datovku pak spíš jenom měla než, že by ji aktivně využívala, tak aspoň nemusela chodit na poštu pro úřední poštu. Mezi tím Vendy porodila syna a znovu otěhotněla. Radostná událost narození dcery se blížila. V době, kdy veškerý prostor zaplňovaly zprávy o Covid-19 Vendy potřebovala předat zaměstnavateli podklady pro vyřízení mateřské. Vždycky byla schopna si věci vyřídit, protože jí malého pohlídali rodiče, ale teď když už je měsíc viděla pouze přes display mobilu to bylo najednou nemožné. Znáte to, když jednoduchou věc nelze zvládnout upadnete do stresu a představa výpadku jediného rodinného příjmu je více než dusivá. Večer při zprávách ji napadlo poslat podklady datovkou, je to přece zaručené a vlastně podepsané zněla ji v uších slova spolužáka ze stánku. Když kluk usnul sedla Vendy k počítači a během několika málo minut byl a stres a napětí pryč. Datová zpráva s podklady jejímu zaměstnavateli došla, stejně jako její mateřská na účet a v řádném termínu.
Jan, podnikatel (69 let)
Jan si vždy vystačil telefonem, faxem, nebo osobní návštěvou úřadu, vždyť ho měl jen pár kroků přes náměstí ze svého krámku s potravinami. Datovou schránku považoval za něco, co musí mít, i když to přišlo z Marsu. Chlapi v hospodě mu říkali, že ho stát díky datovce všude zastihne, hrozná představa nebo ne? V době, kdy se díky Covid-19 musel stáhnout ze svého krámku zůstalo všechno na jeho dceři a věřte bylo toho opravdu moc. On pomáhal doma, objednával zboží, komunikoval s dodavateli. Jednou mu dcera volala, že zboží, které jí složil, dodavatel na chodník před krámkem bylo poškozené. Jan tedy sedl sepsal jako vždy seznam zboží k reklamaci a zaslal faxem. Obvykle byla odpověď rychlá do půl hodiny teď nic. Po dvou dnech zvedl Jan telefon a zavolal do skladu, nikdo to nebral. Zboží za desítky tisíc a zaplacené, zákazníci nechodí a peníze budou scházet. V noci se vzbudil napadl ho zaručený způsob – datová zpráva. Ráno sedl a během chvilky sepsal to co byl zvyklý do faxu. Odpoledne volal jednatel od dodavatele, během pár minut se dohodli a reklamaci vyřídili, pro jistotu si to však nechal Jan poslat do datovky zpět. Tentokrát Jan dohnal koho chtěl, a zaručeně.
Veřejnost i díky koronakrizi objevuje kouzlo a univerzálnost datových schránek při komunikaci se státem. Ono je to vlastně oboustranně výhodné, šetří to peníze občanům i států a ušetřené finance tak mohou být investovány do potřebnějších věcí.
Jednou z věcí, které brání masivnějšímu využívání datových schránek občany, jsou „mýty a legendy“ spojené s tímto systémem. A o nich si povíme příště.
DAVID ŠETINA, expert na e-goverment