Apogeo
Reklama

AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

19.03.2025, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

V době, kdy digitální bankovnictví nabírá na síle, stává se umělá inteligence v bankovnictví klíčovým nástrojem pro finanční instituce po celém světě. Není divu: technologie, které stojí za chatboty, analytickými systémy nebo automatizovanými procesy, mění dosavadní pravidla hry a vytvářejí zcela nové možnosti pro banky, zprostředkovatele i samotné klienty.

Podíváme se na změny v bankovnictví z pohledu finančních zprostředkovatelů, zejména u hypoték, i na nové postupy bank. AI už dnes pomáhá s analýzou rizik, úvěrovým skórováním, detekcí podvodů i automatizací rutinní práce.

AI zrychluje hypotéky a úvěry

„Jednou z nejvýznamnějších oblastí, kde AI mění pravidla hry, je schvalování hypoték a úvěrů. Banky dokáží díky umělé inteligenci mnohem přesněji vyhodnocovat bonitu klientů, čímž zrychlují procesy a umožňují schválení úvěru v řádu minut a hodin namísto dnů a týdnů. Automatizace v bankovnictví, především automatizované scoringové modely, eliminuje lidské chyby a přináší větší objektivitu,“ sdílí své zkušenosti s projevem zavádění AI v bankách Petr Jermář, specialista na finance portálu banky.cz.

AI zvyšuje bezpečnost v bankovnictví

„AI umožní dosud nevídanou personalizaci útoků s využitím dat dostupných na internetu. S napodobením hlasu či obrazu osoby, které klient důvěřuje, budou podvodníci útočit na emoce našich klientů ve snaze potlačit jejich kritické myšlení,“ upozorňuje Martin Kobza, člen představenstva České spořitelny zodpovědný za IT a operations. „Právě proto musí mít banky bezpečné spojení s klientem a využívat AI k vytváření komplexních profilů klientů, které zohledňují faktory jako transakční historie či bankovní chování.“

AI a kybernetická bezpečnost už jsou, podle našich informací, tématem i pro další banky. 

Algoritmy, které v reálném čase analyzují chování uživatelů a detekují podezřelé transakce, využívá například ČSOB. Když klient typicky platí menší částky v českých korunách a najednou pošle vysokou sumu do zahraničí, systém ihned vyvolá varovný signál a dočasně transakci pozastaví. Podobné mechanismy zavedla již většina bank. 

S pomocí AI dokáže Raiffeisenbank rozpoznávat falešné e-maily a phishingové útoky, čímž chrání své klienty před podvody dříve, než kliknou na škodlivý odkaz. 

Technologii behaviorální biometrie zavedla Komerční banka – ta sleduje způsob psaní klienta na klávesnici nebo pohyby myší, a zaznamená-li netypické chování, jako pokus o přihlášení z neznámého zařízení se změněným stylem psaní, vyhodnotí tuto situaci jako možnou hrozbu.

Chatboti mění zákaznickou podporu

Chatboti v bankovnictví představují další oblast, kde AI výrazně mění zavedené postupy. Tyto nástroje dokážou okamžitě reagovat na dotazy klientů. A už nejde jen o obecné odpovědi ohledně produktů banky, ale o konkrétní reakce na dotaz klienta, s ohledem na jeho profil a portfolio u banky. AI totiž umí nejen analyzovat a organizovat data o klientech, ale také je využívat ke komunikaci s nimi. Během konverzace vychází AI chatbot jak ze všeobecných informací o bance a jejích produktech, tak je propojuje s informacemi ze zákazníkova portfolia.

První bankou v České republice, která spustila chatbota s prvky AI, byla Česká spořitelna. Setkat se s ním mohou klienti v rámci bankovní aplikace George.

S AI už budou služby bank skutečně individuální

Umělá inteligence v bankovnictví umožňuje zcela nový přístup k personalizaci služeb. Umožňuje individuální službu v pravém slova smyslu. A to i velkým bankám, které obsluhují miliony klientů.  Díky AI se započala éra hyperpersonalizace služeb. Vše bude cíleno na konkrétní potřeby konkrétních klientů, podle stavu jejich financí i nastavených finančních cílů.

Kde bude ležet hranice pro kroky AI a pro odpovědnost za její rozhodnutí?

Jak jsme už ukázali, díky umělé inteligenci odhalují banky rychleji a přesněji podezřelé aktivity, a tím zvyšují bezpečnost klientských účtů. Současně se však budou muset stále podrobněji zabývat otázkou, kde leží hranice mezi ochranou bezpečnosti bankovních dat i klienta a mezi sledováním chování klientů.  Teprve se ukáže, zda musí dojít k zpřísnění regulací v této oblasti, případně do jaké míry. AI a regulace bank bude na dlouho velkým tématem.

Budoucnost bankovnictví s umělou inteligencí

„Zavedení AI už je nezbytné pro udržení konkurenceschopnosti bank. A to nejen mezi sebou navzájem, ale i proti fintech společnostem, které do bankovnictví stále míří. V následujících letech očekáváme ještě hlubší integraci AI do bankovních procesů,“ upřesňuje Petr Jermář z banky.cz.

Nepůjde však o náhražku pracovní síly. AI bude v bankovnictví pomocníkem, který zaměstnancům bank umožní konkrétnější a vstřícnější opatření pro jejich klienty. Dovolí bankám detailnější a rychlejší náhled do situace klienta a možná pomůže identifikovat zcela nové řešení situace, zcela nové kroky, jaké pomohou klientům bezpečně využívat služeb banky.

Zavádění AI do bankovnictví totiž není jen o technologiích, ale především o přístupu k zákazníkům. Inovací v bankovnictví si stále víc budou všímat (a vyžadovat je) nejen specialisté a finanční zprostředkovatelé, jako jsme my v banky.cz, ale především samotní klienti.

Foto: Pixabay

Zdroj: Iveta Nebesařová


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

AI transformuje bankovnictví: jaké změny už u bank vidíme a čekáme? 

19.03.2025, Autor: Z blogosféry

V době, kdy digitální bankovnictví nabírá na síle, stává se umělá inteligence v bankovnictví klíčovým nástrojem pro finanční instituce po celém světě. Není divu: technologie, které stojí za chatboty, analytickými systémy nebo automatizovanými procesy, mění dosavadní pravidla hry a vytvářejí zcela nové možnosti pro banky, zprostředkovatele i samotné klienty.

Žaloba USA na čínské hackery

17.03.2025, Autor: Vojtěch Benda

V době zvyšujícího se napětí mezi Čínou a USA přichází další krok, který vzájemným vztahům určitě neprospěje. Ve Spojených státech bylo minulý týden obviněno 12 čínských občanů v souvislosti s kyberzločinem proti americkým občanům, společnostem či univerzitám.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama