e-news.cz - kurzy
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

To a mnoho dalšího zjistil ve svém průzkumu mezi 1 650 českými domácnostmi online supermarket Košík.cz.

Jen pětina lidí řeší tradice naplno, více než třetina je naopak nedrží vůbec. Pomlázku, beránka a mazanec si klidně necháme zavézt až domů

Velikonoce jsou hned po Vánocích druhým nejoblíbenějším svátkem v Česku a za sebou nechávají i oslavy příchodu nového roku nebo Mikuláše. Důvod? Podle průzkumu Košíku především konec zimy a možnost využít svátky k aktivnímu odpočinku i lenošení. Těší nás možnost strávit první opravdu slunečné dny s rodinou a užíváme si novou energii po zamračených a studených měsících.

„O Velikonočním pondělí vyrážíme s dětmi na koledu. Obejdeme rodinu, sousedy a samozřejmě spolužačky a kamarádky od synů. Všude mají připravené malé pohoštění. Někde je to beránek, jinde zase jidáše, ale já si dám nejradši chlebíček nebo kousek klobásky, i když to není zrovna velikonoční občerstvení. Na oběd se pak sejde celá rodina u mámy. Když jsem byl mladší, tak dělala nádivku, ale teď, když už je v důchodu, tak jsme to přebrali my s bráchou, ať si odpočine. Když vyjde počasí, tak si vždycky uspořádáme první jarní grilovačku, jsme celé odpoledne na zahradě a narazíme malý sud piva. A když je škaredě, tak se na oběd dělají řízky a odpoledne prokecáme v obýváku. Ten sud narazíme i tak.“

Filip, 44 let, Zlínsko

„Každý rok pletu s vnuky tatary. Naučil mě to můj nebožtík děda, tak bych jim to taky rád předal. Vyřezáváme i píšťalky, to mají moc rádi, ale další tradice je už moc nezajímají. Když jsem byl malý, tak jsme po vsi chodili banda dětí s řehtačkama, když odletěly zvony do Říma, ale to už dneska nikoho nezajímá. No a do kostela na mši už mladí nechodí vůbec.“

Josef, 68, Prostějovsko

Velikonoce jsou napříč Českem spojené s desítkami lokálních i celorepublikových tradic. Pletení pomlázek, žil, tatarů, hodovaček nebo pamihod, domácí barvení vajíček, vyřezávání píšťalek, ale i domácí pečení nebo držení půstu už ale zdaleka nepatří mezi každoroční aktivity českých rodin. V přípravách svátků se totiž Češi stále častěji spoléhají na obchodníky než na šikovné prsty. Podle průzkumu se košaté tradice snaží dodržovat jen 17 % domácností a 49 % je řeší pouze symbolicky. 

Místo barvení vajíček postačí samolepky, beránek nebo mazanec se koupí v obchodě. A pomlázku si až domů nechá zavézt pravděpodobně rekordní počet domácností. I tak ale Češi na Velikonoce nezanevřeli a i ti, kteří je neslaví v křesťanském nebo tradičním pojetí, si je užijí jako vítaný prodloužený víkend.

„Velikonoce se u nás doma nikdy moc neslavily, tak jak to je třeba na vesnicích. Máma vždy dělala nádivku a upekla tátovi jeho oblíbený mazanec, ale u jídla to končilo. Koleda proběhla jen symbolicky a žádné další tradice jsme nedodržovali. Manžel to měl velmi podobně, a proto jsme nikdy neměli potřebu z Velikonoc dělat něco speciálního. Zároveň se na ně ale každý rok těšíme, protože prodloužený víkend na začátku jara je ideální na výlety do přírody, které oba milujeme.“

Zuzana, 31 let, Praha

Kolik za Velikonoce zaplatíme? Průměrná útrata stoupla nad tři tisíce. Ceny vajíček klesly, maso nebo máslo stojí stejně jako loni

I přes postupný ústup od tradic jsou Velikonoce pro české domácnosti hlavně svátky setkávání s příbuznými nebo vychutnávání domácí pohody. U těchto příležitostí nesmí chybět dobré jídlo a tradiční občerstvení.

Letošní odhadovaná průměrná útrata ze velikonoční pohoštění, tedy jídlo, pití i koledu, bude 3 020 Kč. To je o 176 korun více než loni. Medián – tedy střední hodnota – je ale výrazně nižší, konkrétně 1 720 korun, a stoupla od loňska jen o 120 korun. Z toho plyne, že průměrnou cenu nákupu zvyšují především domácnosti, které si chtějí vyhodit z kopýtka. Skoro 15 % dotázaných chce totiž za bohaté občerstvení, koledu, ale třeba i první velikonoční grilování pro rodinu i přátele utratit více než 4 500 korun.

Dobrá zpráva je, že letošní Velikonoce se pravděpodobně neprodraží. Například cena vajíček klesla a máslo, mléko, mouka nebo olej se prodávají za stejnou cenu jako loni. I díky tomu více než dvě třetiny dotázaných počítají s tím, že si za letošní Velikonoce připlatí pouze desítky korun nebo nízké stokoruny, a tři čtvrtiny se s navýšením ceny určitě vejdou do pětistovky. Tisícovku navíc si plánuje připravit jen desetina dotázaných. O to více teď Češi „loví slevy“ a na svátky se zásobují už dlouho před jejich začátkem.

„Z výsledků našeho průzkumu je vidět, že Češi si chtějí letos za Velikonoce připlatit minimálně. Ale zároveň to neznamená, že by se chtěli omezovat – dobrého jídla i pití se vzdát nechceme. Je to vidět i na nákupním chování. Zákazníci často využívají slevy a akční nabídky a do velikonočních nákupů se pouští už dlouho před Velkým pátkem,“ popisuje situaci František Brož, mluvčí online supermarketu Košík.cz. „Naštěstí se nám podařilo letos připravit skvělou nabídku a – v podstatě až na alkohol – u hlavních surovin na vaření nebo pečení oproti loňsku zlevňujeme nebo držíme stejné ceny.“

Ve dvou třetinách českých rodin nebude ani letos chybět tradiční velikonoční beránek a více než polovina se neobejde bez nádivky nebo kraslic a barvených vajíček určených na výzdobu či jako výslužka pro koledníky. Pro část Čechů patří k velikonočnímu koledování nebo návštěvám neodmyslitelně alkohol – 25 % respondentů si nedokáže představit sváteční tabuli bez vína a 27 % bez dobrého piva. Téměř 9 % dotázaných pak na Velikonoce návštěvám nalévá domácí pálenku.

 „Doslova miluji kreativní tvoření a na Velikonoce se těším na barvení vajíček. A to, že k nám nechodí tolik koledníků jako dřív, mi vůbec nevadí. Každoročně se snažím vymýšlet nové vzory a překonávat svoje přechozí výtvory. Už se z toho pomalu stává mánie, protože kupujeme taková velká plata o 30 kusech vajec – a neskončí jen u jednoho, protože jsem začala malovat i pro sousedy a kamarádky. Na letošek se těším obzvlášť, protože budeme poprvé malovat s malou dcerkou, která konečně dorostla do věku, kdy jí můžeme bez obav svěřit vajíčko.“

Lucie, 38 let, střední Čechy

„Strašně rád jsem jezdil na Velikonoce k babičce na Moravu, která tento svátek zbožňovala. Pekla nepřekonatelné buchty a byla velmi společenská a pohostinná ke všem, kdo se zastavili. No a taky to pro ni byla příležitost, aby si s každým připila domácí slivovicí. I když já mám nejradši pivo, tak se jednou za rok překonám a jako vzpomínku si každé Velikonoce připijeme na babičku.“

Michal, 45 let, Pardubicko

Chalupy netáhnou jako loni, letos Velikonoce stráví Češi doma nebo v rodinném kruhu

Poslední roky se Češi naučili trávit Velikonoce mimo svůj domov – v přírodě, na chalupách nebo v pronajatém ubytování. Přispěly k tomu i koronavirové roky, které klasickou koledu ztěžovaly. Podle výsledků průzkumu se letos velký přesun „mimo civilizaci“ nechystá. 60 % dotázaných plánuje velikonoční svátky strávit doma a dalších 20 % u rodiny.

To mimo jiné nahrává online supermarketům. Zejména v regionech se očekává jarní rekord v nákupech potravin na internetu.
„S velikonočními nákupy stále častěji jezdíme nejen do měst, ale i na venkov. A zejména v regionech letos očekáváme až o pětinu větší zájem než loni. Pomlázku, beránka nebo mazanec si často nechají nově přivézt i lidé, kteří ještě před pár lety trávili hodiny přípravou velikonočních zvyků. Pojetí Velikonoc se zkrátka mění, více si vážíme společně stráveného času a tradice už nemáme jako povinnost, ale věnujeme se jim, jen když nás baví,“ zakončuje František Brož.

Foto: Pixabay

Zdroj: FYI Prague


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

IT konzultanti mohli v dubnu nastoupit za skokově vyšší odměnu

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Duben potěšil především IT konzultanty, kteří v tomto měsíci hledali práci. Firmy jim totiž nabídly výrazně vyšší nástupní odměny než v měsíci předcházejícím. Na pracovním trhu šlo získat nástupní odměnu v průměru o 32 400 korun vyšší než v březnu.

Komentář k předběžným údajům o inflaci v ČR za letošní duben

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Meziroční růst spotřebitelských cen v dubnu dle předběžných údajů klesl pod 2 %, konkrétně na 1,8 %, tedy pod úroveň inflačního cíle ČNB. Zmírnění meziroční inflace bylo v dubnu taženo cenami potravin, alkoholu a tabáku, a cenami energií, kam spadají také pohonné hmoty.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Plná zaměstnanost i tlak na produktivitu: trh práce v ČR láme rekordy

05.05.2025, Autor: Z blogosféry

Český trh práce právě láme rekordy: zaměstnanost ve věkové skupině 15–64 let vystoupala na 75,9 % a genderový rozdíl se snížil pod 11 procentních bodů – historické minimum. Pokles je výsledkem dlouhodobého trendu, který přetrvává i přes výkyvy způsobené pandemií.

Stavební materiály v dubnu 2025: Ceny stagnují, ale úleva zatím nepřichází

05.05.2025, Autor: Josef Neštický

Po letech cenových turbulencí přišlo uklidnění. Ceny stavebních materiálů se v dubnu 2025 sice výrazně nehýbou, ale rozhodně se nevrátily na úrovně, o kterých by stavebníci snili. Co znamená stagnace cen pro běžné domácnosti a firmy? A proč se zdá, že zlevňování je v nedohlednu?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama