e-news.cz - kurzy
Reklama

V Česku chybí data o digitálně vyloučených osobách a osobách ohrožených digitálním vyloučením

14.06.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
V Česku chybí data o digitálně vyloučených osobách a osobách ohrožených digitálním vyloučením

Pro úspěšnou digitalizaci chybí České republice některá zásadní data. Ukázala to sekundární analýza, kterou pro Nadaci OSF zpracoval analytický ústav STEM.

Studie zkoumá dosud dostupné dokumenty týkající se digitální připravenosti veřejnosti a státu, speciální pozornost věnuje digitálně vyloučeným osobám a osobám ohroženým digitálním vyloučením, kde má Česká republika z pohledu dostupnosti jakýchkoliv dat největší mezery. Pro další modelování a širší využívání digitálních služeb státu je třeba zaměřit se na periodické mapování stavu digitálních kompetencí a překážek, které zabraňují jejich získávání u digitálně vyloučených osob. Výsledky studie představila Nadace OSF společně s výzkumným ústavem STEM 13. června v prostorách CZ.NIC Akademie

Úroveň digitálních kompetencí v Česku pravidelně zjišťuje Český statistický úřad (ČSU) a dává k dispozici některá periodicky sbíraná data, která umožňují rámcové mezinárodní srovnání. Češi si v porovnání se zbytkem EU nevedou špatně, většina dosahuje základní úrovně digitálních dovedností, mezi které patří například hledání a třídění informací nebo bezpečné chování na internetu. V Česku ale chybí lidé s pokročilými schopnostmi a schází měření týkající se strategických kompetencí obyvatel –⁠ uvědomělé využívání příležitostí internetu s ohledem na osobní rozvoj a prospěch. Data, která v Česku k digitálním kompetencím zatím máme, navíc vycházejí ze sebehodnocení. Audit kompetencí české veřejnosti založený na testování neproběhl.  

„Problém sebehodnocení je, že funguje především tam, kde mají lidé jasnou představu, co by mohli umět. Velká část digitálních kompetencí je ale takové povahy, že kdo je nemá, ten si ani neuvědomuje, že je nemá. Doporučujeme proto vytvoření dotazníku s testovými otázkami (rozlišení správných a špatných odpovědí) a realizaci auditu digitálních kompetencí české veřejnosti. Tento audit by poté mohl formovat zaměření vzdělávacích programů a materiálů,“ dodává k vlivu sebehodnocení Jaromír Mazák, spoluautor studie z výzkumného ústavu STEM.  

Studie poukazuje také na fakt, že v Česku neexistují téměř žádná data zabývající se digitálně vyloučenými a digitálně ohroženými osobami. Existuje jediná studie, podle které je dnes v ČR asi 20 % osob digitálně vyloučených nebo digitálním vyloučením ohrožených. Jejich charakteristiky jsou do určité míry známé, patří mezi ně například vyšší věk, nižší vzdělání, nižší příjmy, menší osobní spokojenost nebo menší otevřenost světu a další. Nicméně poměrně málo toho víme o jejich zkušenostech a potřebách, o tom, jak tyto osoby oslovovat a jaké digitální nástroje jim nabízet, co pro ně představuje překážky, co by je motivovalo.  

„Digitální vyloučení (či ohrožení digitálním vyloučením) je další formou sociálního znevýhodnění.

Máme málo dat k identifikaci skupin digitálně vyloučených (ohrožených digitálním vyloučením), zároveň neznáme potřeby znevýhodněných skupin. To jsou ale oblasti, kterým se při digitalizaci státu musíme věnovat, jinak hrozí, že rozdíly ve společnosti se budou dále prohlubovat. Proto je nutné si ujasnit, kdo je za sběr dat v oblasti digitální inkluze zodpovědný, jak digitální vyloučení definujeme a jaká data vlastně budeme sbírat. A musíme začít hned,“ doplňuje provozní ředitelka Nadace OSF, Barbora Hořavová.   

Dle zadavatelů studie z Nadace OSF analýza jasně poukazuje na nutné změny, které je potřeba v oblasti digitální inkluze udělat. Jednou z nich je nezbytnost doplnit existující periodicky sbíraná data o data, která se zaměřují na strategické kompetence české populace a na specifikaci ohrožených skupin, a zmapovat vliv socioekonomické a životní situace jedince. Dále je nutné jasně definovat, který úřad nebo resort data sbírá a metodicky zaštiťuje a vytváří na základě jejich sběru relevantní politiky, vč. alokace financí. Současně je třeba zamyslet se nad rolí občanské společnosti a dalších aktérů (byznysu) v klíčových aspektech digitalizace – při designování vzdělávacích programů pro veřejnost na rozvoj digitálních kompetencí, při zajištění sociální a environmentální spravedlnosti (mj. formou vzdělávání odborné veřejnosti a státních úředníků), nebo popularizaci nástrojů a služeb nabízených veřejnou správou s cílem posílit vnímání přidané hodnoty nabízených řešení. 

Foto: Pixabay

Zdroj: Nadace OSF


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Po vydařených Vánocích maloobchod opět mírně ochladl

13.03.2025, Autor: Z blogosféry

Tuzemské maloobchodní tržby vykázaly v lednu letošního roku meziměsíční pokles o 0,5 %, což odpovídá meziročnímu nárůstu o 2,8 %. Jedná se o citelně slabší výsledek, než očekával trh (4,2 %) i než jakého bylo dosaženo o měsíc dříve (6,4 %).

Stavebnictví vstoupilo do nového roku růstem, bytová výstavba ale dále zaostává

12.03.2025, Autor: Z blogosféry

České stavebnictví vstoupilo do nového roku růstem, stavební produkce podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v lednu meziročně vzrostla o 8,2 procenta. Tento statistický růst je způsobený hlavně nízkou srovnávací základnou z loňského roku než nějakou změnou k lepšímu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Polovina zaměstnanců vnímá nezaměstnanost jako přirozenou, přesto pětina lidí má v poslední době větší strach z propouštění

08.03.2025, Autor: Z blogosféry

Jako přirozenou součást života, se kterou se musí počítat, vnímá nezaměstnanost 50,8 % respondentů reprezentativního průzkumu personální společnosti Předvýběr.CZ, pro který data sbírala agentura Talk Online Panel. Čtrnáct procent zaměstnanců chápe, že nemá smysl držet v práci přebytečné lidi.

Obliba piva mezi ženami v Česku roste 

08.03.2025, Autor: Z blogosféry

Zajdou si ženy raději na pivo nebo na víno? Zatímco odpověď na stejnou otázku je u mužů očekávaná: pivu dává přednost 84 % z nich, preference žen mnohého překvapí. I ony totiž ve většině případů už dávají přednost pivu – 60 % žen jej označilo jako první volbu před vínem.

Růst českých mezd opět překonává očekávání

07.03.2025, Autor: Z blogosféry

Tuzemská průměrná mzda vykázala v posledním čtvrtletí roku 2024 meziroční nárůst o 7,2 % nominálně, což po očištění o inflaci odpovídáreálnému zvýšení o 4,2 %. Jedná se o vyšší hodnotu, než očekával trh (3,8 %) i Česká národní banka (4,0 %). Průměrná mzda tak dosáhla 49 229 Kč, mediánová pak 41 739 Kč. Za celý rok 2024 pak činil průměrný mzdový růst 7,1 % nominálně a 4,6 % reálně.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Firmy poptaly v únoru za výrazně vyšší mzdy profese v dopravě, ožilo také stavebnictví

05.03.2025, Autor: Z blogosféry

Únor přinesl zajímavé nabídky nástupních odměn především profesím v dopravě. Dispečeři mohli nastoupit za mzdu v průměru o 17 400 korun vyšší než v lednu. Specialisté logistiky pak o téměř 11 000 korun a dopravci o 8 400 korun. Nabízené odměny v tomto období pak tradičně vzrostly i ve stavebnictví. Vyplývá to z dat pracovního portálu JenPráce.cz, který nabídl v únoru téměř 25 tisíc pracovních pozic. 

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Home-office proměnil trh práce. Zůstane i nadále běžnou praxí?

27.02.2025, Autor: Z blogosféry

Pandemie covid-19 zásadně proměnila způsob, jakým pracujeme. Práce z domova, dříve spíše okrajový fenomén, se během pandemie stala nutností a následně trvalou součástí pracovního trhu. Nyní, když se svět i česká ekonomika stabilizovaly, se firmy i pracovníci potýkají s klíčovou otázkou: Jaká je budoucnost home-office? Je tento model udržitelný, nebo přináší rizika, která mohou ovlivnit produktivitu a efektivitu firem? 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama