V prvním čtvrtletí vzniká třetina všech nových e-shopů, tedy nejvíce z celého roku. Začínající e-shopeři své snahy vzdávají nejčastěji už po třech měsících provozu, nováčci v e-commerce se však musí obrnit trpělivostí, než vybudují úspěšný online projekt.
Podle poskytovatele e-shopových řešení Upgates překoná první rok podnikání 60 % nových e-shopů, které založili začínající podnikatelé. Nejúspěšnější jsou výrobci originálních, často domácích produktů v segmentech dekorace, oblečení a doplňky, jídlo a nápoje. Náročnější to mají přeprodejci neoriginálního zboží či e-shopy s výtisky z 3D tiskáren.
První měsíce roku jsou ideální dobou pro založení nového e-shopu. Jen v lednu a únoru vznikne zhruba 20 % nových e-shopů, a během prvního čtvrtletí se jejich podíl vyšplhá až na třetinu z celoročního počtu. Tyto týdny, kdy odeznívají poslední výprodeje a spotřebitelé jsou otevřeni novým trendům, představují ideální dobu pro založení e-shopu.
Zimní měsíce dávají zavedeným prodejcům prostor promyslet plány do budoucna a připravit se na růst byznysu. Právě nyní nejčastěji připravují svůj e-shop na expanzi do zahraničí, hledají úspory nebo vylepšují grafiku obchodu. Řada prosperujících prodejců v zimě často mění platformu, na níž internetový obchod funguje. A to nejen z důvodů technických vylepšení, ale taky kvůli finančním úsporám z provozu.
V prvním čtvrtletí je nejvíce odpadlíků
Nováčci, kteří zkouší své štěstí v e-commerce, se ale musí obrnit trpělivostí. Právě první měsíce podnikání jsou totiž nejnáročnější. Nejvíce nových e-shopů skončí do tří měsíců, jak dokazují data společnosti Upgates. Začínající podnikatelé občas mají nereálná očekávání. E-shop je v krátkém časovém horizontu nesplní, a tak to jeho majitel záhy vzdá. Překonat prvotní výzvy a vybudovat stabilní a úspěšný internetový obchod ale zabere mnohem více než čtvrt roku.
Spousta e-shopů vzniká jako přivýdělek vedle zaměstnání na plný úvazek. Část projektů jejich majitelé jen pozastaví, protože se jim kvůli zaměstnání nemají čas věnovat. Do budování plnohodnotného online podnikání se pouští až později, jakmile si ujasní dlouhodobou vizi a strategii.
Uspěje 6 z 10 e-shopů
Podle analýzy společnosti Upgates překoná první rok podnikání 60 % nově založených e-shopů, které provozují začínající podnikatelé. Nováčci v e-commerce často zapomínají na to, že součástí prodeje jsou nejen kvalitní produkty, ale i skvělý zákaznický servis. Obzvláště v Česku jsou pak spotřebitelé zvyklí na špičkovou úroveň služeb. Svůj internetový obchod by proto majitelé měli neustále vylepšovat na základě zpětné vazby zákazníků.
Originální nebo domácí výroba táhne
Největší šanci na úspěch mají e-shopy s originálním zbožím, často ruční výroby nebo s vlastními motivy. Nejoblíbenějšími segmenty jsou dekorace a designové prvky do domácnosti, jako jsou svíčky či keramika. Dále oblečení a doplňky, mnohdy zhotovené s ohledem na design pro určitou zájmovou skupinu, jako jsou například chovatelé psů, nebo kousky založené na hodnotách jako udržitelnost. Trojici nejúspěšnějších kategorií uzavírá jídlo a nápoje, populární jsou hlavně značky řemeslně vyráběných potravin.
Naopak velice náročné se prosadit je to pro přeprodejce neoriginálního zboží a e-shopy, které nabízejí výtisky z 3D tiskáren. U 3D tisku však záleží na tom, co přesně e-shopy prodávají. I v tomto segmentu se dá uspět s vysoce specializovanými výrobky.
Tipy, jak zvýšit šance nového e-shopu na úspěch
- Produkt a konkurence – naprosto zásadní podmínka, která určí, zda bude e-shop úspěšný, je samotný výrobek, respektive konkurenční prostředí, do kterého podnikatel vstupuje. Pokud je silně konkurenční, nebo produkt není dostatečně zajímavý, cesta k úspěchu bude trnitá.
- Budování a posilování zákaznické loajality – akvizice nových zákazníků je drahá. Proto je potřeba motivovat ty stávající k dalším nákupům a tím velmi efektivně posilovat rentabilitu podnikání. V práci s komunitnostou mohou hrát roli i sociální sítě a budování fanouškovského okruhu.
- Trpělivost a opatrné nakládání s financemi – e-shopové podnikání je nákladově velmi náročné, a proto je dobré budovat si po lepším obdobní roku rezervy, aby byl e-shop připraven na sezónní útlumy.
Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, předního dodavatele e-shopových řešení
Foto: Pixabay
Zdroj: Kantorová