e-news.cz - kurzy
Reklama

Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

30.04.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Sdílená auta stále více používají i lidé ve věku 40 – 60 let

Carsharing se v posledních letech stává stále populárnější alternativou ke klasickému vlastnictví automobilu. A to nejen ve světových metropolích, ale i v České republice. Není překvapivé, že nejčastějšími uživateli jsou zástupci mladší generace, pro které je sdílená ekonomika součástí životního stylu. Asociace českého carsharingu (AČC) však v posledních dvou letech sleduje další trend, významně roste využívání sdílených aut i u uživatelů 40 – 60 let. Ti často využívají sdílený vůz jako doplněk k vlastnímu vozu v rodině a nemají potřebu si pořizovat do rodiny další vůz.

Nejčastějšími uživateli carsharingových služeb jsou zástupci mladé generace mezi 18 – 29 lety, kteří si prozatím vlastní vůz nepořídili. Za poslední dva roky však sledujeme výrazný nárůst využívání z řad lidí nejen ve věku 30 – 39 let, ale významně i ve věkové hranici 40 – 60 let. Důvodů vidím hned několik. Zvýšené náklady na vlastnictví a provoz vlastního auta, ale i rozmach sdílené ekonomiky a využívání mobilu a aplikací na denní bázi. Nejen mladí, ale i čtyřicátníci a padesátníci dnes přes mobil nakupují na internetu oblečení, potraviny, stále častěji využívají aplikace na dovoz jídel z restaurací. Mění se jejich chování a životní styl, a to potvrzuje i námi zaznamenaný trend: není problém si během pár minut na mobilu najít nejbližší volné sdílené auto a za pár minut vyrazit na cestu,“ říká Roman Filip, předseda Asociace českého carsharingu.

„Provoz automobilu je v mnoha rodinách významnou nákladovou položkou. Drahé pořízení, často na splátky, opravy, pojištění, pneumatiky a pohonné hmoty. Všechny tyto náklady se postupně nasčítají a jedná se o nemalé částky. Pokud nenajezdíte více než 10 tisíc km ročně, pak se vám vlastní vůz nevyplatí. A to je právě případ mnoha rodin: vlastní jeden vůz, kterým najedou i desítky tisíc kilometrů za rok, jezdí s ním na dovolené, víkendy, ale díky carsharingu nemají potřebu vlastnit vůz druhý, který využijí třeba jenom 2x, 3x týdně.  Ten si mohou půjčit nárazově v případě potřeby,“ říká Milan Beutl z Anytime carsharing a dodává: „Podle našich dat a průzkumů, které si děláme mezi klienty, se počet uživatelů, kteří využívají naše vozy, a přitom pouze jeden vlastní, zvýšil za poslední dva roky o 55 % a někteří z nich třeba v budoucnu i upustí od vlastnictví svého vozu.“

Tento trend potvrzuje i další carsharingové společnosti. „V CAR4WAY pozorujeme rostoucí trend využívání sdílených aut uživateli 40 – 60 let. Tvoří 15 % z našich celkových tržeb a každým rokem toto procento roste. Tito uživatelé používají vozy pro běžné cesty stejně tak, jako mladší uživatelé, ale hlavně jezdí za svými koníčky a nákupy po městě i mimo něj a o víkendech, ale i na letiště, kde růstový trend potvrzuje i 100 % nárůst jízd sdílenými vozy na Letišti Václava Havla v obou směrech pro cesty na letiště i na cesty z letiště domů zejména v případě letu v pozdních hodinách,“ uvádí Michal Pecina, člen představenstva CAR4WAY.

„Uživatelé ve věkové skupině 35 – 60 let tvoří u Autonapůl dokonce nadpoloviční podíl našich uživatelů. Řada z nich totiž do systému vstoupila již před 10 – 15 lety a nadále u nás zůstávají. Z našich průzkumů víme, že oceňují přínosy round-trip carsharingu pro snižování počtu aut v ulicích. Aktivně své klienty motivujeme k tomu, aby sdílená auta využívali primárně jako doplněk veřejné dopravy, tedy sáhli po nich až ve chvíli, kdy své dopravní potřeby nemohou vyřešit jinak. Právě snižování počtu aut v ulicích vnímáme jako hlavní účel carsharingu, který nemá konkurovat MHD,“ popisuje ředitel carsharingu Autonapůl Michal Šimoník.

Foto + Zdroj: ASPEN PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama