Čeští podnikatelé jsou vůči vlastní činnosti poměrně skeptičtí.
Pouze třetina z nich si myslí, že současný ekonomický stav je příznivý pro založení a provozování živnosti nebo podnikání. Kromě nepříznivých podmínek je podle podnikatelů překážkou legislativa, a navíc mají strach z vlastního selhání. I přesto více než každý druhý Čech vnímá soukromé podnikání jako lákavou možnost v rámci kariéry. Vyplývá to z průzkumu, který uskutečnila agentura GfK pro společnost Amway.
Čeští podnikatelé vidí jako jeden z největších problémů při podnikání tuzemskou legislativu, ta podle nich podnikatelům často komplikuje výkon jejich činnosti. Z výzkumu vyplývá, že systém legislativy kolem podnikání považuje za lehce srozumitelný 28 procent lidí. Agentura však doplnila, že jde pravděpodobně o celoevropský problém, neboť podobný výsledek průzkum ukázal i v rámci Evropské unie.
Přibližně každý čtvrtý Čech pak uvedl, že je v podnikání ochoten riskovat vlastní selhání. Respondenti z České republiky jsou v tomto ohledu méně odvážní než lidé ze zahraničí. Co se týká evropského i celosvětového průměru, pohybuje se tento poměr nad 40 procenty.
Coby lákavou příležitost v pracovní kariéře vnímá soukromé podnikání více než polovina lidí, konkrétně 54 procent respondentů. Jedná se zejména o mladší a vzdělanější lidi. Podle Martina Lukeše z Katedry podnikání Vysoké školy ekonomické v Praze hraje určitou roli fakt, že mladá generace je jazykově vybavenější a má potřebné znalosti technologií. „Navíc zde máme stále více úspěšných startupů, jež vyrostly z malých firem do mezinárodního významu,“ uvedl Lukeš a dodal, že tyto společnosti tvoří důležité příklady toho, že podnikání je zajímavá alternativa k běžnému zaměstnání.
Jistou nedůvěru mají občané k tuzemskému vzdělání, když méně než polovina respondentů (45 procent) míní, že české vzdělávání přispívá k získání potřebných podnikatelských znalostí a dovedností. V rámci průzkumu agentura GfK oslovila v České republice 1 007 lidí. Na tytéž dotazy odpovídalo celkem 49 tisíc lidí ve 44 zemích světa.