e-news.cz - kurzy
Reklama

Pandemie zásadně změní trh s ojetinami, do pěti let se každé desáté auto prodá on-line

19.09.2020, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Pandemie zásadně změní trh s ojetinami, do pěti let se každé desáté auto prodá on-line

Během prvního pololetí letošního roku se oproti loňsku prodalo o čtvrtinu méně nových aut a ojetiny jsou na tom ještě hůře – jejich prodeje meziročně klesly o čtyřicet procent.


Trh nových vozů se z koronavirového šoku pomalu vzpamatovává, ale na oživení prodejů ojetých vozů si počkáme nejméně do podzimu. Prodejci ojetin zatím zaznamenali ztrátu přes dvacet sedm miliard korun, kterou budou velice těžko dohánět. Manévrovací prostor autobazarů je totiž velmi úzký. Nacházejí se ve velice složité situaci, kdy nejsou technologicky vybaveny, aby mohly nabídnout jinou, lepší službu. Prudký pád trhu, který předtím řadu let bezstarostně rostl, zastihnul prodejce ojetých aut zcela nepřipravené.
Jen během třech měsíců největších omezení proti šíření koronaviru ztratil český trh ojetých aut na prodejích kolem dvaceti pěti miliard a další miliardové ztráty se nasčítaly během léta. Musely ale autobazary a dealerství skutečně přerušit prodej? Když se podíváme na vítěze a poražené karanténních opatření z letošního jara, jasně vidíme, že on-line obchodníci naopak zaznamenali obrovský nárůst prodejů. Kromě prodejů ochranných pomůcek či desinfekcí raketově rostl především on-line prodej potravin a spotřebního zboží s dovozem domů, stejně jako například prodej zábavní elektroniky a vybavení pro domácí kanceláře. Nakupovat na internetu začali i nejvíce konzervativní zákazníci  využívat. Z dostupných dat přitom vyplývá že lidé kteří nakupují po internetu zůstávají věrní nejen tomuto způsobu nakupování, ale, samozřejmě v případě pozitivní zkušenosti, také svým obchodníkům.
Internet během několika málo let zcela změnil nákupní chování koncových zákazníků i firem – a to napříč všemi obory. Vzhledem k dlouhodobým zvyklostem své branže zůstali obchodníci s auty dlouhou  dobu stranou a teď na svůj konzervativní přístup těžce doplácejí. Již během karanténních opatření se některé autobazary snažily zavést prodeje po telefonu a po internetu, ale bez možnosti důkladné přípravy a nastavení nových služeb se souvisejícími procesy se o skutečný on-line prodej nejednalo. Navíc je prakticky jisté, že českým zákazníkům nebude stačit lokální nabídka ojetých aut, protože již dnes aktivně hledají svůj budoucí vůz na německém trhu i v dalších zemích. Skutečný on-line prodej přitom stírá regionální i jazykovou bariéru a poskytuje obrovskou možnost porovnání konfigurace vozů, jejich cen a samozřejmě také služeb poskytovaných prodejci po celé Evropě.
Je potřeba si uvědomit, že koronavirová pandemie vlastně jen uspíšila vývoj, který je nevyhnutelný. Zákazníkům on-line prodej přináší mnohem širší nabídku ojetých vozů, stejně jako jim pomáhá z pohodlí domova vyřešit financování a pojištění auta, jeho technickou prověrku a třeba i prodlouženou záruku. Obchodníkům s vozy se tak otevírá možnost efektivního prodeje na zahraničních trzích.
E-commerce v automotive sektoru je teprve na samém počátku, ale význam on-line prodeje rychle poroste. Například ve Spojených státech dosáhly on-line tržby v automotive v roce 2018 asi 14,6 miliardy dolarů a představovaly kolem jednoho procenta celkového prodeje aut. Již toto jedno procento ale odpovídá polovině prodejů všech aut v České republice. Do 5 let pak on-line prodeje ve Spojených státech vzrostou na tři až pět procent. V Evropě odhadujeme, že se během pěti následujících let začne on-line prodávat deset procent vozů ročně, tedy jen na českém trhu se bude jednat o padesát tisíc aut, což bude představovat trh o velikosti přibližně jedné miliardy eur. Z tohoto koláče si ale ukousnou jen ti, kteří začnou s přípravou na on-line prodej co nejdříve. Silnější zájem o on-line prodej vozů v rámci Evropy vychází především z výrazně větších cenových rozdílů mezi jednotlivými evropskými státy, stejně odlišnou socioekonomickou situací, zákony či restrikcemi.
Zrychlení elektrifikace autoparků
Následky pandemie koronaviru se projeví také na rychlejší elektrifikaci evropského autoparku. Pobídky na povzbuzení prodeje nových vozů se totiž ve vyspělých evropských zemích budou tentokrát, na rozdíl od šrotovného během minulé hospodářské krize, týkat především elektromobilů. Například Německo schválilo snížení DPH a zdvojnásobilo pobídky pro nákup elektromobilů a také rozsáhle investuje do stavby dobíjecích stanic. Zatím má ze všech v Německu nově přihlášených aut plně elektrický pohon pouhých pět procent vozů, ale bezpochyby jde o skvěle zvolenou strategii, která podpoří německé automobilky. Například VW se se svojí úplně novou jednotnou platformu pro elektroauta může do roka posunou do podobné pozice, ve které je dnes Tesla. Volkswagen je již dnes v elektromobilitě silný a jakmile se jeho nová sériová elektroauta začnou objevovat na silnicích, stane se z VW nový lídr trhu. Daimler má velkou výhodu ve spolupráci na vývoji s čínskou automobilkou Geely. Další automobilky, ani český trh, v tak dobré pozici ale nejsou . V ČR nelze zásadní změnu očekávat ani s příchodem Škody Enyaq. Elektrické vozy jsou pro běžného českého zákazníka velmi drahé a i kvůli nedostatečné infrastruktuře dobíjecích stanic nemá u nás příliš smysl tato auta pořizovat. Dotace na pořízení elektrovozů byly navíc z důvodu nedostatku financí zrušeny.
Ani se všemi pobídkami ale nemůžeme očekávat rychlé oživení prodejů nových vozů. Investice automobilek do vývoje elektromobilů se totiž promítly i do cen nových aut s konvenčním pohonem a ta jsou teď pro soukromé zákazníky velmi drahá.
Koronakrize zároveň odstartovala i zásadní změny v dodavatelských řetězcích. Zavedení dodavatelé, jako jsou firmy Bosch nebo Faurecia, nemají technologie na výrobu baterií,. jejichž cena dnes představuje až polovinu ceny elektromobilu. I proto výrazně poroste význam tradičních technologických firem, které mají kromě baterií zkušenosti i s informačními technologiemi, jako jsou Apple, Huawei nebo Samsung. A neméně klíčovou roli bude hrát i přístup k přírodním zdrojům. Navrch má v tomto směru Čína, která má k dispozici a kontroluje suroviny k výrobě bateriových vozů.
Dealerství extrémně posílila svou pozici
V době koronavirové krize se ukázala také důležitost dealerství v dodavatelsko-odběratelském řetězci a potvrdila se extrémní nepřipravenost automobilek a prakticky celého trhu na čistě distanční prodej. Ještě v minulém roce některé studie renomovaných poradenských společností předpokládaly, že v horizontu pěti let zanikne 30 až 50 % veškerých poboček. To je ale v zásadním rozporu s faktem, že po celém světě neustále stoupá počet vozů v provozu, které je potřeba někde zákazníkům předat, servisovat, vykoupit a znovu prodat.
Další skutečností je probíhající konsolidace trhu. Bez ohledu na velikost dealerství je častým a neřešeným problémem generační obměna, na kterou majitelé dealerství nejsou připraveni. Velkou výzvu představuje nutná změna standardu vzhledem k nástupu elektrických vozů. Úprava se týká nejen interiéru showroomu, investic do vybavení dílny nebo bateriových skladů, ale i zásadního posílení elektrifikace provozovny.
Úplný zánik dealerství je ale zcela nereálný. Celý segment bojuje s nedostatkem kvalifikované pracovní síly a kapacit se nedostává na prodejní ploše ani  v servisu. V Evropě roste počet registrovaných vozidel v řádu několika procent každý rok. To s sebou přináší větší objem zakázek pro servisy a vytváří tlak na zvýšení nákladů na mzdy servisních pracovníků a tím i růst hodinových sazeb pro koncové zákazníky. Klesající počet učňů v oboru autoopravárenství je dalším faktorem pro zvyšování nákladů na servisní opravy.
Druhým důvodem, proč bychom měli vidět budoucnost dealerské sítě pozitivně, je skutečnost, že automobilky se budou výrazně více soustředit na obsazení pozic na rostoucích trzích, jako jsou Čína, Indie, Vietnam a další. Automobilky se tedy musí věnovat  přesunu výroby mimo Evropu. Budování vlastní kompetence prodávat vozy koncovým zákazníkům by automaticky mělo za následek vznik konfliktů s dealerskou sítí. V západní Evropě se produkuje až dvacet procent všech aut. A jak víme z praxe, automobilky zápasí s nedostatkem kapacit, a proto udržují výrobu i v dražších zemích. S nástupem elektromobility a nových platforem vidíme, že jsou nové moderní závody budovány především v asijských zemích.
V neposlední řadě je nutné pochopit i úzkou vazba zákazníka a dealera. Více než sedmdesát procent všech prodaných nových vozů tvoří dealerstvím vracející se zákazníci. To je číslo, vysoké i pro jiná retailová odvětví.
JAN KRANÁT, COO autotržiště Carvago
Foto + Zdroj: FYI, s.r.o.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Nová exekuční pravidla mohou sebrat až dvě třetiny zbytku čisté mzdy

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Novela insolvenčního zákona přináší změny v oblasti srážek ze mzdy. Pokud je proti zaměstnanci vedeno čtyři a více exekucí, mohou mu být nově sraženy až dvě třetiny tzv. zbytku čisté mzdy. Výjimkou jsou lidé, kteří pobírají starobní, invalidní nebo sirotčí důchod.

Zotavování maloobchodu pokračuje pomalu ale jistě

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama