Téměř devadesát procent českých podnikatelů zažilo pozdní proplacení faktury.
Pětina podnikatelů se ocitla v situaci, že jim faktura nebyla proplacena vůbec. Žalobou řeší situaci asi pětatřicet procent podnikatelů, kteří se do takto svízelné situace dostali. Sedmnáct procent podnikatelů se snaží o kompromisní dohodu a deset procent postižených kvůli – s tím spojeným – komplikacím situaci nijak neřeší.
Podle průzkumu provedeného agenturou Ipsos se s opožděným proplacením faktury setkalo 89 procent dotazovaných tuzemských podnikatelů. Jeden z pěti podnikatelů se setkal s tím, že mu faktura nebyla proplacena vůbec. Z takto postižených podnikatelů pak dokonce deset procent podnikatelů neuhrazené faktury vzhledem k právní komplikovanosti vůbec neřeší a spíše se smíří se ztrátou.
„Z průzkumu vyplývá také to, že podnikatelé následnému vymáhání svých pohledávek věnují spoustu času a energie,“ komentoval výsledky Tomáš Macků z agentury Ipsos. „Tři čtvrtiny podnikatelů kontaktují své odběratele telefonicky, 60 procent posílá upomínky e-mailem. Více než třetina je připravena obrátit se v případě problémů na právníky, což znamená další náklad.“
Makléřská pojišťovací společnost Insia ve spolupráci s ČSOB Pojišťovnou od září zavedla pojištění proti nezaplacení pohledávek, které podnikatelé považují za rizikové. Jedná se o vůbec první pojištění jednotlivých faktur v ČR, určené zejména pro živnostníky a menší a střední podnikatele. Vztahuje se na nezaplacení faktury odběratelem z důvodu vyhlášení úpadku, platební neschopnosti nebo neochoty fakturu zaplatit. Pojištění faktur v hodnotě 10 až 250 tisíc korun včetně DPH si mohou sjednat podnikatelé se sídlem v Česku a na Slovensku. Zákaznické centrum Insie monitoruje platby a v případě neuhrazení faktury zahájí během několika dní po její splatnosti průběžné vymáhání. V případě jeho neúspěchu vyplatí pojišťovna plnění tři měsíce po splatnosti faktury. Spoluúčast u pojištění faktur činí 15 procent z celkové hodnoty.