Apogeo
Reklama

Letní bilance volnočasových benefitů: Čechy láká cestování, kultura a sport

29.09.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Letní bilance volnočasových benefitů: Čechy láká cestování, kultura a sport

Stabilizace inflace a růst reálných mezd se odrazily v návycích Čechů při využívání volnočasových benefitů. Nejnovější data společnosti Edenred ukazují, že čeští zaměstnanci začali častěji využívat volnočasové benefity k relaxačním, kulturním a sportovním aktivitám. Češi utratili za kulturní a odpočinkové akce v období od června do srpna o 5 % více než v minulém roce. Největším segmentem (48 %) zůstává péče o zdraví, která trvale stoupala především během koronavirové pandemie i post pandemických let.

Po několika turbulentních letech, kdy domácnosti čelili nejisté ekonomické situaci, se letošní prázdninová sezóna zdánlivě nese v duchu nových trendů. Zatímco v minulém roce mnozí čeští zaměstnanci v odpověď na nejrůznější krize využívali volnočasové benefity především k pokrytí nutných výdajů, letošní léto přineslo výrazný nárůst v oblasti zážitků, relaxace, cestování, ale i kulturních událostí. 

„Z našich dat vyplývá, že Češi si častěji dopřávají kulturní vyžití, sportovní aktivity a cestování. Do nových trendů v uplatňování volnočasových benefitů se promítají mimo jiné ekonomicky stabilnější podmínky, ale také větší vůle zaměstnanců uplatnit tento příspěvek za účelem aktivního odpočinku a péče o duševní zdraví,“ komentuje Aneta Martišková, členka vedení společnosti Edenred, a dodává, že změny v preferencích jsou ovlivněny i teprve nedávno zavedeným „benefitním stropem“, který značí maximální zdanitelnou částku, kterou mohou zaměstnanci čerpat – tedy 21 983 Kč. V rámci ní se rozhodují nad svými prioritami.

Jaké benefity jsou letos populární?

Češi se během letošních prázdnin rozhodli věnovat více volného času cestování. Ať už zvolili dovolenou v tuzemsku nebo v zahraničí, tato kategorie se stala jasným favoritem. V kontextu útraty zaměstnaneckých benefitů zaznamenala nárůst o více než tři procentní body a dosáhla tak na 19 % podílu celkových benefitních výdajů v červnu, červenci a srpnu. 

„S návratem inflace do normálu a obnovením růstu reálných mezd se lidem vrací dobrá nálada a jsou opět ochotni utrácet za radosti. Vidíme to na rekordních tržbách cestovních kanceláří za dovolené v zajímavých destinacích, aby si lidé po roce a půl krize pořádně odpočinuli. Vidíme i to, že lidé během léta častěji cestovali i po Česku, často vyjížděli zejména na prodloužené víkendy za památkami nebo do horských středisek, pro které je léto čím dál zajímavější sezónou a přizpůsobují tomu i svou nabídku vyžití,“ shrnuje nálady Čechů prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza. 

Vedle cestování zaznamenala nárůst i oblast sportu (+1,14 %) a kultury, především pak návštěvnost kin, která se i přes konkurenci streamovacích služeb stále drží v oblíbenosti (+ 0,29 %). Také útrata za nákup knih (+ 0,53 %) se stává stále populárnější. Navýšení zaznamenala rovněž oblast optiky, a to o celkem 1,18 procentního bodu. Dlouhodobě přitom platí, že za produkty pro péči o zrak utratí průměrný zaměstnanec zhruba desetinu svých benefitů.

Ačkoliv v letních měsících Češi přesunuli svůj zájem k cestování a volnočasovým aktivitám, nejpopulárnější a nejvyužívanější kategorií zůstalo zdraví. Využívání volnočasových benefitů se v tomto odvětví sice snížilo 6 procentních bodů z celkového rozpočtu, ale segment i přesto zůstává nejsilnějším z hlediska objemu útraty (48 %). V průměru sem tedy putuje zhruba každá druhá utracená koruna za benefity.

Co to znamená pro zaměstnavatele?

V porovnání s předchozími lety, které byly navíc poznamenány pandemií, je z dat vidět, že se zaměstnanci začínají opět zajímat o benefity, které nabízejí možnost aktivního odpočinku. Útratu odměn nad rámec platu preferují přizpůsobovat podle vlastních potřeb a ekonomických okolností. „Přestože můžeme v budoucích měsících očekávat, že se vlivem sezónnosti některé kategorie vrátí do původních čísel, potvrzuje se, že zaměstnanci vítají primárně možnost alokovat benefity tam, kde je zrovna potřebují. Je to jasný signál pro zaměstnavatele. Flexibilní benefity se stávají nejen nástrojem pro zvýšení spokojenosti zaměstnanců, ale také klíčovým prvkem pro budování atraktivního pracovního prostředí a zvýšení loajality zaměstnanců,“ dodává Aneta Martišková.

Foto: Pixabay

Zdroj: DFMG PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

IT konzultanti mohli v dubnu nastoupit za skokově vyšší odměnu

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Duben potěšil především IT konzultanty, kteří v tomto měsíci hledali práci. Firmy jim totiž nabídly výrazně vyšší nástupní odměny než v měsíci předcházejícím. Na pracovním trhu šlo získat nástupní odměnu v průměru o 32 400 korun vyšší než v březnu.

Komentář k předběžným údajům o inflaci v ČR za letošní duben

06.05.2025, Autor: Z blogosféry

Meziroční růst spotřebitelských cen v dubnu dle předběžných údajů klesl pod 2 %, konkrétně na 1,8 %, tedy pod úroveň inflačního cíle ČNB. Zmírnění meziroční inflace bylo v dubnu taženo cenami potravin, alkoholu a tabáku, a cenami energií, kam spadají také pohonné hmoty.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Plná zaměstnanost i tlak na produktivitu: trh práce v ČR láme rekordy

05.05.2025, Autor: Z blogosféry

Český trh práce právě láme rekordy: zaměstnanost ve věkové skupině 15–64 let vystoupala na 75,9 % a genderový rozdíl se snížil pod 11 procentních bodů – historické minimum. Pokles je výsledkem dlouhodobého trendu, který přetrvává i přes výkyvy způsobené pandemií.

Stavební materiály v dubnu 2025: Ceny stagnují, ale úleva zatím nepřichází

05.05.2025, Autor: Josef Neštický

Po letech cenových turbulencí přišlo uklidnění. Ceny stavebních materiálů se v dubnu 2025 sice výrazně nehýbou, ale rozhodně se nevrátily na úrovně, o kterých by stavebníci snili. Co znamená stagnace cen pro běžné domácnosti a firmy? A proč se zdá, že zlevňování je v nedohlednu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama