e-news.cz - kurzy
Reklama

Firmy reagují na inflaci růstem mezd a omezováním benefitů

28.07.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Firmy reagují na inflaci růstem mezd a omezováním benefitů

Pětina zaměstnavatelů plánuje omezovat nabídku zaměstnaneckých výhod, naopak čtyři z deseti firem už podruhé letos zvýší mzdy nebo o tom uvažují. Ukázal to rychlý průzkum personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem.

„Zaměstnavatelé tak reagují na vysokou inflaci. Když se mají rozhodnout, čím udrží stávající a zaujmou nové zaměstnance, chápou, že nejsilnější motivací je peněženka,“ vysvětluje ředitel personálky František Boudný.

Potvrzují to i zaměstnavatelé. „Největším benefitem je dostatečně vysoká mzda,“ říká Jana Františková, jednatelka společnosti Ratiochem. „Obecně je velmi vysoký tlak primárně na základní mzdu. Ostatní je podružné,“ přidává se Štěpánka Zdvořáková, personální ředitelka firmy Schindler.

Ceny rostou moc rychle, vnímají zaměstnavatelé

I když už dříve mzdy zvyšovaly, inflace je tak vysoká, že je opět zvýší 27 % firem. Dalších patnáct procent o tom uvažuje. Pětatřicet procent zaměstnavatelů přidávalo na konci loňského nebo na začátku letošního roku a považuje navýšení za dostatečné, patnáct procent upravuje mzdy pravidelně bez ohledu na inflaci a zhruba osm procent o změně zatím neuvažuje.

Zvýšení mezd nepředstavuje problém pro dvanáct procent firem. Každý druhý (56 %) respondent uvedl, že to jako zaměstnavatel musí udělat a peníze získat nebo ušetřit někde jinde. Pětina firem řeší, kde na zvyšování výplat vzít, osm procent považuje nárůst za nepřijatelný a čtyři procenta zatím nemají jasno.

Nejdůležitější benefit je dovolená navíc, posílily stravenky

Jen pět procent oslovených podniků plánuje určitě rozšířit nabídku benefitů, 77 % rozšíření spíše předpokládá. „Oproti situaci v loňském květnu přibylo osmnáct procent zaměstnavatelů, kteří chtějí nabídku benefitů spíše omezit,“ říká šéf Předvýběru.CZ František Boudný.

Jedničkou mezi výhodami, které firmy nabízejí, je dovolená navíc (81 %), která tak oproti loňsku předběhla home office (77 %). Nabídka práce z domova se dělí o druhé místo se stravenkami, které ale svoji důležitost trochu posílily z pochopitelného důvodu: „Budeme zvyšovat hodnotu stravenek kvůli růstu cen jídel v restauracích,“ vysvětluje personální ředitelka Schindleru Štěpánka Zdvořáková.

Trojkou mezi benefity je vzdělávání (73 %), které ze stupňů vítězů až na sedmou příčku vyřadilo volnou pracovní dobu (42 %). „V nabídce pracovního režimu je vidět snaha firem orientovat se na efektivnější řízení času zaměstnanců,“ míní šéf Předvýběru.CZ.

I když průzkum ukazuje na trend upřednostňovat růst mezd na úkor benefitů, jejich hodnota během roku vzrostla z loňských pěti procent vůči mzdě na aktuálních téměř devět procent.

Kocovina se panákem nespraví

Firmy ale vyzývají i k zodpovědnosti, uvědomují si, že růst mezd dál roztočí spirálu inflace. „Kde to jde, jako je státní správa, doporučuju nezvyšovat platy vůbec. Platí to i o komerční sféře ‒ inflaci je možné zkrotit jenom snížením poptávky. Když jste to přehnali s alkoholem, není dobrý recept dorovnat si ráno hladinku velkým panákem,“ říká včetně příměru Petr Janout, personální ředitel firmy Nippon.

„Musíme přestat žít na dluh. Stát by měl zastavit navyšování platů státních zaměstnanců a zaměstnavatelé by měli být při kompenzacích inflace zdrženliví. Pouze tak je možné inflaci zastavit,“ přidává se Marek Vinecký, jednatel společnosti McLED.

Foto: Pixabay

Zdroj: e.vox


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Průzkum Acronis: 64 % domácích uživatelů uvádí jako hlavní problém narušení ochrany osobních údajů

09.04.2025, Autor: Z blogosféry

Společnost Acronis, globální lídr v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat, představila výsledky své zprávy o ochraně osobních údajů v roce 2025. Zpráva Data Privacy in 2025: A survey to explore consumer views on cyber protection poskytuje pohled na postoje a chování domácích uživatelů v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochrany dat. Zpráva vychází z dotazů položených v průzkumu, které se týkaly soukromí, povědomí o kybernetických rizicích a bezpečnostních opatření používaných k ochraně osobních údajů.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Zájem o práci z domova roste

08.04.2025, Autor: Z blogosféry

Flexibilita pracovního prostředí se stává klíčovým faktorem pro uchazeče o zaměstnání. Portál JenPráce.cz zaznamenal v posledních měsících výrazný nárůst zájmu po nabídkách umožňujících práci z domova. Jak se tento trend promítá do pracovního trhu a co říká aktuální právní úprava home office?

e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi vydávají za zdraví 500 Kč měsíčně, jsou ochotni platit dvojnásobek

03.04.2025, Autor: Z blogosféry

Průměrné měsíční výdaje Čechů na zdraví se pohybují okolo 500 Kč, tuto částku jsou ochotni zvýšit až na 1 000 Kč. Ukázal to průzkum Ipsos, který mapoval postoje Čechů k našemu zdravotnictví. Z něj dále vyplynulo, že si lidé uvědomují vysokou úroveň české zdravotní péče.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Česko platí obří účet za alkohol: Náklady přesáhly 43 miliard ročně, ukázala nová studie

28.03.2025, Autor: Z blogosféry

Konzumace alkoholu představuje významné zdravotní riziko, negativně dopadá ale i na státní rozpočet a ekonomiku. Náklady spojené s užíváním alkoholu dosáhly v roce 2021 podle expertních odhadů 43,4 miliard korun, tedy 0,69 % HDP. Ukázala to nová studie think tanku Ministr zdraví na portále Data o zdraví, která jako jediná pracuje s nejaktuálnějšími dostupnými údaji. Největší výdaje se pojily s poklesem pracovní produktivity, zátěží zdravotního systému, kriminalitou a nutností sociální podpory.

Sazka reklama
Reklama