e-news.cz - kurzy
Reklama

Do Česka míří více zahraničních turistů, oživují ekonomiku 

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Do Česka míří více zahraničních turistů, oživují ekonomiku 

Zahraniční návštěvníci stále častěji volí Česko jako svou destinaci. Na Letiště Václava Havla Praha jich během letošní letní sezony od dubna do konce října přiletělo 2,8 milionu. Oproti loňsku tak již představují většinu příletových cestujících. Nejčastěji jde o turisty z Velké Británie, Itálie a Francie. Letos pak ve třetím čtvrtletí přicestovalo do Česka celkem 3,2 milionu návštěvníků ze zahraničí, což je meziročně o 4,4 % více. Vyplývá to z dat společně prezentovaných agenturou CzechTourism, Letištěm Praha a sítí hotelů Czech Inn Hotels. 

„Narůstající podíl zahraničních příletových cestujících hraje podstatnou roli v opětovném oživení cestovního ruchu Česka po koronavirové pandemii. Během letošní letní sezony jsme dohromady – na příletu i odletu – odbavili 10,9 milionu cestujících, což je meziročně o 14,5 % více. Blížíme se tím rekordním výkonům z roku 2019, kdy jsme za léto odbavili přes 12 milionů cestujících. Předpokládáme, že této úrovně dosáhneme již v příští letní sezoně,“ vysvětluje Jiří Vyskoč, výkonný ředitel Rozvoje leteckého obchodu Letiště Praha. 

V rámci letošní letní sezóny od dubna do konce října tvořili z přilétajících cestujících většinu zahraniční návštěvníci, konkrétně jich bylo 2,8 milionu. Na příletové turistice se tak v létě podíleli z 53 %, meziročně se pak podíl zahraničních cestujících na příletu zvedl o čtyři procentní body. Nejčastěji do Česka létají turisté z Velké Británie, Itálie a Francie. 

Rozvoj příletového turismu pozitivně ovlivňuje českou ekonomiku 

Jak uvádí studie společnosti KPMG, každý jeden milion odbavených cestujících na pražském letišti ročně znamená pro Česko odhadem 325 tisíc nových turistů, jejichž celkové výdaje přinesou tuzemské ekonomice spotřebu téměř 8,5 miliardy korun. 

„Naším cílem je udržitelný turismus. Z hlediska leteckého obchodu proto usilujeme o to, abychom stávající nabídku leteckých spojení rozšířili zejména o přímé linky z dálkových destinací. Zaměřujeme se v tomto na trhy v Asii a USA,“ říká Jiří Vyskoč z Letiště Praha a připojuje: „Uspokojení budoucí poptávky po leteckých spojeních zároveň musí jít ruku v ruce s plánovaným rozvojem letiště, jako je mj. navýšení terminálových kapacit a zefektivnění leteckého provozu vybudováním paralelní ranveje.“ 

Česko láká návštěvníky ze sousedních i vzdálených zemí 

Během třetího čtvrtletí letošního roku navštívilo Česko na 7,7 milionu hostů, z čehož 41 % tvořili zahraniční turisté (3,2 milionu). Mezi nimi převažovali cestovatelé ze sousedních států, jako jsou Německo, Polsko a Slovensko, ale také turisté ze vzdálenějších destinací, jako jsou Spojené státy a Velká Británie. Celkový počet nocí, které turisté v Česku strávili, přesáhl 20 milionů. Meziročně vzrostl počet zahraničních hostů o 4,4 %, zatímco domácí návštěvníci se podíleli na mírném poklesu návštěvnosti (o 4,6 %). Celkový počet návštěvníků ve třetím čtvrtletí klesl o 1 %. 

Září přináší každoročně pokles domácích turistů 

K úbytku domácích cestovatelů došlo zejména během září, kdy začíná školní rok a většina rodin s dětmi je už z dovolených zpět. Potvrzují to i měsíční data. Zatímco v červenci se v tuzemských hromadných ubytovacích zařízeních ubytovalo celkem 2,8 mil. turistů, v srpnu to bylo už 2,9 mil. V září pak celkový počet návštěvníků klesl na zhruba 2 miliony. V průběhu letních prázdnin se v hotelích, penzionech a dalších zařízeních v Česku ubytovalo v červenci 1,7 mil. a v srpnu 1,8 mil. rezidentů, v září jejich počet klesl na 1,1 mil. 

„I přes celkový pokles návštěvnosti ve třetím čtvrtletí Česko zůstává atraktivním místem pro zahraniční turisty. A to je pozitivní zpráva, protože zahraniční turisté utrácejí na svých cestách více než rezidenti a významně tak přispívají do tuzemské ekonomiky. Pokud budeme porovnávat celková data návštěvnosti za období leden–září, stále zaznamenáváme nárůst – oproti roku 2023 i 2019 zhruba o 3 %,“ shrnuje František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism,a dodává: „Plusem je také to, že tuzemsko objevují turisté ze vzdálených destinací. Nejvyšší meziroční nárůst jsme zaznamenali u cestovatelů z Číny, Izraele, Turecka, ze Saudské Arábie či z Kanady. Velkým dílem se na tomto faktu podepisují i přímé linky z těchto destinací. A my, i ve spolupráci s Letištěm Praha, usilujeme o spuštění dalších. Zvýšený zájem o naši zemi je dobrou zprávou a potvrzuje účinnost naší strategie zaměřené na lákání turistů ze vzdálených a bonitních trhů.“ 

Hotely v Praze zůstávají lídry, mimo hlavní město byly tržby nižší 

Prázdninové měsíce byly pro české hotely velmi specifické. Zatímco v červenci rostly tržby českých hotelů meziročně o 10,2 %, v srpnu propadly o 4,1 %. V září opět došlo k meziročnímu nárůstu tržeb českých hotelů (+2,1 %), který ale nedokázal pokrýt inflaci. Na zářijové hotelové tržby měly částečný vliv povodně. Tržby totiž klesly mimo Prahu, zatímco Praha – jakožto lídr tuzemského hotelového trhu – zaznamenala pětiprocentní nárůst. 

„Sledujeme prohlubující se trendy. Například Maďarsko roste meziročně o 23,7 % a dosahuje také skoro o čtvrtinu vyšších tržeb než český hotelový trh,“ hodnotí Jaroslav Svoboda, majitel největší české hotelové skupiny Czech Inn Hotels, která v roce 2023 ubytovala celkem 1,5 milionů hostů, a dodává: „Data ukazují, jak jsou tuzemské ubytovací služby v porovnání s Evropou cenově dostupné. Evropa byla v průměru cenově o 42 % nad Českem. Navíc koruna oslabila, takže dovolená doma, nebo jen tranzitní přespání, se návštěvníkům vyplatí. Nicméně situace v hotelovém odvětví úplně růžová není. Příkladem je to, že v Praze je v současnosti k prodeji zhruba polovina obrovských mezinárodních hotelů.“ 

Foto: Pixabay

Zdroj: CzechTourism


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co pro spotřebitele znamená obrat v úrokových sazbách v USA? 

22.09.2025, Autor: red

Americká centrální banka (Fed) nedávno snížila úrokové sazby, poprvé v roce 2025, a otevřela tak novou kapitolu měnové politiky. Jak tento krok ovlivní nás, české spotřebitele? Od levnějšího dovozu z USA po možné změny v úvěrech – pojďme se podívat, co tento obrat přináší.

Německo se pravděpodobně vyhne technické recesi, tvrdí centrální banka

21.09.2025, Autor: Marek Hájek

Německá ekonomika se ocitá na křižovatce. I když ve druhém čtvrtletí 2025 zaznamenala pokles HDP o 0,3 %, nové údaje o růstu průmyslové výroby a optimismus centrální banky naznačují, že technická recese – tedy dva po sobě jdoucí poklesy – nemusí přijít. Jaké jsou skutečné vyhlídky a co to znamená pro nás v Česku, kde na německém trhu stojí a padá velká část našeho exportu?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Big Mac mluví jasně: Euro je vůči dolaru nadhodnoceno o 15 %

21.09.2025, Autor: red

Je možné změřit hodnotu měny pomocí hamburgeru? Podle Big Mac Indexu, který vydává časopis The Economist, je to nejen možné, ale i překvapivě výmluvné. K červenci 2025 je euro vůči americkému dolaru nadhodnoceno o 15,2 %, což má dopady nejen na globální trhy, ale i na české firmy a domácnosti. 

Generace Z jako učitelé AI: Jak mladí mění firmy a sbližují generace

18.09.2025, Autor: Marek Hájek

Když si představíte mentora, vidíte zkušeného veterána, který radí nováčkovi? Zapomeňte na to. Podle nového průzkumu společnosti IWG z roku 2025 se role obracejí – 59 % zaměstnanců generace Z učí své starší kolegy, jak ovládnout umělou inteligenci (AI), a přitom mění celou firemní kulturu.

Evropské technologické sny ožívají: Klarna na burze a sázka ASML na Mistral

17.09.2025, Autor: red

Evropa má důvod k optimismu. Září přineslo dvě události, které mohou být zlomem pro technologický sektor starého kontinentu – úspěšné IPO švédské fintech hvězdy Klarna a strategické partnerství nizozemského gigantu ASML s francouzským AI startupem Mistral. Jsou to jen izolované úspěchy, nebo skutečný začátek nové éry evropské technologické suverenity?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Teď je správný čas, věří některé domácnosti a fixují ceny energií

17.09.2025, Autor: Marek Hájek

V září se české domácnosti znovu ocitají na rozcestí – fixovat ceny energií a chránit rodinný rozpočet před výkyvy trhu, nebo riskovat a čekat na možné další poklesy? Po dramatických letech zdražování a následné stabilizaci cen se fixace jeví jako bezpečné útočiště. Je ale opravdu teď ten správný čas?

Snížení úrokových sazeb na dosah? Američtí investoři čekají na tah Fedu

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Americké finanční trhy jsou v očekávání. Na zasedání 16.–17. září by mohl Federální rezervní systém (Fed) snížit úrokové sazby, což by mohlo být prvním krokem k uvolnění měnové politiky po letech zpřísňování. Jaké jsou důvody tohoto očekávaného obratu a co to znamená pro nás v Česku?

Von der Leyenová slíbila silnější Evropu: Jsme na dobré cestě, nebo ve slepé uličce?

15.09.2025, Autor: Josef Neštický

Ursula von der Leyenová na začátku roku 2025 představila ambiciózní plán „Kompas konkurenceschopnosti“, který má Evropu posunout na špičku globální ekonomiky. V září však výsledky vyvolávají otázky – zatímco některé kroky slibují pokrok, jiné narážejí na politické rozepře a byrokratické překážky. Jak si tedy Evropa vede v závodě s USA a Čínou?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

AI: Amerika a Čína zrychluje, Evropa reguluje

14.09.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) se v roce 2025 stala klíčovým bojištěm globální konkurence. Zatímco USA sází na rychlost a deregulaci, Čína buduje technologickou soběstačnost a Evropa, včetně Česka, hledá rovnováhu mezi inovacemi a regulací. Jaké jsou strategie velmocí a co to znamená pro naše firmy a budoucnost práce?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama