e-news.cz - kurzy
Reklama

Cestování, příroda, kultura i odpočinek. Většina lidí se letos chystá dát za zážitky více peněz než loni

25.04.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Cestování, příroda, kultura i odpočinek. Většina lidí se letos chystá dát za zážitky více peněz než loni

Zažít ty správné nezapomenutelné okamžiky je pro lidi stále důležitější. Devět z deseti Čechů má v úmyslu za zážitky v letošním roce vydat stejně nebo více peněz než v roce 2023. Hned 58 procent dotazovaných chce utratit větší množství peněz a 32 procent chce své výdaje ponechat na podobné úrovni. Vyplývá to globálního průzkumu společnosti Mastercard, do kterého se v Česku zapojilo více než pět stovek lidí.

Podle výsledků průzkumu se Češi pro letošní rok zajímají ze všeho nejvíce o cestování (51 procent), zážitky v přírodě (39 procent), wellness a lázně (34 procent), hudební festivaly (33 procent), zábavní parky (27 procent), kulinářské požitky, filmové festivaly, památky UNESCO a historická místa (vždy 23 procent) a sportovní podniky (21 procent).

Při zjišťování, proč mají výdaje za zážitky přednost, vyšlo najevo, že lidé si cení jejich nehmatatelných přínosů. Téměř čtyři z pěti respondentů (77 procent) uvedli, že výdaje za zážitky za to obvykle nebo dokonce vždy stojí. Naproti tomu jen tři procenta dotazovaných mínila, že jen málokdy nebo vůbec nikdy zážitek za vynaložené peníze nestojí. Pětina českých spotřebitelů pak cíleně ve svém rozpočtu šetří na výdaje za zážitky.

Podobné výsledky měly i další evropské země. „Není překvapivé, že obyvatelé Evropy upřednostňují zážitky více než kdy dříve. Celý kontinent nabízí nepřeberné množství kulturního bohatství a nekonečný výběr sportovních podniků a hudebních událostí pořádaných v jedinečných lokacích, kde vznikají vzpomínky na celý život,“ říká Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. Do Evropy pravidelně přijíždí nejvíce zahraničních turistů, v roce 2023 jich přilákala neuvěřitelných 700 milionů.

Zhruba třetina respondentů v Česku také uvedla, že na zážitky mají ty nejlepší vzpomínky. Více než každý čtvrtý přiznal, že díky zážitkům získal nový pohled na svět. Bezmála 30 procent souhlasilo s tím, že zážitky, jako je cestování na nová místa, návštěva kulturního podniku či společné jídlo v restauraci, prožívané spolu s dalšími lidmi jsou velmi obohacující. Tento postoj podtrhuje touhu spotřebitelů po vzpomínkách na celý život.

Hledání nových zážitků je také hnacím motorem zájmu o cestování. Plných 22 procent Čechů odpovědělo, že je to hlavním důvodem k cestování, a více než čtyři z deseti zmínili zájem cestovat do jiné země, případně na jiný kontinent, právě proto, aby si dopřáli zážitek, o který stojí.

Cílem našeho programu Priceless je zprostředkovávat lidem ty nejlepší zážitky a propojovat je s ostatními, kdo propadli stejným vášním – každý den, na jakémkoliv místě. V programu Priceless Experiences nabízíme zážitky ve více než 30 destinacích po celém světě. S blížícím se létem budou v Evropě mezi nejvyhledávanější zážitky patřit ty nejlákavější světové události, včetně finále Ligy mistrů UEFA, Filmového festivalu v Cannes, golfového The Open, stovek koncertů Live Nation, a mnoha dalších podniků,“ doplňuje Jana Lvová, generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.

Přesun útrat od materiálních předmětů k zážitkům podporují i data Ekonomického institutu společnosti Mastercard. Ta ukazují, že podíl výdajů za zážitky, jako je cestování nebo stravování v restauracích, na celkových výdajích vzrostl v celosvětovém měřítku vloni na 22 procent, přičemž v roce 2019 se pohyboval kolem 19 procent. Podíl výdajů připadajících na zboží zůstal nezměněn.

„V posledních letech byli spotřebitelé vystaveni těžkému rozhodování ohledně vlastních výdajů. I přesto ale zájem o smysluplné zážitky zůstával i nadále silný. S postupným oslabováním nepříznivých vlivů inflace a vysokých úroků se dá předpokládat, že spotřebitelé budou svou znovunalezenou kupní sílu směřovat do výdajů za zbytné nákupy. Výrazný zájem o významné události, které se letos v Evropě odehrají, ať již se bude jednat o sportovní podniky, koncertní turné nebo mezinárodní filmové festivaly, s největší pravděpodobností povede k tomu, že výdaje za zážitky budou opět vysoké,“ poukazuje Natalia Lechmanova, hlavní ekonomka pro Evropu Ekonomického institutu Mastercard.

Foto: Pixabay

Zdroj: Bison & Rose


Články na téma: Mzdy

Spočítejte si online:

> Kalkulačka pro výpočet čisté mzdy
> Daňová kalkulačka pro OSVČ v roce 2025
> Online kalkulačka pro DPČ a DPP
> Důchodová kalkulačka - kdy půjdete do důchodu?


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

BMW klesl zisk o 29 %

03.08.2025, Autor: Marek Hájek

Automobilka BMW zažívá těžké časy – za první pololetí klesl její čistý zisk o 29 % na 4 miliardy eur. Předseda představenstva Oliver Zipse však zůstává optimistou a zdůrazňuje „robustní obchodní model“.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Microsoft na vrcholu: Cloud a AI přinášejí rekordní zisky

03.08.2025, Autor: red

Microsoft ohlásil na konci července rekordní finanční výsledky, které překonaly očekávání analytiků. Hlavními tahouny jsou cloudové služby a umělá inteligence, díky nimž tržby rostou o desítky procent a akcionáři jásají nad cenou akcií přes 553 dolarů.

Je Zuckerbergova superinteligence na dohled?

02.08.2025, Autor: Marek Hájek

Mark Zuckerberg věří, že superinteligence, tedy umělá inteligence překonávající lidské schopnosti, je na dosah. Jeho společnost Meta do tohoto snu pumpuje miliardy dolarů, ale zároveň přiznává rostoucí rizika.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Čeští důchodci vs. Evropa: Jsme opravdu chudí příbuzní?

26.07.2025, Autor: Marek Hájek

Průměrný důchod v Česku činí 21 080 korun měsíčně. Na první pohled to není špatné, ale když ho porovnáme s důchody ve Švýcarsku nebo Rakousku, rozdíl je značný. Jsme tedy v Evropě chudými příbuznými, nebo je situace složitější?

Španělsko pod palbou kritiky: Huawei a citlivá data soudních odposlechů

22.07.2025, Autor: Josef Neštický

Španělsko čelí ostré kritice za to, že svěřilo čínské společnosti Huawei správu a ukládání dat ze soudních odposlechů. Kontrakt za 12,3 milionu eur vyvolává obavy o národní bezpečnost nejen doma, ale i v USA a EU. Je to strategická chyba, nebo jen pragmatické rozhodnutí?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama