Trh ojetých vozů zaznamenal v rámci meziročního srovnání propad obratu o 53,6 miliard korun a celkově se prodalo o čtyřicet sedm procent méně ojetých automobilů.
Důsledkem pandemie koronaviru je také nárůst průměrné ceny ojetin o tři procenta a vzestup online prodeje, který během podzimního lockdownu pomohl zmírnit propad obratu o více než jednu miliardu korun. Vyplývá to z datových analýz online autotržiště Carvago, spadajícího do skupiny European Automotive Group (EAG). V loňském roce byly nejžádanější vozy nižší střední třídy a průměrné stáří bylo 10,5 roku.
Zatímco se registrace nových aut loni propadly o devatenáct procent, daleko drtivější dopad pandemie koronaviru pocítil trh ojetých automobilů, který se propadl o téměř padesát procent a prodalo se pouhých 255 tisíc ojetin. Výsledkem je meziroční pokles obratu o čtyřicet šest procent, tedy o 53,6 miliard korun. Ke konci roku došlo na trhu ojetých aut k pozvolnému oživení, nicméně ve srovnání s loňskem stále ztrácel sedmdesát osm procent. Vlivem malého objemu prodejů, chybějící nabídky vozů z dovozu a nepříznivého vývoje na primárním trhu nových aut se v roce 2020 meziročně zvýšila také průměrná cena ojetých aut, která vzrostla o 3,19 procenta na 264 251 korun.
V loňském roce automobilový trh doplatil na absenci plně zavedeného online prodejního kanálu, který vzhledem k uzavření kamenných poboček nabízel pro koncového zákazníka jedinou možnost, jak si koupit vůz. Prakticky žádný prodejce nebyl schopen zákazníkům prostřednictvím internetu krom nákupu vozu umožnit nad rámec odeslání objednávky také uzavření kupní smlouvy, potvrzení VOP, vyřízení pojištění a financování, a především pro online zcela neoddiskutovatelnou možnost vůz do čtrnáct dnů od zakoupení vrátit. I když se většina tradičních prodejců v době krize zaměřila na posílení digitálního marketingu a svoje skladové vozy zalistovala do online nabídky, rozhodně se nejednalo o standardní online prodej, jak je známý z náročného a vysoce kompetitivního segmentu e-commerce.
Digitalizace v automobilovém segmentu je nevyhnutelná i bez pandemie koronaviru, vždyť trh za posledních třicet let prakticky neprošel žádnou zásadní inovací. Online prodej ale ve většině případů znamenal pouze webovou prezentaci vozu a k reálnému prodeji docházelo stále fyzicky. Zákazník tak zůstal u většiny prodejců ochuzen o možnost vrácení vozu v rámci čtrnáctidenní lhůty, která je pro online prodej zákonem daná. S Carvagem se nám podařilo vybudovat plnohodnotné online tržiště, kde si zákazník koupí auto skutečně čistě přes internet – tedy jako například televizi, počítač či čerstvou zeleninu. Teď je před námi další, neméně těžký úkol – a to postupně bourat předsudky vůči nákupu aut právě prostřednictvím internetu. Nicméně našemu modelu věřím a s radostí pozoruji, jak nám po stovkách přibývají objednávky na vozy z celé Evropy. Pozitivní motivací je i úspěch jiných tržních segmentů, jako je například online nákup potravin, který se v českých domácnostech stal naprostým standardem.
I tak se během podzimního lockdownu trh do určité míry začal posouvat digitálním směrem a ve srovnání s jarním uzavřením kamenných poboček se prodalo o téměř čtyři tisíce ojetých vozů více, což je nárůst o 179 procent. Výsledkem je fakt, že si obrat celého trhu díky onlinu polepšil o více než jednu miliardu korun.
Výběr ze 700 tisíc aut, který na našem tržišti zákazníkům přinášíme, je pouhá desetina toho, co celý evropský trh ojetin, z něhož čerpáme, nabízí. Pro představu – do Carvaga zařadíme pouhou desetinu aut, následně tři z pěti vozů po naší certifikované kontrole CarAudit zákazníkovi doporučíme a prodáme. Tím, že je evropská nabídka ojetých vozů tak široká, můžeme si dovolit mezi vozy vybírat, a tím pádem zákazníkovi doručit opravdu kvalitní a v pravém slova smyslu bezvadný vůz. Takovéto obchodní filozofii se nabídka vozů z čistě lokálních zdrojů nikdy nemůže vyrovnat. Mnozí čeští bazaristé se navíc zdráhají přistoupit k online prodeji, protože s sebou nese zákonnou čtrnáctidenní lhůtu na vrácení nevyhovujícího vozu. CarAudit nám dává nejen obrovskou konkurenční výhodu, ale také jistotu v kvalitě prodávaných vozů. Tím, že vykupujeme a následně prodáváme jen skutečně kvalitní vozy, přinášíme s Carvagem na evropský trh zásadní kultivaci.
Ojetá vs. nová auta 2020 a rozpad značek a modelů
Konec roku přál zejména registracím nových vozů, které za celý prosinec dosáhly nejlepších výsledků od roku 2016. Závěrem roku se díky posílení digitálního marketingu a online kanálů začal postupně zvedat také trh s ojetými vozy. Jeho meziroční propad obratu v prosinci již nedosahoval tak fatálních ztrát a dostal se na sedmdesát osm procent původního výkonu (obratu oproti prosinci v roce 2019).
Stejně jako u nových aut drží nejvyšší tržní podíl značka Škoda s 33,9 procenty a Volkswagen s 11,7 procenty. Naopak třetí pozici u ojetých aut zaujal Ford s 6,8 procenty a Hyundai skončil na čtvrtém místě s 4,0 procenty. Pátou příčku zaujal Peugeot s 3,7 procenty.
Tržní podíl automobilových značek 2020 | |||
Trh nových aut | Podíl na trhu | Trh ojetých aut | Podíl na trhu |
Škoda | 36,9 % | Škoda | 33,9 % |
Volkswagen | 8,3 % | Volkswagen | 11,7 % |
Hyundai | 7,9 % | Ford | 6,8 % |
Toyota | 4,9 % | Hyundai | 4,0 % |
Dacia | 4,8 % | Peugeot | 3,7 % |
Peugeot | 4,2 % | Audi | 3,3 % |
Kia | 4,1 % | BMW | 3,3 % |
Renault | 3,7 % | Mercedes Benz | 3,2 % |
Mercedes Benz | 3,5 % | Opel | 2,9 % |
Ford | 3,4 % | Toyota | 2,8 % |
První dvě příčky si u nových i ojetých vozů dlouhodobě drží značka Škoda s modely Octavia (12,8 procenta) a Fabia (8,9 procenta), následuje Superb (4,4 procenta), Škoda Rapid (3,4 procenta) a Volkswagen Passat s podílem 3,1 procenta. Data online autotržiště Carvago rovněž ukazují odlišnost v porovnání obchodních tříd, kde na rozdíl od nových aut dominuje na prvním mírně nižší střední třída s sedmdesát devět procentním podílem, na druhém místě je kategorie SUV s dvanáct procentním a třetí pozici obsazují malé vozy s pět procentním.
Tržní podíl osobních vozidel 2020 | |||
Trh nových aut | Podíl na trhu | Trh ojetých aut | Podíl na trhu |
Škoda Octavia | 9,4 % | Škoda Octavia | 12,8 % |
Škoda Fabia | 7,9 % | Škoda Fabia | 8,9 % |
Škoda Scala | 4,3 % | Škoda Superb | 4,4 % |
Škoda Karoq | 4,0 % | Škoda Rapid | 3,4 % |
Škoda Kamiq | 3,7 % | Volkswagen Passat | 3,1 % |
Hyundai i30 | 3,7 % | Volkswagen Golf | 2,7 % |
Škoda Kodiaq | 3,2 % | Ford Focus | 1,6 % |
Škoda Superb | 3,1 % | Hyundai i30 | 1,5 % |
Hyundai Tucson | 2,2 % | Volkswagen Touran | 1,3 % |
Volkswagen Golf | 1,9 % | Škoda Kodiaq | 1,1 % |
Carvago, spadající do portfolia automotive skupiny EAG, je největší online autotržiště v Evropě s nabídkou přesahující 700 tisíc ojetých automobilů. Působí jak na B2B trhu, tak i v oblasti B2C, v rámci které učinilo významný krok v digitální transformaci celého automotive retailu. Kromě prodeje ojetých aut poskytuje Carvago také veškeré doplňkové služby jako financování, pojištění, převod, technickou kontrolu, prodlouženou záruku v délce až dvou let, možnost doručení vozu až ke dveřím zákazníka s garantovanou dodací lhůtou do patnáct pracovních dní a zároveň možnost vůz vrátit do čtrnáct dnů. Aktuálně působí v celkem osmí zemích v čele s Českou republikou, Německem, Francií, Beneluxem, Švédskem a Rakouskem s plány na další expanzi.
JAKUB ŠULTA, CEO online autotržiště Carvago
Foto + Zdroj: FYI Prague