e-news.cz - kurzy
Reklama

6 z 10 zaměstnanců považuje svou mzdu za podhodnocenou

21.11.2023, Autor: Z blogosféry

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
6 z 10 zaměstnanců považuje svou mzdu za podhodnocenou

Většina zaměstnanců napříč Českem nepovažuje svou aktuální pracovní odměnu za odpovídající. Adekvátní nebo dokonce vyšší odměnu za práci dostává jen 36 % lidí.

Tristní stav může souviset i se slabou reakcí zaměstnavatelů na inflaci. Finanční ohodnocení je přitom v současné situaci důležité pro 9 z 10 zaměstnanců. Vyplývá to z Barometru zaměstnanců společnosti Up Česká republika mezi více než 1000 respondenty z tuzemských firem a organizací.

Svou odměnu za práci považuje 47 % lidí za podhodnocenou a 14 % dokonce za výrazně nižší, než jaká by měla podle nich být. Obzvlášť nespokojené jsou se svou odměnou ženy, jako nepřiměřeně nízkou ji vnímají téměř 2/3. Naopak nejspokojenější jsou při pohledu na jednotlivé generace na trhu práce ti nejmladší. Například jen 8 % zaměstnanců z generace Z považuje svou odměnu za práci za výrazně podhodnocenou. 
I v jejich případě přesto převládá dojem, že by si zasloužili vyšší odměnu.      

„Takto neuspokojivé vnímání své mzdy nebo platu úzce souvisí s nedostatečnou reakcí většiny zaměstnavatelů na inflaci a snižování kupní síly zaměstnanců, které trvá prakticky už dva roky. Na vině je často i špatně nastavený celkový mix odměňování,“ popisuje Stéphane Nicoletti, generální ředitel společnosti Up Česká republika, která vyvíjí nástroje a platformy pro HR.

Reakce nikde. Nebo příliš málo

Jeho slova potvrzují další výsledky Barometru zaměstnanců, podle kterých na zdražování zatím zaměstnavatel v rámci odměňování nezareagoval u 55 % procent oslovených zaměstnanců. Ani v případech, kdy zaměstnavatel na inflaci zareagoval, ale nevládne příliš velká spokojenost. S výší této podpory je totiž spokojena jen těsná většina zaměstnanců.

„Mnoho zaměstnavatelů se nachází ve zdánlivě bezvýchodné situaci, protože už zkrátka nemohou zaměstnancům přidat tolik peněz. Na druhou stranu ale mnoho z nich nevyužívá zdaleka všechny nástroje odměňování naplno. Jen málo zaměstnavatelů například maximálně efektivně pracuje s příspěvky na stravování. Přitom tak lze zvýšit kupní sílu zaměstnance efektivněji, než kdyby měl stejnou částku získat čistě v rámci mzdy či platu,“ popisuje Nicoletti.

Peníze nejsou vše. Ale hrají prim

Snižující se kupní sila ovlivňuje také to, jaký význam přikládají zaměstnanci finančnímu ohodnocení. Aktuálně je finanční stránka práce velmi důležitá pro 9 z 10 zaměstnanců. 41 % ji dokonce vnímá jako hlavní kritérium. Zároveň ale platí, že pro 89 % zaměstnanců jsou vedle finanční odměny podstatné i jiné faktory. Většina považuje za důležitou i celkovou spokojenost v práci a dobré vztahy, významný je také smysl práce, pocit uznání, pracovní zázemí a péče zaměstnavatele.

„To je dobré mít na paměti i při nastavování celého mixu odměňování. Dnes už totiž existuje mnoho nástrojů a benefitů, které mohou zaměstnancům na jedné straně finančně přilepšit, ale zároveň podpořit i jejich motivaci, angažovanost, loajalitu, zdraví nebo odpočinek. Čím pestřejší a univerzálnější tyto benefity jsou, tím spíše mohou pozitivně ovlivnit celkovou spokojenost zaměstnanců,“ říká Nicoletti a dodává: „Poslední dva roky s rekordní inflací navíc ukázaly, že příspěvky na stravování nebo volný čas jsou pro firmy i užitečným nástrojem, jak najít nové talenty na vysoce konkurenčním trhu práce.“

Foto: Pixabay

Zdroj: Intensity.cz


Články na téma: Mzdy

Spočítejte si online:

> Kalkulačka pro výpočet čisté mzdy
> Daňová kalkulačka pro OSVČ v roce 2025
> Online kalkulačka pro DPČ a DPP
> Důchodová kalkulačka - kdy půjdete do důchodu?


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Německo v pasti padělků: Falešné zboží zaplavuje trh EU

14.10.2025, Autor: Marek Hájek

Německo, ekonomický stroj Evropy, se letos stalo hlavním cílem padělaných výrobků v EU. Každý týden zadrží celníci přes 144 tisíc podezřelých zásilek, což způsobuje miliardové škody a ohrožuje zdraví spotřebitelů. Co dělá z Německa ideální cíl pro padělatele?

Česko stojí za Izraelem už historicky 

14.10.2025, Autor: Josef Neštický

Česká republika udržuje s Palestinou diplomatické styky, ale formálně ji neuznává jako stát – na rozdíl od Izraele, který považujeme za klíčového spojence. Tento postoj, zakořeněný v historických vazbách a strategických zájmech, se v roce 2025 stává předmětem živé debaty, zatímco humanitární krize v Gaze zvyšuje tlak na změnu. 

Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Lidé raději píšou o lásce robotům než partnerům! AI dobývá vztahy

13.10.2025, Autor: Marek Hájek

V dnešní digitální éře, kdy se láska často rodí na obrazovce, se lidé čím dál více obracejí na umělou inteligenci pro rady o randění a vztazích. Až 60 procent uživatelů seznamovacích aplikací v Evropě využívá AI nástroje pro lepší párování nebo generování konverzací. Tento trend, který se v roce 2025 ještě zesílil, přináší úlevu nesmělým, ale zároveň i otázky o autenticitě našich citů.

Alarmující zjištění WHO: Třetina lékařů a sester bojuje s duševními problémy

13.10.2025, Autor: red

Světová zdravotnická organizace (WHO) varuje: každý třetí lékař a zdravotní sestra v Evropě trpí příznaky deprese nebo úzkosti. Tato alarmující zpráva, založená na průzkumu více než 90 tisíc pracovníků, odhaluje hlubokou krizi ve zdravotnictví. Nejde jen o osobní tragédie – ohrožuje to péči nás všech a stojí ekonomiku stovky miliard eur.

Konec éry Made in Germany? Německé značky hledají záchranu za hranicemi

13.10.2025, Autor: red

V říjnu 2025 se německý automobilový sektor, kdysi neporazitelný motor evropské ekonomiky, ocitá v hluboké krizi. Propady v produkci a ziscích, masivní propouštění a odliv investic ukazují, že tradiční giganti jako Volkswagen či BMW hledají záchranu mimo hranice Německa.

Buřinka - stavební spoření
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Evropa se potýká s hledáním domovů pro miliony ukrajinských uprchlíků

10.10.2025, Autor: red

Když v únoru 2022 začala ruská invaze na Ukrajinu, vyhnala z domovů miliony lidí. Tento exodus pokračuje i v roce 2025, kdy se počet ukrajinských uprchlíků v zahraničí blíží sedmi milionům. Evropa nese největší zátěž s více než 5,1 miliony osob. V Česku, kde žije přibližně 373 tisíc Ukrajinců s dočasnou ochranou, se otázka bydlení, práce a integrace stává klíčovou výzvou pro nás všechny.

Konec éry uhlí? Obnovitelné zdroje přebírají vedení ve světě

10.10.2025, Autor: Josef Neštický

V první polovině roku 2025 jsme svědky historického obratu. Obnovitelné zdroje energie (OZE) poprvé vyrobily celosvětově více elektřiny než uhlí. Podle analýzy energetického think-tanku Ember dosáhly OZE podílu 34,3 procenta na globální výrobě elektřiny, zatímco uhlí kleslo na 33,1 procenta. Tento milník signalizuje začátek konce éry fosilních paliv a otevírá dveře k udržitelnější budoucnosti.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Buřinka - stavební spoření
Sazka reklama
Reklama

Zisky Jellycat se zdvojnásobily: Plyšové hračky jako nový luxus 

06.10.2025, Autor: Marek Hájek

Britská firma Jellycat, oblíbená mezi generací Z pro své měkké a stylové plyšáky, oznámila výrazný růst obratu, který se blíží 450 milionům liber. Tento růst pohání globální trend hraček pro dospělé, kde se nevinní plyšoví medvídci mění ve sběratelské kusy a symboly emočního komfortu. Jak tento fenomén ovlivňuje trh a proč přitahuje právě mladou generaci?

Kolaps amerického námořního průmyslu: Pět lodí proti čínským tisícům

06.10.2025, Autor: red

Americký námořní průmysl, kdysi světový kolos, dnes bojuje o přežití. K říjnu 2025 staví americké loděnice méně než pět velkých komerčních lodí ročně, zatímco Čína produkuje přes 1 700 takových plavidel. Tento dramatický rozdíl odhaluje slabiny USA a otřásá globálním obchodem.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Buřinka - stavební spoření
Apogeo
Reklama