Čínský gigant Shein dostal v Itálii pokutu 1 milion eur za greenwashing, tedy za to, že své zákazníky klamal o údajné udržitelnosti svých produktů. Je to jen špička ledovce v boji proti zavádějícím ekologickým tvrzením v odvětví rychlé módy.
Představte si, že si kupujete tričko za pár stovek korun s pocitem, že děláte něco dobrého pro planetu, protože na webu je označeno jako „ekologické“. A pak zjistíte, že to byla jen marketingová hra. Přesně tohle se stalo tisícům zákazníků čínského online obra Shein. Italský antimonopolní úřad (AGCM) firmě Infinite Styles Services Co. Ltd, která spravuje evropský web Shein, uložil pokutu 1 milion eur (zhruba 25 milionů Kč) za nekalé praktiky spojené s greenwashingem. Informaci jako první zveřejnil server Politico.
Co je greenwashing a proč Shein?
Greenwashing, tedy „zelené vymývání mozků“ je trik, kdy firmy prezentují své výrobky jako šetrné k přírodě, aniž by za tím stála reálná data nebo činy. Shein, jeden z lídrů rychlé módy, se dostal pod drobnoled kvůli vágním tvrzením na svém webu. Například v sekcích jako #SHEINTHEKNOW nebo kolekci evoluSHEIN. Italský úřad kritizoval nepravdivá prohlášení o cirkularitě a recyklovatelnosti produktů. A co víc, zatímco Shein sliboval snížení emisí o 25 % do roku 2030, data za roky 2023–2024 ukazují spíše jejich nárůst, jak uvádí zpráva Politico. Není to první rána. Jen měsíc před tím, v červenci 2025, dostal Shein ve Francii pokutu 40 milionů eur za greenwashing a falešné slevy. Není to náhoda. Evropská komise už v květnu 2025 vyzvala firmu k nápravě a pohrozila dalšími sankcemi.
Greenwashing není novinka. Je to fenomén, který se v módním průmyslu objevuje už dobrých 10–15 let. Ještě v roce 2020 Evropská komise zveřejnila studii, podle níž bylo přes 50 % ekologických tvrzení firem zavádějících, nebo nepodložených. Od té doby se regulace v EU zpřísňují, přišly nové směrnice na ochranu spotřebitelů a národní úřady začaly ukládat konkrétní pokuty. Itálie a Francie jsou teď v čele boje proti klamavým praktikám. Ale proč až teď? Dlouho chyběl pevný regulační rámec a vědomí spotřebitelů o dopadech rychlé módy bylo nízké. Dnes už si ale začínáme uvědomovat, že tričko za 100 korun má svou skrytou cenu a to nejen pro naši peněženku, ale i pro planetu.
Proč je rychlá móda takový problém?
Rychlá móda, jejímž králem je právě Shein, je postavena na jednoduchém principu: vyrábět co nejrychleji, co nejlevněji a co nejvíce. Výsledek? Obrovská spotřeba zdrojů, hromady odpadu a uhlíková stopa, která by mohla konkurovat leteckému průmyslu. Shein sází na tzv. ultra rychlou módu tisíce nových produktů denně, které často končí na skládkách po pár nošeních. Když k tomu přidáte sliby o „zelené budoucnosti“, které se nezakládají na pravdě, dostanete recept na katastrofu. Jak ale Shein reaguje? Firma tvrdí, že dělá kroky k udržitelnosti, najala nového ředitele pro tuto oblast a snaží se získat certifikace, například od SBTi. Neziskové organizace a analytici však varují, že jde spíše o kosmetické změny, které neřeší jádro problému.
Pohled do budoucna není jednoznačný, ale můžeme si nastínit tři scénáře, kam by boj proti greenwashingu mohl směřovat do roku 2030. První je ambiciózní – EU prosadí přísné zákony, zavedou se digitální pasy výrobků a firmy jako Shein budou nuceny změnit svůj byznys model. Druhý scénář je kompromisní – regulace se zmírní, greenwashing přetrvá, ale transparentnost se aspoň částečně zlepší. A třetí? Transformace přes nás, spotřebitele. Pokud budeme více žádat udržitelné produkty, trh se přizpůsobí sám. Která cesta zvítězí? To záleží i na nás.
Pokuta 1 milion eur pro Shein v Itálii je varování pro celý průmysl rychlé módy, že éra beztrestného klamání končí.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Marek Hájek
Zdroj info: Politico.eu, Ciraa.eu: Přehled legislativních změn v EU týkajících se greenwashingu (2025)