Nespokojení klienti směnáren si loni opět více stěžovali u České národní banky.
Centrální bance poslali 338 stížností, což byl meziroční nárůst o čtyři desítky. ČNB to uvedla ve své zprávě o výkonu dohledu nad finančním trhem za loňský rok, kterou předložila Sněmovně.
Za porušení zákona udělila pokuty v celkovém objemu 2,6 milionu korun. Třem směnárnám odebrala povolení.
Převážná část podaných stížností poukazovala na způsob informování o výhodnějších podmínkách směny peněz, kdy zájemci zaměňovali výhodnější podmínky s nabídkou kurzů na kurzovním lístku. Klienti si také stěžovali na samotné kurzy nebo poplatky za směnu peněz. ČNB však podotýká, že samotné kurzy regulovány nejsou, a nemá tedy pravomoc v tomto směru zasahovat.
Častým obsahem stížností byl také požadavek na odstoupení od transakce při nevýhodném kurzu. Od letošního 1. dubna již platí změna zákona, která umožňuje klientům odstoupit od transakce do tří hodin od směny peněz.
Nové opatření se kvůli možným spekulacím vztahuje pouze na částky do 1000 eur. Platí také nově, že pokud směnárna poskytne v souvislosti se směnou doplňkovou službu, může klient odstoupit i od této služby. Ve směnárně je možné vystavit jen jeden kurzovní lístek, aby se zákazníci nemátli nepřehlednou změtí kurzů a nabídek. Některé banky už kvůli novým podmínkám přestaly od dubna poskytovat směnárenské služby.
Centrální banka loni uskutečnila 273 místních šetření v jednotlivých provozovnách. Kromě toho ukončila 29 kontrol včetně tří akcí z roku 2017 a další tři zahájila. Kontroly se zaměřily hlavně na turisticky exponovaná místa v Praze. ČNB začala více kontrolovat, jak jednotlivé směnárny informují o podmínkách směny.
Počet směnáren loni klesl meziročně o 15 na 999 podniků. Na jedné straně jich 41 přibylo, ale 56 jich bylo zrušeno.
ČTK