Apogeo
Reklama

BYD brzdí v Maďarsku: Proč čínský gigant odkládá výrobu elektromobilů?

25.07.2025, Autor: Marek Hájek

2 votes, average: 1,00 out of 52 votes, average: 1,00 out of 52 votes, average: 1,00 out of 52 votes, average: 1,00 out of 52 votes, average: 1,00 out of 5
BYD brzdí v Maďarsku: Proč čínský gigant odkládá výrobu elektromobilů?

Čínský výrobce elektromobilů BYD, který se měl stát tahounem evropského trhu, odkládá hromadnou výrobu ve svém novém závodě v Maďarsku. Místo plánovaných tisíců vozů ročně se zaměří na nižší produkci. 

Maďarský závod jako evropská základna

Když čínská společnost BYD, jeden z největších výrobců elektromobilů na světě, oznámila výstavbu závodu v maďarském Szegedu, zdálo se, že Evropa získává nového silného hráče. Závod, jehož výstavba začala v roce 2024, měl být prvním velkým výrobním centrem BYD na evropském kontinentu. Plány byly ambiciózní – roční produkce až 150 000 vozů a vytvoření tisíců pracovních míst. Maďarská vláda, která projekt podpořila štědrými dotacemi, v tom viděla šanci posílit svou pozici v regionální ekonomice. Jenže teď přichází studená sprcha. Podle informací agentury Reuters BYD odkládá hromadnou výrobu a plánuje vyrábět výrazně méně elektromobilů, než se původně očekávalo.

Proč k tomu dochází? Není to jen otázka jednoho závodu. Jde o širší obraz, který odráží globální výzvy v automobilovém průmyslu.

Příčiny zpoždění

Podle zdrojů citovaných agenturou Reuters je za rozhodnutím BYD hned několik faktorů. Prvním je pokles poptávky po elektromobilech v Evropě. I když se dlouho zdálo, že elektromobily jsou budoucností dopravy, evropští spotřebitelé začínají být opatrnější. Vysoké ceny vozů, nedostatečná nabíjecí infrastruktura a nejistota ohledně dotací brzdí prodeje. BYD, který je známý svými cenově dostupnými modely na čínském trhu, se v Evropě potýká s jinou realitou – tady musí konkurovat zavedeným značkám jako Volkswagen nebo Tesla, a to za podmínek přísných regulací.

Druhou příčinou jsou geopolitické tlaky. Evropská unie zavedla v posledních měsících vyšší cla na dovoz čínských elektromobilů, což BYD motivovalo k výstavbě závodu přímo v Evropě. Jenže i tady narazili na překážky – od byrokratických zpoždění přes nedostatek kvalifikované pracovní síly až po rostoucí náklady na výstavbu. Jak uvádí Reuters, „BYD přehodnocuje svou strategii vzhledem k nejistému vývoji na evropském trhu“.

A co víc, připomeňme si rok 2020, kdy čínské firmy začínaly expandovat do Evropy. Tehdy byla poptávka po elektromobilech na vzestupu a zdálo se, že nic nemůže zastavit jejich růst. Dnes, o pět let později, je situace jiná. Trh je nasycený a konkurence tvrdší než kdy dřív. Není divu, že i gigant jako BYD váhá.

Co říkají čísla?

Podle původních plánů měl maďarský závod BYD dosáhnout plné kapacity do roku 2026. Nyní zdroje Reuters odhadují, že produkce bude v prvních letech výrazně nižší – možná jen desítky tisíc vozů ročně místo plánovaných 150 000. Investice do závodu, které měly dosáhnout stovek milionů eur, se také mohou zpozdit. Maďarská vláda, která podle dostupných informací poskytla dotace ve výši desítek milionů eur, teď čelí otázkám, zda se její sázka na BYD vyplatí.

Závod v Maďarsku měl být klíčovým motorem pro místní ekonomiku, ale nyní se zdá, že jeho výkon bude omezený. Pro Maďarsko to znamená méně pracovních míst a nižší ekonomický přínos, než se čekalo.

Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT

Autor: Marek Hájek

Zdroj info: Reuters


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama