Elon Musk nedávno představil na konferenci We, robot své plány na samořízená auta. Ovšem Muskova společnost Tesla není jediná, která se soustředí na rozvoj takzvaných robotaxi. Například vozidla společnosti Waymo, která jsou nyní testovaná v San Francisku, jsou zde již natolik obvyklá, že se nad nimi místní už ani nepodivují.
Výrobci samořiditelných aut si uvědomují, že je třeba si vysloužit důvěru veřejnosti, aby se lidé nebáli do takových taxi vůbec nastoupit. Kromě důrazu na bezpečnost se také soustředí na pohodlí a pocit bezpečí pasažérů.
Právě vozy společnosti Wayamo, tedy dceřiné společnosti Googlu, se snaží svým cestujícím ukázat co nejvíce informací o jízdě. Na obrazovce před každým sedadlem je možné najít mapu, kudy taxi pojede a také je zde obrazovka, kde je vidět, co se děje okolo auta. Robotaxi se snaží působit přívětivě tak, že nové pasažéry přivítá, pustí jim příjemnou hudbu a umožní jim nastavit si vnitřní teplotu.
Pro společnost Wayamo je klíčové získat si důvěru jejich klientů právě skrze otevřenost. „Je něco velmi důležitého na tom, abyste viděli, co vidí auto,“ říká podle BBC Megan Neese, vedoucí výzkumu společnosti Wayamo.
Jinou cestou jak získat důvěru klientů se vydala společnost Zoox, která spadá pod Amazon. Zde výrobci nenabízí pasažérům žádné informace o jízdě, ale naopak se snaží, aby zapomněli, že vůbec někam jedou. Na rozdíl od Wayama, kde jsou sedadla rozložená jako v běžném osobním autě, jsou v těchto vozech sedadla otočená k sobě, aby na sebe pasažéři viděli. Drobná obrazovka jim také umožní vybrat si správnou teplotu a hudbu. Obě tyto společnosti se také snaží sdílet informace o vzdálené lidské podpoře pro vozidla v obtížně řešitelných situacích.
Podobné testovací jízdy provádějí také další firmy v jiných amerických městech i v jiných zemích. Celkově nejvíce samořízených aut se v současnosti nachází v Číně. Provozují je společnosti AutoX a WeRide, které nyní mohou svá vozidla testovat i v Kalifornii. Čína povolila již 16 000 samořídícím autům či busům provoz ve více než 20 městech.
Nyní také Elon Musk ve velkém oznámil, že také plánuje spustit vlastní testovací provoz nových samořízených vozidel. Tvrdí, že by chtěl s výrobou začít v roce 2026 nebo 2027. I on sám ale přiznává, že jde možná o příliš optimistický odhad. Navíc samořízená vozidla Tesly nemají volant ani pedály, což současné americké regulace zakazují. Bude tedy potřeba tato pravidla uvolnit, než se současná verze robotaxi pustí do reálného provozu. Podle webu XTB se již toto uvolnění pravidel plánuje. Elon Musk v letošních volbách velmi podporoval budoucího prezidenta Trumpa, takže pravděpodobně bude v nadcházejícím období vůle vyjít mu vstříc. Otázkou zůstává, jak by tato nová pravidla měla přesně vypadat a zda uvolní ruce i dalším výrobcům robotaxi.
Časopis Forbes vysvětluje, že na rozdíl od vozidel Wayamo se Tesla vydala jiným směrem, jak zajistit autonomii vozidel. Sbírá data svých uživatelů z reálné jízdy a snaží se podle nich vycvičit své vozy k tomu, aby následně zvládla samostatný provoz. Navíc se spoléhá pouze na kamerový systém, čímž tlačí cenu vozů dolů – sám Musk se tvářil, že jízda v těchto taxících by měla být v budoucnu levnější než jízda hromadnou dopravou. Ovšem právě nedostatek senzorů kritizuje Bart Selman, profesor informatiky a inženýrství, který tvrdí, že pro dobrý autonomní systém je třeba dostatek vstupních dat, na která se systém může spolehnout.
Oproti Tesle společnost Wayamo sama učila svá vozidla i ty nejobyčejnější manévry neustálým opakováním v jejich vlastním bezpečném prostředí. Jejich robotaxi mají také mnohem širší škálu senzorů, na které se mohou spolehnout. Také již mají velké množství strojů v testovacím provozu a tak se zdá, že mají náskok k tomu stát se vedoucí silou v budoucnosti samořídících vozidel.
Nyní záleží na tom, zda široká veřejnost dokáže přijmout využití nikým neřízených aut. Případně kdo bude v budoucnu jejich největším výrobcem.
Foto: Tesla.com
Autor: Vojtěch Benda