e-news.cz - kurzy
Reklama

Generace Z nejčastěji mění práci. Klíčové jsou pro ni rovnost, umělá inteligence a sociální sítě

23.09.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Generace Z nejčastěji mění práci. Klíčové jsou pro ni rovnost, umělá inteligence a sociální sítě

Generace Z mění zaměstnavatele častěji než starší zaměstnanci. Důvodem je nízké finanční ohodnocení, nedostatek kariérních příležitostí a neodolatelná pracovní nabídka, zatímco u ostatních generací převažuje jako důvod zejména výše mzdy. Pro mladé je klíčová rovněž rovnost na pracovišti, přičemž třetina z nich se domnívá, že jsou znevýhodněni. Při hledání zaměstnání preferuje generace Z zejména sociální sítě a je nejotevřenější k používání umělé inteligence v práci. Vyplývá to z průzkumu Employer Brand Research 2024 společnosti Randstad.

Generace Z mění podobu pracovního trhu a přináší nové trendy v hledání zaměstnání, používání technologií i v očekávání vůči zaměstnavatelům. Podle průzkumu Employer Brand Research 2024 (zkráceně REBR) společnosti Randstad se mladí Češi od starších generací v přístupu k práci a k hledání pracovních příležitostí významně odlišují. „Generace Z ovlivňuje pracovní trh díky své orientaci na moderní technologie, rovnost a individuální přístup,“ komentuje výsledky průzkumu Martin Jánský, generální ředitel Randstad Česká republika.

Změna zaměstnání a důvody pro odchod

Pokud jde o stabilitu zaměstnání, generace Z je při změně zaměstnavatele nejaktivnější – za poslední rok změnilo zaměstnání 23 % jejích příslušníků. A ačkoli nízké finanční ohodnocení je nejčastějším důvodem odchodu z původního místa u všech generací (průměrně 47 %, u mladých potom 37 %), pro generaci Z hrají významnou roli také jiné faktory jako příležitost k profesnímu růstu (31 %) nebo atraktivní nabídka (34 %). „Pro generaci Z není otázka peněz jediným faktorem při změně zaměstnání. Mladí lidé preferují dynamické prostředí, které jim poskytuje možnost kariérního růstu a nové výzvy. Firmy, které jim nedokáží nabídnout dostatečný prostor pro růst a osobní rozvoj, riskují jejich ztrátu,“ upozorňuje Martin Jánský.

Důraz na rovnost a spravedlivé podmínky

Generace Z přikládá velký význam rovnosti a spravedlivému přístupu na pracovišti. Průzkum REBR ukázal, že se 33 % mladých zaměstnanců identifikuje jako členové menšinových skupin. „V porovnání s ostatními je generace Z mnohem citlivější na otázky spravedlivého přístupu a rovnosti. Mnohem častěji zdůrazňuje například potřebu rovného ohodnocení za stejnou práci,“ uvádí Martin Jánský. 

Technologie a umělá inteligence v práci

Pro generaci Z jsou technologie a sociální sítě přirozenou součástí každodenního života a tento trend se projevuje i na pracovišti. Podle průzkumu REBR pravidelně využívá umělou inteligenci každý sedmý zaměstnanec, přičemž nejčastěji právě generace Z a mileniálové. „Generace Z očekává od zaměstnavatelů moderní pracovní nástroje a technologie, které jim pomohou v jejich rozvoji,“ poznamenává Martin Jánský. „Je proto pravděpodobné, že omezený přístup k využívání umělé inteligence v pracovním procesu se může časem odrazit i ve fluktuaci mladých zaměstnanců,“dodává.

Co se týče nástrojů pro hledání pracovních příležitostí, generace Z se spoléhá nejčastěji na sociální sítě. „Zatímco kariérní webové stránky firem jsou stále nejoblíbenějším kanálem pro hledání práce napříč všemi generacemi, generace Z více spoléhá na sociální sítě a Google. Mezi nejpoužívanější sociální platformy patří Facebook (70 %) a Instagram (59 %),“ vysvětluje Martin Jánský.

„Generace Z představuje pro zaměstnavatele výzvu i příležitost. Její požadavky na spravedlivé podmínky, rovný přístup, kariérní růst a využívání moderních technologií jsou jasným signálem, že tradiční modely zaměstnávání budou muset projít změnou. Firmy, které dokáží těmto novým očekáváním vyhovět, budou na trhu práce mnohem konkurenceschopnější,“ shrnuje závěrem výsledky průzkumu Martin Jánský.

Foto: Pixabay

Zdroj: EPIC PR


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Nejčastější platební metody? Hotovost už to není. Čím vším se dá v obchodech platit? 

28.01.2025, Autor: Z blogosféry

České obchody nabízejí zákazníkům pestrou paletu platebních metod. K platbě kartou sáhnou tři ze čtyř Čechů raději než po hotovosti. Mladší generace už dává přednost mobilním platbám. Starší věkové skupiny zůstávají věrné klasické plastové kartě, jak ukazují statistiky platebního stylu České národní banky a také Index prosperity, zpracovávaný Českou spořitelnou, ve spolupráci se Sociologickým ústavem Akademie věd ČR. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Polovina firem systematicky buduje svoji značku zaměstnavatele

28.01.2025, Autor: Z blogosféry

Employer branding je v Česku mezi zaměstnavateli poměrně nová disciplína. Systematicky se mu věnuje už 53 % firem, déle než pět let ale jen 35 %. Vyplývá to z online průzkumu personální agentury Předvýběr.CZ mezi stovkou stálých respondentů z řad majitelů a šéfů firem.

Po měsících stagnace objem DDoS útoků na české firmy vzrostl

24.01.2025, Autor: Z blogosféry

Počty DDoS útoků na české firmy i jejich celková intenzita po několika měsících stagnace v posledním měsíci roku 2024 mírně narostly. Sice jsou stále pouze na třetině objemu z loňského jara, hrozby a způsobené škody jsou přesto pořád vysoké. V oblibě jsou totiž stále kvalitnější a intenzivnější útoky, které se soustředí přímo na aplikační služby a stále častěji útočí ze serverů v datových centrech.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Výdaje na domácnost máme jedny z nejvyšších v EU

24.01.2025, Autor: Z blogosféry

Snižování energetické náročnosti budov může ušetřit až polovinu nákladů domácností na energie, tedy úsporu až 90 miliard korun ročně. Výdaje na domácnost, v nichž právě energie hrají výrazný podíl, jsou u nás jedny z nejvyšších v EU – Česká republika se v unii řadí až na 22. místo. Pro energeticky efektivní rekonstrukce je třeba vytvořit prostředí, které bude motivovat a zrychlí tempo renovací. S tím může pomoci mapování budov, reforma poradenského systému a kontinuita státní finanční podpory.

Bankovní identitu používá 70 % lidí

23.01.2025, Autor: Z blogosféry

Bankovní identitu v Česku poskytují už všechny retailové banky. Meziročně přibylo 650 000 uživatelů. Česká republika patří ke špičce Evropy ve využívání digitální identity. Bankovní identitu používá 70 % lidí v produktivním věku, kteří se s její pomocí identifikují v průměru sedmkrát ročně.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama