e-news.cz - kurzy
Reklama

Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

21.03.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Za jídlo a koledu na Velikonoce utratíme průměrně kolem tří tisíc, ceny hlídáme více než loni. Tradiční zvyky ustupují domácí pohodě

Pomlázku si koupit v obchodě, s dětmi nabarvit vajíčka a pak si spíše než zvyky a tradice užívat jeden druhého a probouzející se přírody. Tak vypadá podle Čechů ideální slavení druhého nejoblíbenějšího tuzemského svátku. Za velikonoční pohoštění a koledu si sice letos připlatíme, ale skok nebude takový jako loni: průměrná částka se bude pohybovat lehce nad třemi tisícovkami.

To a mnoho dalšího zjistil ve svém průzkumu mezi 1 650 českými domácnostmi online supermarket Košík.cz.

Jen pětina lidí řeší tradice naplno, více než třetina je naopak nedrží vůbec. Pomlázku, beránka a mazanec si klidně necháme zavézt až domů

Velikonoce jsou hned po Vánocích druhým nejoblíbenějším svátkem v Česku a za sebou nechávají i oslavy příchodu nového roku nebo Mikuláše. Důvod? Podle průzkumu Košíku především konec zimy a možnost využít svátky k aktivnímu odpočinku i lenošení. Těší nás možnost strávit první opravdu slunečné dny s rodinou a užíváme si novou energii po zamračených a studených měsících.

„O Velikonočním pondělí vyrážíme s dětmi na koledu. Obejdeme rodinu, sousedy a samozřejmě spolužačky a kamarádky od synů. Všude mají připravené malé pohoštění. Někde je to beránek, jinde zase jidáše, ale já si dám nejradši chlebíček nebo kousek klobásky, i když to není zrovna velikonoční občerstvení. Na oběd se pak sejde celá rodina u mámy. Když jsem byl mladší, tak dělala nádivku, ale teď, když už je v důchodu, tak jsme to přebrali my s bráchou, ať si odpočine. Když vyjde počasí, tak si vždycky uspořádáme první jarní grilovačku, jsme celé odpoledne na zahradě a narazíme malý sud piva. A když je škaredě, tak se na oběd dělají řízky a odpoledne prokecáme v obýváku. Ten sud narazíme i tak.“

Filip, 44 let, Zlínsko

„Každý rok pletu s vnuky tatary. Naučil mě to můj nebožtík děda, tak bych jim to taky rád předal. Vyřezáváme i píšťalky, to mají moc rádi, ale další tradice je už moc nezajímají. Když jsem byl malý, tak jsme po vsi chodili banda dětí s řehtačkama, když odletěly zvony do Říma, ale to už dneska nikoho nezajímá. No a do kostela na mši už mladí nechodí vůbec.“

Josef, 68, Prostějovsko

Velikonoce jsou napříč Českem spojené s desítkami lokálních i celorepublikových tradic. Pletení pomlázek, žil, tatarů, hodovaček nebo pamihod, domácí barvení vajíček, vyřezávání píšťalek, ale i domácí pečení nebo držení půstu už ale zdaleka nepatří mezi každoroční aktivity českých rodin. V přípravách svátků se totiž Češi stále častěji spoléhají na obchodníky než na šikovné prsty. Podle průzkumu se košaté tradice snaží dodržovat jen 17 % domácností a 49 % je řeší pouze symbolicky. 

Místo barvení vajíček postačí samolepky, beránek nebo mazanec se koupí v obchodě. A pomlázku si až domů nechá zavézt pravděpodobně rekordní počet domácností. I tak ale Češi na Velikonoce nezanevřeli a i ti, kteří je neslaví v křesťanském nebo tradičním pojetí, si je užijí jako vítaný prodloužený víkend.

„Velikonoce se u nás doma nikdy moc neslavily, tak jak to je třeba na vesnicích. Máma vždy dělala nádivku a upekla tátovi jeho oblíbený mazanec, ale u jídla to končilo. Koleda proběhla jen symbolicky a žádné další tradice jsme nedodržovali. Manžel to měl velmi podobně, a proto jsme nikdy neměli potřebu z Velikonoc dělat něco speciálního. Zároveň se na ně ale každý rok těšíme, protože prodloužený víkend na začátku jara je ideální na výlety do přírody, které oba milujeme.“

Zuzana, 31 let, Praha

Kolik za Velikonoce zaplatíme? Průměrná útrata stoupla nad tři tisíce. Ceny vajíček klesly, maso nebo máslo stojí stejně jako loni

I přes postupný ústup od tradic jsou Velikonoce pro české domácnosti hlavně svátky setkávání s příbuznými nebo vychutnávání domácí pohody. U těchto příležitostí nesmí chybět dobré jídlo a tradiční občerstvení.

Letošní odhadovaná průměrná útrata ze velikonoční pohoštění, tedy jídlo, pití i koledu, bude 3 020 Kč. To je o 176 korun více než loni. Medián – tedy střední hodnota – je ale výrazně nižší, konkrétně 1 720 korun, a stoupla od loňska jen o 120 korun. Z toho plyne, že průměrnou cenu nákupu zvyšují především domácnosti, které si chtějí vyhodit z kopýtka. Skoro 15 % dotázaných chce totiž za bohaté občerstvení, koledu, ale třeba i první velikonoční grilování pro rodinu i přátele utratit více než 4 500 korun.

Dobrá zpráva je, že letošní Velikonoce se pravděpodobně neprodraží. Například cena vajíček klesla a máslo, mléko, mouka nebo olej se prodávají za stejnou cenu jako loni. I díky tomu více než dvě třetiny dotázaných počítají s tím, že si za letošní Velikonoce připlatí pouze desítky korun nebo nízké stokoruny, a tři čtvrtiny se s navýšením ceny určitě vejdou do pětistovky. Tisícovku navíc si plánuje připravit jen desetina dotázaných. O to více teď Češi „loví slevy“ a na svátky se zásobují už dlouho před jejich začátkem.

„Z výsledků našeho průzkumu je vidět, že Češi si chtějí letos za Velikonoce připlatit minimálně. Ale zároveň to neznamená, že by se chtěli omezovat – dobrého jídla i pití se vzdát nechceme. Je to vidět i na nákupním chování. Zákazníci často využívají slevy a akční nabídky a do velikonočních nákupů se pouští už dlouho před Velkým pátkem,“ popisuje situaci František Brož, mluvčí online supermarketu Košík.cz. „Naštěstí se nám podařilo letos připravit skvělou nabídku a – v podstatě až na alkohol – u hlavních surovin na vaření nebo pečení oproti loňsku zlevňujeme nebo držíme stejné ceny.“

Ve dvou třetinách českých rodin nebude ani letos chybět tradiční velikonoční beránek a více než polovina se neobejde bez nádivky nebo kraslic a barvených vajíček určených na výzdobu či jako výslužka pro koledníky. Pro část Čechů patří k velikonočnímu koledování nebo návštěvám neodmyslitelně alkohol – 25 % respondentů si nedokáže představit sváteční tabuli bez vína a 27 % bez dobrého piva. Téměř 9 % dotázaných pak na Velikonoce návštěvám nalévá domácí pálenku.

 „Doslova miluji kreativní tvoření a na Velikonoce se těším na barvení vajíček. A to, že k nám nechodí tolik koledníků jako dřív, mi vůbec nevadí. Každoročně se snažím vymýšlet nové vzory a překonávat svoje přechozí výtvory. Už se z toho pomalu stává mánie, protože kupujeme taková velká plata o 30 kusech vajec – a neskončí jen u jednoho, protože jsem začala malovat i pro sousedy a kamarádky. Na letošek se těším obzvlášť, protože budeme poprvé malovat s malou dcerkou, která konečně dorostla do věku, kdy jí můžeme bez obav svěřit vajíčko.“

Lucie, 38 let, střední Čechy

„Strašně rád jsem jezdil na Velikonoce k babičce na Moravu, která tento svátek zbožňovala. Pekla nepřekonatelné buchty a byla velmi společenská a pohostinná ke všem, kdo se zastavili. No a taky to pro ni byla příležitost, aby si s každým připila domácí slivovicí. I když já mám nejradši pivo, tak se jednou za rok překonám a jako vzpomínku si každé Velikonoce připijeme na babičku.“

Michal, 45 let, Pardubicko

Chalupy netáhnou jako loni, letos Velikonoce stráví Češi doma nebo v rodinném kruhu

Poslední roky se Češi naučili trávit Velikonoce mimo svůj domov – v přírodě, na chalupách nebo v pronajatém ubytování. Přispěly k tomu i koronavirové roky, které klasickou koledu ztěžovaly. Podle výsledků průzkumu se letos velký přesun „mimo civilizaci“ nechystá. 60 % dotázaných plánuje velikonoční svátky strávit doma a dalších 20 % u rodiny.

To mimo jiné nahrává online supermarketům. Zejména v regionech se očekává jarní rekord v nákupech potravin na internetu.
„S velikonočními nákupy stále častěji jezdíme nejen do měst, ale i na venkov. A zejména v regionech letos očekáváme až o pětinu větší zájem než loni. Pomlázku, beránka nebo mazanec si často nechají nově přivézt i lidé, kteří ještě před pár lety trávili hodiny přípravou velikonočních zvyků. Pojetí Velikonoc se zkrátka mění, více si vážíme společně stráveného času a tradice už nemáme jako povinnost, ale věnujeme se jim, jen když nás baví,“ zakončuje František Brož.

Foto: Pixabay

Zdroj: FYI Prague


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Komentář Radomíra Jáče k cenám výrobců/PPI, ČR za duben 2024

20.05.2024, Autor: Z blogosféry

Ceny průmyslových výrobců se v dubnu letos poprvé vydaly k meziročnímu růstu, jenž činil 1,4 % a vyšel mírně pod očekáváním trhu. Ceny zemědělských výrobců v dubnu prohloubily svůj meziroční pokles, což je poměrně překvapivá a z pohledu vývoje cen potravin dobrá zpráva.

Co je inflace a jaké jsou příčiny vysoké inflace?

20.05.2024, Autor: Martin Švehla

Všeobecný a soustavný růst cen zboží a služeb, který znehodnocuje peníze se nazývá inflace: dochází k poklesu reálné hodnoty peněz, za stejný obnos si koupíme méně zboží.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Inflace v Česku – březen 2024

16.05.2024, Autor: Martin Švehla

Údaje o inflaci v ČR za březen potvrzují optimistický výhled: stejně, jako v únoru, i v březnu vzrostly spotřebitelské ceny meziročně o 2 %. Aktuálně je tedy inflace v ČR na úrovni inflačního cíle ČNB. Otázkou je, zda je tak inflace plně pod kontrolou. To se bohužel v návaznosti na vývoj v předcházejících dvou letech s určitostí říci nedá.   

Spoření na důchod v daňově podporovaných produktech

16.05.2024, Autor: Z blogosféry

Plánovaná důchodová reforma počítá s postupným zhoršováním výpočtu starobního důchodu a poklesu náhradového poměru při odchodu do starobního důchodu. Vlastní spoření a investování na důchod bude ještě důležitější, než je tomu nyní. Zodpovědní občané si přitom mohou díky penzijnímu spoření snižovat daňový základ. 

Inflace skokově narostla, důvod k panice to ale zatím není

14.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské spotřebitelské ceny v průběhu dubna oproti předchozímu měsíci narostly o 0,7 %, což odpovídá meziroční inflaci na úrovni 2,9 %. Jedná se o citelně vyšší hodnotu, než očekával trh (2,4 %) i Česká národní banka (2,5 %). V bezprostřední reakci posiluje kurz české koruny z EUR/CZK 24,92 na EUR/CZK 24,84, což odráží přehodnocení tržního názoru směrem k vyšším tuzemským úrokovým sazbám.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Na českém trhu práce klid

12.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v dubnu podle očekávání klesla z březnových 3,9 na 3,7 %. Úřady práce evidovaly přibližně 280 tisíc uchazečů o zaměstnání, tedy o 8 tisíc méně než před měsícem a o 19 tisíc více než před rokem.

Maloobchod se utěšeně zotavuje

10.05.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých maloobchodů v průběhu března vykázaly meziměsíční nárůst o 1,3 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 6,1 %. Oproti tržnímu očekávání (2,8 %) se jedná o příjemné překvapení. Zároveň došlo k revizi únorového údaje směrem nahoru, a ten tak nově činí 2,5 namísto původně udávaných 1,6 %.

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

O práci při rodičovské dovolené je v Česku zájem. Alespoň částečný úvazek umožňuje méně než polovina zaměstnavatelů

10.05.2024, Autor: Z blogosféry

Jen 45 % žen na mateřské nebo rodičovské pracuje, přestože o minimálně částečný úvazek projevily zájem. Vyplývá to z průzkumu platformy Mumdoo a poradensko-technologické společnosti Deloitte z loňského září. Podle loňských statistik pečuje o děti do čtyř let věku v České republice přes 350 tisíc osob.

Investování do kryptoměn: Vše, co potřebujete vědět

09.05.2024, Autor: red

Bitcoin (BTC) , Ethereum (ETH) , Bitcoin Cash (BCH) , Litecoin (LTC) , Monero (XMR) , IOTA (MIOTA) — Kryptoměny jsou všude v médiích. Byly hlášeny velkolepé úspěchy a zisky sahající do milionů, ne-li miliard – ale je vhodné investovat do virtuálních peněz a jsou digitální měny novým finančním nástrojem?

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama