e-news.cz - kurzy
Reklama

Rychlá sonda: E-shopy stále ladí vánoční sezonu – řeší hlavně ceny zboží, slevy a schopnost reagovat na trh v reálném čase

15.11.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rychlá sonda: E-shopy stále ladí vánoční sezonu – řeší hlavně ceny zboží, slevy a schopnost reagovat na trh v reálném čase

České e-commerce v meziročním srovnání obratů klesá. E-shopy však navzdory tomu stále věří, že ve výsledku vše dobře dopadne a o výdělky z vánoční sezony se paradoxně bojí méně než loni touto dobou.

Vyplývá to z rychlé anonymní sondy, kterou mezi 102 šéfy e-shopů a jejich obchodními, provozními nebo marketingovými řediteli realizoval fintech Skip Pay. U jednotlivých poznatků situaci dobře ilustrují i některé anonymizované výroky.

„Jestli nás něco nepřestává překvapovat, pak je to optimismus české e-shopové scény. Naštěstí mám dojem, že se nejedná o přehlížení problémů, ale spíše vysokou a zaslouženou sebedůvěru,“ zmiňuje David Filippov, obchodní ředitel Skip Pay. „Na druhou stranu je jasné, že letošní výzvy jsou přece jen jiné než v posledních letech. A tlak na výměnu ceny za nižší stupeň kvality, to je něco, na co není česká e-commerce stavěná už ve svém základu. Bude tedy třeba opět sáhnout k inovacím, které se nedají odnikud opsat, a prokopat novou, ryze českou cestu.“

Bezbřehý optimismus se mění na opatrnost. Víra, že „vše opět dopadne dobře“, však trvá

Napřed celková čísla. Zatímco ještě v létě byl na e-commerce scéně cítit optimismus a pocit, že z nejhoršího jsou e-shopy venku, stačilo pár týdnů a nálada se začíná měnit. A i pod tlakem opětovného zhoršení ekonomického výhledu je minimálně ostražitost cítit napříč celým trhem. Přesto situaci e-shopy paradoxně hodnotí lépe než loni. Zatímco v roce 2022 očekávalo i kvůli postcovidovému vystřízlivění meziročně horší sezonu 69 % oslovených e-shopů, dnes je to „pouhých“ 41 %.

Důvody negativních vyhlídek jsou letos jiné: Utažené opasky domácností (pravidelně nakupující na e-shopech chtějí na Vánoce utratit asi o 5 % méně než loni, ti občasně nakupující o 32 % méně), přelétavost zákazníků a tlak na cenu. Mezi řádky je však cítit, že většina obchodníků si nadále věří. A předpokládají, že výsledky nakonec nebudou tak hrozné. Že se česká e-commerce dokáže za běhu adaptovat a sezona nakonec proběhne ke spokojenosti většiny zúčastněných.

  • „Dekáda v e-commerce člověka naučí, že to vždycky nějak dopadne. Změny se dějí, ale neexistuje krize, na kterou by člověk nemohl reagovat. Drtí to jen ty, co měli e-shop jako dojnou krávu a nejsou ochotní dávat do toho peníze.“
  • „Kdo má v pohodě financování a není líný, tomu jen stačí řídit se podle dat a poroste.“
  • „Řekl bych, že jsme rezistentní. V úzkém kruhu už si otevřeně vyměňujeme, jak nám to teď padá, ale všude cítím takové to ‚překlepeme to a bude zase fajn‘.“
  • „Zásadně se pálíme na retenci a nevíme, co s tím, kam ti lidi mizí. Vím, že konkurence to má stejně. Ale doufám, že s vánočními kampaněmi se zase objeví, prostě je teď odložená poptávka.“

Ceny se opisují v reálném čase, slevová politika se stále ještě dotváří

Pouze na štěstí se však e-shopy nespoléhají, a právě cenám nyní věnují největší pozornost. 38 % z oslovených manažerů zmiňuje, že jejich e-shop ještě na poslední chvíli částečně upravuje připravenou Black Friday i vánoční cenovou politiku – především ve vztahu ke slevám. 72 % oslovených v posledních třech měsících intenzivně jednalo s resellery nebo dodavateli se snahou vyjednat ještě lepší slevy na produkty. 76 % posiluje nebo zvažuje posílit monitoring cen konkurence. Novým standardem se – alespoň u těch větších hráčů – stala například reakce na ceny v reálném čase.

  • „Myslím, že je veřejné tajemství, že v cenách se prostě opisuje. U většiny zboží si nemůžete dovolit být dražší než konkurence.“
  • „Už se zase těším na ty e-maily, až sundáme o padesát korun neakční cenu našeho zboží. Konkurence nás obviní jedním dechem z dumpingu, druhým dechem bude vyzvídat, jak jsme se na tu cenu dostali a jak moc to dotujeme z marže.“
  • „Máme na sezonu připraven denní monitoring více než 3 000 položek a strategii na to, jak okamžitě dorovnávat cenu u klíčových produktů.“
  • „Obchod měl letos poměrně jasné zadání – stlačit ceny dolů. Že si dodavatelé a dovozci často meziročně navýšili ceny nad rámec růstu nákladů, se přestává tolerovat. E-shopy ale tahají za kratší konec.“
  • „Přešli jsme na prodej multipacků, motivujeme k větším nákupům. Ty menší jsme se letos poprvé rozhodli ‚penalizovat‘ poplatkem za balné, které nákupům nad 500 korun odpustíme.“

V marketingu se do kampaní sahá i na poslední chvíli, aby reflektovaly nálady na trhu

Marketingu letos e-shopy přisuzují důležitější roli. Především tomu, který spojuje vysokou efektivitu a nízkou cenu. Nadpoloviční většina e-shopů překvapivě přiznává, že marketingové kampaně pořád dolaďuje, zhruba 27 % pak bude kampaň a její sdělení zásadně upravovat ještě na základě vývoje na trhu. Zhruba 34 % e-shopů přiznává, že letos mají na marketing výrazně méně prostředků, než by ideálně potřebovali. Naopak 28 % si může dovolit investovat víc než loni.

Co je nejzajímavější změna? Odklon od emocí k racionální argumentaci. V kampaních se tak budou více než loni objevovat garance a služby, které mají přímý dopad na zákaznickou spokojenost. A také výrazně větší motivace stávajících zákazníků – například možností využívat VIP slevy.

  • „Ke každému nákupu dáváme slevové kódy na řadu dalších produktů. Mimo akční cenu u nás už v podstatě nenakoupí nikdo.“
  • „Letos jsme rezignovali na mediaplán, zatím se zdá, že last-minute nákupy nás vyjdou cenově lépe.“
  • „Budeme mít dopravu zdarma, kolo štěstí, bojovat budeme hlavně chytrým slevovým marketingem. Tentokrát jak na akvizici, tak retenci.“
  • „Od jara šlapeme do loajality, kontentu, komunit. Teď cítím, že se nám to začíná vracet. Kdo nemá značku, ten zapláče. No-name zboží za pár korun se začíná stávat doménou marketplaců.“

Z inovace v reálném čase se stala nutnost

Zajímavý pohled je také na chuť e-shopů přinášet zásadní inovace a investovat rozpočty zpět do služby. Zde jsme svědky prohlubování trendu, který nastartovala již koronavirová pandemie. Zatímco větší polovina e-shopů nedokáže držet s inovacemi tempo, menší část právě o inovaci svůj byznysmodel opírá. Už v roce 2021 z průzkumu Skip Pay (tehdy Mall Pay) vyplynulo, že 64 % provozovatelů e-shopů nebylo schopno zisky z prvního roku koronavirové pandemie efektivně přetavit do zvýšení přidané hodnoty jejich e-shopu. 

Nadpoloviční většina e-shopů (56 %) přiznává, že letos jejich služba zásadnějšími inovacemi neprošla, 17 % připravuje inovace na poslední chvíli právě jako součást vánoční kampaně. Zajímavé je, že zhruba každý šestý oslovený manažer už má praktickou zkušenost s AI jako běžnou součástí inovačního procesu.

  • „Už loni jsme roadmapu doplnili o quick-win inovace a rozjeli technologickou hygienu. Ale vyplácí se to.“
  • „Zákaznickou cestu je nutné sledovat na denní bázi. Cokoli se změní, ihned promítnout do procesu. Od marketingu po pokladnu. Kdo to nedělá, nemůže si pak stěžovat, že mu e-shop nefunguje, prostě jen zaspal.“
  • „Máme sedm hlavních oblastí, kde hodnotíme pravidelně nejen performance, ale i CX skóre. Jedeme AB testing, ukazuje se, že co fungovalo ještě loni, dobře může dnes fungovat jinak a líp.“
  • „Patříme spíš mezi ty, kterým ujíždí vlak. Už dva roky odsouváme kompletní přestavbu celého e-shopu, jenže jak padají čísla, klesá ochota do toho investovat.“

Nová tvář české e-commerce se tvoří právě teď

Odborná veřejnost se také shodne na další věci – rok 2024 bude pro českou e-commerce zásadní. Trendy, které se prosadí v konkurenčním boji mezi e-shopy nebo při společném vymezování se vůči globálním hráčům, totiž jasně napoví, jak bude vypadat její podoba v dalších pěti letech. Na jednotlivé hráče nečeká lehké zadání.

„Tlak na cenu tu bude ze strany zákazníků i v příštích letech. Výzvou pro české e-shopy je nyní zajišťovat i nadále kvalitu s rozumnými náklady. Ty bude ovšem potřeba držet na uzdě pomocí nových chytrých řešení, což může dostat do popředí zcela nové hráče,“ domnívá se David Filippov.

Foto: Pixabay

Zdroj: FYI Prague 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Finanční dopady zvýšení minimální mzdy

22.11.2024, Autor: Z blogosféry

Minimální měsíční mzda se pro rok 2025 zvyšuje z 18 900 Kč na 20 800 Kč. Zvýšení minimální mzdy je příznivou zprávou pro zaměstnance pracující za minimální mzdu a nepříznivou zprávou pro zaměstnavatele nabízející práci za minimální mzdu. Jak se změní čistá mzda zaměstnance? O kolik stoupnou mzdové náklady zaměstnavatele? 

Vánoční tržby e-shopů budou zřejmě vyšší než loni

21.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tržby českých e-shopů z letošních předvánočních nákupů by mohly být asi o pět procent vyšší než loni. Nahrává tomu meziroční nárůst prodejů i příznivější ekonomická situace domácností. Nejčastěji Češi plánují utratit za dárky pod stromeček 5 až 10 tisíc korun.

Sazka reklama
Reklama

Ceny nemovitostí ve vyloučených lokalitách vykazují neobvyklé trendy

15.11.2024, Autor: Z blogosféry

Ústecký kraj je dlouhodobě známý svým specifickým realitním trhem, který se vyznačuje nejnižšími cenami nemovitostí v České republice. Tento fenomén je zvlášť patrný ve vyloučených lokalitách, kde sociální a ekonomické faktory významně ovlivňují hodnotu realit. Průměrná cena bytu o velikosti 50 m² se zde pohybuje kolem 25 000 Kč za m², což je výrazně pod celorepublikovým průměrem, který dle posledních statistik přesahuje 60 000 Kč za m².

e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi si všímají nedostatku řemeslníků. Chybí i plynaři, zájem o ně potvrzují delší čekací lhůty

13.11.2024, Autor: Z blogosféry

V České republice je málo řemeslníků. Na tom, že u nás chybí, se shodlo 87 % dotázaných. Nedostatek řemeslníků Češi pozorují zejména na růstu cen a prodlužování čekacích lhůt. Například na služby plynaře pečujícího o domácí spotřebiče si čtvrtina lidí počkala déle než měsíc. Češi současně považují kariéru řemeslníka za vysoce perspektivní.

Mírné ochlazování pracovního trhu pokračuje

09.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemská registrovaná míra nezaměstnanosti v říjnu oproti předchozímu měsíci klesla o 0,1 procentního bodu a dosáhla tak hodnoty 3,8 %. Tento výsledek byl v souladu s většinovým očekáváním.

Apogeo
Reklama

Nová exekuční pravidla mohou sebrat až dvě třetiny zbytku čisté mzdy

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Novela insolvenčního zákona přináší změny v oblasti srážek ze mzdy. Pokud je proti zaměstnanci vedeno čtyři a více exekucí, mohou mu být nově sraženy až dvě třetiny tzv. zbytku čisté mzdy. Výjimkou jsou lidé, kteří pobírají starobní, invalidní nebo sirotčí důchod.

Zotavování maloobchodu pokračuje pomalu ale jistě

08.11.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské reálné maloobchodní tržby vykázaly v průběhu září meziměsíční nárůst o 0,2 %, což odpovídá meziročnímu zvýšení o 5,6 %. Jedná se o mírně lepší výsledek, než o měsíc dříve (5,0 %) a prakticky přesný zásah do hodnoty, kterou očekával trh. Meziměsíčně tržby narostly již počtvrté v řadě.

e-news.cz - kurzy
Reklama