e-news.cz - kurzy
Reklama

Česká republika se v digitalizaci neustále posouvá, v Evropě však pořád zaostává

27.09.2023, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Česká republika se v digitalizaci neustále posouvá, v Evropě však pořád zaostává

Česká republika se neustále zlepšuje v oblasti digitální ekonomiky, což dokládá i hodnocení Evropské komise, které bylo dnes zveřejněno. Česko si velmi dobře vede v digitální gramotnosti – již 60 % populace má základní digitální dovednosti, což je hodnota nad evropským průměrem. Bohužel však trpí nedostatkem odborníků v oblasti ICT, což digitální rozvoj brzdí. Výsledky ukazují i na zlepšení veřejných služeb, jimž se od dubna věnuje nově vzniklá Digitální a informační agentura (DIA). Ta má za úkol koordinovat digitalizaci a standardizaci veřejných služeb.

Evropská komise dnes zveřejnila výsledky tzv. Digitální dekády, která navazuje na každoroční hodnocení stavu digitální ekonomiky DESI index. Z výsledků vyplývá, že Česká republika věnuje významné úsilí digitalizaci veřejných služeb, což dokazuje i fakt, že předčila průměr EU v přístupu k veřejným službám online (86 % versus 74 %). Nicméně skóre v oblasti transparentnosti průběhu služeb, přizpůsobení pro mobilní zařízení a uživatelské podpory má prozatím nižší, než je průměr EU. Pozitivní je ale fakt, že v roce 2023 má již více než 60 % obyvatel České republiky alespoň jeden z prostředků pro elektronickou identifikaci ke zpřístupnění online služeb státu, což je nárůst o milion uživatelů oproti roku 2022.

„Výsledky hodnocení Digitální dekády 2030 nás mile překvapily, jelikož mnohé hodnoty ukazují na významný digitální růst Česka. Zároveň se v něm promítají problémy, se kterými se denně potýkáme. Nejzásadnější je nedostatek IT odborníků ve státní správě. Proto vnímáme jako jeden z našich hlavních úkolů přilákat tyto specialisty k nám do týmu a do jiných úřadů,“ komentuje výsledky Martin Mesršmíd, ředitel DIA.

V rámci DESI hodnocení digitálních veřejných služeb si Česko nejlépe vede v online dostupnosti vybraných služeb pro občany a podnikatele a v celkovém počtu uživatelů internetu, kteří využívají služeb eGovernmentu. Naopak nejhůře je na tom Česká republika v zavedení elektronických formulářů (25. místo z 27) a v uživatelské přívětivosti, kde se umístila ze všech států Evropské unie jako poslední. To by se mělo v následujících letech postupně zlepšovat. DIA se aktivně věnuje implementaci zákona o právu na digitální služby, jehož jedním z cílů je právě veškeré formuláře elektronizovat a zjednodušovat tak služby občanům.

„Výsledky hodnocení DESI často vypadají jako strašák digitalizace, my je naopak musíme začít vnímat jako pravdivý ukazatel toho, jak si ve skutečnosti stojíme a indikátor, na co se při zlepšování služeb zaměřit. Pomáhá nám to rovněž se utvrzovat v tom, že to opravdu jde. To nás všechny musí motivovat v naší práci, a v tom posouvat se dopředu. Vedle samotného umístění je pro nás velmi důležitá i časová řada, která ukazuje, jak se zlepšujeme a jaké je tempo této změny v porovnání s ostatními. Ač to jde v některých případech pomaleji než v jiných státech EU, posun je zde vidět,“ dodává Mesršmíd.

Hodnocení se věnuje i dalším aspektům digitalizace mimo záběr DIA. V oblasti digitální infrastruktury je pokrok omezen, především v oblasti pevného připojení. V digitalizaci podniků Česká republika zaostává za cílem Digitální dekády, zejména v oblasti využívání cloudu, big data a umělé inteligence. Je zde však mnoho veřejných iniciativ podporujících české start-upy. 

„Příští rok si pravděpodobně v hodnocení DESI moc nepolepšíme, sběr dat probíhá vždy za rok předchozí. V tomto roce se DIA začíná postupně věnovat všem novým úkolům a první výsledky tak budou vidět v příštím roce a do hodnocení se promítnou až v roce 2025,“ dodává Mesršmíd s tím, že v DIA vznikají týmy i pracovní skupiny, které mají mimo jiné za úkol zlepšit podporu uživatelů digitálních služeb. Nově vzniklý úřad chystá např. úpravu designu Portálu občana a spolu s ním i novou, uživatelsky přívětivou, mobilní aplikaci. Dalším chystaným projektem pro veřejnost je i mobilní aplikace eDoklady k prokazování totožnosti či Registr zastoupení, který usnadní občanům vyřizování online záležitostí, u kterých je potřeba plná moc.

Foto: Pixabay

Zdroj: DIA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

S blížícími se Vánocemi narůstá počet kyberútoků na malé a střední firmy

20.11.2024, Autor: Z blogosféry

Období před vánočními svátky a koncem roku je pro většinu malých a středních firem nejrušnějším obdobím roku. A totéž platí i pro kyberzločince. Úměrně tomu, jak prudce narůstá počet online transakcí, navyšují své aktivity i kyberzločinci pokoušející se využít případných zranitelností, především v systémech malých a středních podniků.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Počet kyberútoků vzrostl o 75 % a dosáhl historického maxima

10.11.2024, Autor: Z blogosféry

Kyberbezpečnostní společnost Check Point Software Technologies zveřejnila novou analýzu kyberzločinu. Ve 3. čtvrtletí 2024 se počet kyberútoků vyšplhal na historické maximum, v průměru čelila jedna společnost 1 876 útokům týdně, což je meziroční nárůst o 75 % a nárůst o 15 % oproti předchozímu čtvrtletí.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Správa služieb pre IBM zariadenia

24.10.2024, Autor: red

Investícia do IT infraštruktúry je kľúčovým krokom pre mnohé organizácie, a preto je nevyhnutné optimalizovať prostredie tak, aby bolo spoľahlivé, bezpečné a pripravené na rýchle riešenie prípadných problémov.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama