V době hospodářské krize jsou vlády nuceny hledat alternativní zdroje příjmů pro financování veřejných služeb. Jednou z těchto služeb je vzdělávání, které dlouhodobě postrádá potřebné finanční prostředky pro kvalitní provoz. To se však může změnit se zavedením školného.
Tento krok však s sebou přináší i řadu potenciálních problémů, jako je zhoršená dostupnost vzdělání nebo hrozba zadlužení studentů. Řešením by naopak mohlo být zavedení státem garantovaných půjček nebo zvláštních sociálních stipendií.
Všeobecně je rozšířen názor, že vzdělávací služba by měla být dostupná co největšímu počtu občanů, aby byla zajištěna určitá forma minimální rovnosti příležitostí. Zpoplatnění této služby by pak mohlo znevýhodnit slabší vrstvy společnosti a tuto rovnost narušit.
Nicméně univerzální odpovědí není nutně poskytovat tuto službu „zdarma“ pro všechny. Lze předpokládat, že bohatší vrstvy obyvatelstva nebudou mít problém se zaplacením školného a proto by v tomto případě dávalo smysl, aby stát nebo vysoké školy poskytovaly zvláštní sociální stipendia studentům, jejichž příjem, resp. celkový příjem jejich rodiny, nedosahuje určité hranice (např. mediánu mzdy).
Někteří lidé mohou namísto státní podpory zvolit půjčku od soukromých institucí, která by se ale v případě neúspěšného často stává zátěží pro zbytek života, protože nebudou schopni získat zaměstnání, které by jim umožnilo půjčku splácet.
Stát se naštěstí může inspirovat britským modelem, který má pro tyto účely speciální studentské půjčky, které jsou dlužníci povinni splácet pouze v případě, že do určitého počtu let po ukončení studia dosáhnou určitého příjmu. Tedy, pokud jim studium skutečně pomůže získat lepší práci a má pro ně pozitivní přínos. V opačném případě se půjčka stává dotací, a nikoliv břemenem na celý život.
Shrnuto a podtrženo, zavedení školného na vysokých školách může jistě pomoci získat dodatečné příjmy na vzdělávání, ale může také ohrozit jeho dostupnost a také zhoršit finanční situaci studentů. Řešením těchto problémů pak může být zavedení cílených sociálních stipendií a speciálních půjček, které budou spláceny pouze v případě, že vzdělání bude pro studenty skutečně přínosem. Tyto kroky zajistí, že vzdělání zůstane dostupné a zároveň zvýší finanční prostředky, které do něj plynou.
FILIP BLAHA, analytik CETA
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA