Tržby českých maloobchodníků v průběhu letošního ledna vykázaly v reálném vyjádření meziroční pokles o 7,7 %, což ovšem po sezónním očištění představuje nárůst oproti předcházejícímu měsíci na úrovni 0,3 %.
V nominálním vyjádření, tedy bez zohlednění růstu cenové hladiny, pak tržby meziročně narostly o 6,1 %. Konečný výsledek nepředstavuje velké překvapení, jelikož se téměř přesně trefil do odhadu trhu.
Jedním z mála segmentů, který vykázal meziroční nárůst reálných tržeb, se stal prodej oděvů a obuvi, který si připsal 5,8 %. V kladných číslech se drží i kosmetické a toaletní výrobky (1,8 %) a pohonné hmoty (1,7 %). Nevydařený leden naopak hlásí prodejci výrobků pro domácnost, kterým reálné tržby meziročně propadly o 14,8 %, dále maloobchod prostřednictvím internetu (-11,9 %) a prodej výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (-10,0 %).
Meziměsíčnímu srovnání (po sezónním očištění) vévodí obchod s počítačovým a komunikačním zařízením (4,4 %), kosmetickými a toaletními výrobky (3,6 %) a pohonnými hmotami (2,5 %). Nepříznivý meziměsíční trend naopak hlásí obchodníci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (-3,3 %), výrobky pro domácnost (-1,4 %) a prokulturu a rekreaci (-1,2 %).
Tržby v maloobchodě se vyvíjejí přibližně v souladu s tuzemskými mzdami. Z aktuálních dat je ovšem již patrné, že část příjmů Čechů do tržeb obchodníků nedoputuje, a patrně je tedy utracena za drahé energie, či z opatrnostních důvodů ušetřena. Zatímco totiž průměrná mzda v závěru roku 2022 meziročně narostla o necelých osm procent, nominální útraty se zvýšily pouze o zhruba šest procent. Ani v nejbližších měsících to pro tuzemské obchodníky nevěstí snadné časy, jelikož již evidentně narážejí na schopnost a ochotu zákazníky platit rostoucí ceny. Za úspěch bychom v sektoru maloobchodu tak považovali, kdyby letošní rok zakončil v reálném poklesu o „pouhých“ pět procent.
Foto: Pixabay
Zdroj: CYRRUS