e-news.cz - kurzy
Reklama

Cestovní ruch po dvouletém útlumu ožil. Aktuální hrozbou je ekonomická recese a vysoká míra inflace

02.09.2022, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Cestovní ruch po dvouletém útlumu ožil. Aktuální hrozbou je ekonomická recese a vysoká míra inflace

Odvětví cestovního ruchu zažívá po dvou letních sezónách poznamenaných pandemií covid-19 výrazně vyšší zájem. Již ve druhém čtvrtletí letošního roku zaznamenala česká ubytovací zařízení příjezd celkem pět milionů hostů, tedy o 229 procent více než ve stejném období v minulém roce.[1] Podle Světové organizace cestovního ruchu by se měla celosvětová mezinárodní osobní doprava letos meziročně zvýšit o 30–78 %.[2] Odborníci z poradenské skupiny Moore Global poukazují na fakt, že v oblasti cestovního ruchu dochází z pohledu fúzí a akvizic ke konsolidaci. Lepším výsledkům v celém odvětví brání zejména nedostatek pracovních sil, se kterým se potýká většina poskytovatelů služeb. To urychluje digitalizaci služeb. V blízké době však hrozí další útlum kvůli vysoké míře inflace a blížící se ekonomické recesi.

Kvůli pandemii přišlo v roce 2020 o práci v oblasti cestovního ruchu celosvětově 62 milionů zaměstnanců. V roce 2021 pak počet zaměstnanců opět vzrostl, ale pouze o 18,2 milionů.[3] „Po dvou covidových rocích jsme zažili první léto, které nebylo poznamenáno protipandemickými opatřeními. To má přirozeně za následek znovunastartování turismu, byť Češi letos volili především zahraniční destinace. Celé odvětví se prakticky celé léto potýkalo s následky pandemie, a to především právě kvůli nedostatku pracovních sil. To bylo zřejmé především v letecké dopravě, nedostatek personálu zapříčiňuje dříve nevídanou míru zpožděných i zrušených letů,“ popisuje situaci partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Václav Škapa.

Ještě v roce 2019 pracovalo v českém cestovním ruchu téměř 240 tisíc lidí, a na celkové zaměstnanosti se tak podílel bezmála 4,5 %[4]. V roce 2020 byl zaznamenán meziroční pokles zaměstnanosti o více než 17 tisíc osob. „Pandemie změnila český trh práce k nepoznání a o cestovním ruchu to platí obzvláště. Velké množství těch, kdo přišli o práci, si našlo zaměstnání v jiném oboru a k práci v cestovním ruchu, ale také návazných oborech, jako je gastronomie, se již nehodlá vrátit kvůli velké nejistotě, která v tomto sektoru stále panuje,“ komentuje Radovan Hauk, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Nástup samoobslužných hotelů

Podle odborníků z poradenské skupiny Moore Global bude jedním z dílčích řešení nedostatku zaměstnanců v cestovním ruchu zřizování automatizovaných hotelů. „Technologie bude hrát v budoucnosti hotelů mnohem významnější roli. Je pravděpodobné, že uvidíme roboty v restauracích, více samoobslužných řešení a aplikace takřka na všechno. Hotely budou využívat technologie jako kompenzaci za 60 milionů zaměstnanců, o které cestovní ruch přišel,“ vysvětluje Márton Takács ze skupiny Moore Global. „Budoucností ubytovacích zařízení je digitalizace. Snažíme se automatizovat jednoduché pracovní úkony, které našim zaměstnancům zabírají čas. Ti se potom mohou více věnovat našim hostům a být jim stále k dispozici. Letos jsme například otevřeli nový hotel v centru Prahy, který disponuje samoobslužnou recepcí. Na dalších hotelech se zase hosté setkají s roboty, kteří rozvážejí pití a jídlo nebo uklízí pokoje, “ doplňuje ředitel obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiří Fontana. Samoobslužné hotely, jako je zmiňovaný OREA Place Charles Bridge, se s výjimkou úklidu, který nelze plně robotizovat, obejdou zcela bez personálu. „Pokoj v samoobslužném hotelu si hosté objednávají přes web a celý ubytovací proces od check-inu až po check-out pak probíhá online. I když vše probíhá online??, s hostem jsme stále v kontaktu a jsme schopni mu pobyt zpříjemnit plnohodnotným servisem. Digitalizace tedy nijak nesníží kvalitu či množství poskytovaných služeb. Díky absenci personálu se navíc snižují provozní náklady, a tím pádem i samotná cena pokoje,“ dodává Jiří Fontana.

Postpandemická konsolidace

V době pandemických restrikcí byl pro poskytovatele služeb v cestovním ruchu klíčový přístup ke kompenzacím ztrát poskytovaným z veřejných rozpočtů. Velká část poskytovatelů totiž nedisponovala úsporami pro překlenutí náročného dvouletého období. „Pro udržení podnikání byly důležité dostatečné finanční rezervy nebo kapitálová podpora ze strany vlastníků. Na trhu fúzí a akvizic nyní dochází ke standardní postkrizové konsolidaci, kdy nejodolnější subjekty s dostatečnou kapitálovou základnou kupují skomírající konkurenci,“ uvádí partner poradenské skupiny Moore Czech Republic Václav Škapa a dodává, že se zároveň vytváří prostor pro vstup nových hráčů. „Situaci však rozhodně nelze označit za stabilizovanou, takže investoři stále pracují s poměrně vysokými rizikovými přirážkami. Tuzemský trh má navíc svá specifika, dlouhodobější dopady budou mít spíše aktuální vlivy – rostoucí ceny energií a klesající reálné příjmy domácností.“

Foto: Pixabay

Zdroj: Insighters


[1] https://www.czso.cz/csu/czso/cri/cestovni-ruch-2-ctvrtleti-2022

[2] https://www.moore-global.com/intelligence/articles/may-2022/a-bold-new-direction-for-travel

[3] https://wttc.org/Research/Economic-Impact

[4] https://www.czso.cz/csu/czso/modul_zamestnanosti_cestovniho_ruchu


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Cla dusí americký obchod: Proč maloobchodní tržby v USA klesají?

22.05.2025, Autor: Josef Neštický

Maloobchodní tržby v USA vykazují slabé výsledky a za viníka se stále častěji označují vysoká cla, která zvyšují ceny a tlumí spotřebitelskou poptávku. Jaké jsou příčiny tohoto vývoje a co to znamená pro globální ekonomiku, včetně České republiky? Pojďme se podívat na data a širší souvislosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Koruna na dovolené: Jak měnový kurz mění naše cestovní plány

21.05.2025, Autor: red

Kurz české koruny má větší vliv na naši dovolenou, než si možná uvědomujeme. Dnes, kdy se koruna drží na relativně silné úrovni kolem 24,95 Kč za euro, můžeme v zahraničí utrácet s větší lehkostí – ale je to skutečně tak jednoduché? Pojďme se podívat, jak měnové výkyvy ovlivňují ceny zájezdů, naše rozhodování a co můžeme čekat v budoucnu.

Mzdy podle profesí: Kde se vydělává nejvíc a proč?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Jaké jsou průměrné mzdy v České republice v květnu 2025 a proč se tak liší podle profesí či regionů? Data ukazují rostoucí příjmy, ale také přetrvávající nerovnosti – ať už mezi IT specialisty a prodavači, nebo mezi Prahou a Karlovarským krajem. Pojďme se podívat, co za tím stojí a kam směřujeme.

Mateřská v roce 2025: Vyšší sazby, ale pro koho?

20.05.2025, Autor: Josef Neštický

Nové sazby peněžité pomoci v mateřství (PPM) přinesly v roce 2025 mírné navýšení redukčních hranic, což znamená vyšší dávky především pro ženy s nadprůměrnými příjmy. Jaké jsou konkrétní změny, koho se dotknou a co můžeme čekat v budoucnu? Pojďme se podívat, jak se mateřská vyvíjí a zda skutečně odpovídá potřebám českých rodin.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Letní brigády: Firmy hledají tisíce posil, ale zájem studentů klesá. Nově mohou pracovat i čtrnáctiletí

15.05.2025, Autor: Z blogosféry

S příchodem letních prázdnin se tradičně zvyšuje poptávka po brigádnících napříč Českou republikou.  V roce 2025 však firmy čelí výzvě. Ochota mladých lidí nastoupit na sezónní práce klesá, a to navzdory tisícům volných pozic. Personální agentury upozorňují na znatelný pokles zájmu studentů o klasické manuální brigády a zároveň na změnu jejich pracovních preferencí.

Inflace v dubnu klesla na 1,8 procenta, je tak nejnižší za posledních sedm let

14.05.2025, Autor: Z blogosféry

Inflace v dubnu klesla na nejnižší hodnotu od března 2018 a dostala se i pod průměrnou hodnotu loňského roku. Spotřebitelské ceny podle aktuálních dat Českého statistického úřadu (ČSÚ) v dubnu meziročně vzrostly o 1,8 procenta, což je o 0,9procentního bodu méně než v březnu.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama