e-news.cz - kurzy
Reklama

Mohou dezinformace reálně ohrozit veřejné zdraví?

18.06.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Mohou dezinformace reálně ohrozit veřejné zdraví?

Lidé v dnešní době získávají stále častěji zprávy a informace o zdraví zejména ze sociálních médií, kde názor na danou problematiku mnohdy vzniká na základě spojení několika krátkých zpráv či útržkovitých informací.

Důvěra veřejnosti v tradiční zdroje informací jako jsou masmédia, vládní agentury či zdravotnický systém klesá a online diskuze (na témata přes politiku až po zdraví) se stále více rozděluje a radikalizuje. Právě tyto faktory zároveň představují podhoubí vzniku dezinformací, jež se dovedou velmi rychle šířit a ovlivnit také spotřební rozhodování.
Pandemie COVID-19 nám ukázala, že nedůsledná informační kampaň a převaha dezinformací může mít reálný dopad na rozhodování spotřebitelů také o vlastním zdraví. Konkrétní příklad v tuzemsku představují klienti nízkoprahových center závislí na různých návykových látkách. Dle výpovědí zaměstnanců těchto kontaktních zařízení se řada klientů na základě mylných informací domnívala, že např. alkohol, tabák, marihuana či pervitin působí preventivně proti infekčnímu přenosu. Obecně lze říci, že jakékoliv příspěvky podněcující odpor k rutinnímu očkování mohou vést ke komunitnímu šíření nemocí a příspěvky propagující neúčinnou nebo pochybnou léčbu např. rakoviny mohou zase vést pacienty k tomu, aby se vzdali doporučených lékařských terapií.
Vedle toho, opožděná a naprosto nedostatečná informační kampaň české vlády věnující se vakcinaci obyvatel proti koronaviru, s kterou souvisela také velmi nízká tuzemská proočkovanost, je bezpochyby jednou z příčin relativně vysokého počtu zemřelých českých pacientů v důsledku pandemie a s tím souvisejících vysokých nákladů zdravotního systému (z hlediska úmrtnosti spojené s pandemií si hůře než ČR vedlo pouze Chorvatsko, Maďarsko a Bulharsko).
Efektivní eliminace šířícího se přílivu dezinformací jež mají dopad na oblast veřejného zdraví, vyžaduje odpovídající komunikační strategii, která reaguje na aktuální potřeby či postoje publika a zároveň zohledňuje skutečnost, že lidé nemusejí vždy jednat na základě logického úsudku a racionality. Jinak řečeno, dezinformace totiž nejsou zpravidla založeny na racionálních argumentech, ale spíše na emocionálním, náboženském či jiném podobném podtextu. Proto je velmi obtížné tyto názory vyvrátit pouze ověřenými fakty a logickými argumenty.
MICHAEL FANTA, analytik CETA, výzkumný pracovník UJEP
Foto: Pixabay
Zdroj: CETA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama