e-news.cz - kurzy
Reklama

Firmu jde nejlépe okrást přes nepozornost a neukázněnost zaměstnanců, zaměstnance zase jménem kolegy

07.04.2022, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Firmu jde nejlépe okrást přes nepozornost a neukázněnost zaměstnanců, zaměstnance zase jménem kolegy

Do zabezpečení firem před kybernetickými hrozbami investují firmy nemalé prostředky, a není to neopodstatněné. Stále ale opomíjejí to, že nejslabším článkem zabezpečení bývají zaměstnanci. Simulované útoky v rámci testování odolnosti firem ukazují, že řádově pětina zaměstnanců klikne na odkaz ve zprávě, aniž by prověřovali, kam směřuje.

V době, kdy velká část lidí pracuje vzdáleně a pro práci kdykoli a odkudkoli se využívají osobní zařízení, mají kybernetičtí útočníci velkou šanci uspět s útokem vedeným přes jednotlivé zaměstnance.
Na co klikají zaměstnanci
Únik nebo poškození dat, falešné platební příkazy nebo phishingové léčky mohou způsobit firmám katastrofální škody. A jak se v oblasti IT bezpečnosti traduje, amatéři útočí na firmy, profesionálové na lidi. Zacílení na jednotlivce je velmi účinná technika, mnoho zaměstnanců stále kliká na phishingové e-mailové odkazy a stahuje přílohy se škodlivými soubory.
„Firmy musí věnovat maximální pozornost tomu, kdo a jakým způsobem pracuje s jejich daty. Počet kybernetických útoků stoupá, obezřetnost zaměstnanců klesá a v mnoha případech není kybernetické zabezpečení firem dostačující. Phishingové útoky vedené přes zaměstnance jsou velmi účinné, jejich edukace v základních pravidlech bezpečného chování ve virtuálním prostředí pokulhává na celém světě. Simulované útoky v rámci testování odolnosti firem ukazují, že řádově pětina zaměstnanců klikne na odkaz ve zprávě, aniž by prověřovali, kam směřuje,“ říká Ondřej Ševeček, odborník na bezpečnost a etický hacking z Počítačové školy GOPAS.
Zneužitelní chatboti
Chatboti se stále více stávají standardním nástrojem zákaznických služeb pro mnoho společností. Jako každá technologie jsou však potenciálně zranitelní – hackeři totiž mohou snadno vytvořit roboty, kteří se budou vydávat za nákupčí nebo dodavatele a navázat konverzaci s interními pracovníky firem. V průběhu chatu může tento „podvodný bot“ přesvědčit zaměstnance, aby sdíleli citlivé údaje nebo se přihlásili k odběru neautorizovaného, škodlivého obsahu. Zabaveného chatbota lze použít také k phishingu.
„Chatboti jsou v zásadě zranitelní vůči stejným druhům útoků jako jakákoli jiná technologie. Pokud útočník získá přístup k síti, data, se kterými chatbot pracuje, mohou být ohrožena. Pokud mohu upravit data, mohu také nakrmit chatbota dezinformacemi. Nebo firmu vydírat na základě odcizených dat. Případně je možné přístup k získaným údajům rovnou zneužít a obeslat například databázi klientů nabídkou se škodlivým kódem,“ říká Michal Merta, ředitel Cyber Fusion centra společnosti Accenture.
Fingovaná odborná pomoc
Práce odkudkoli, hybridní pracovní kolektivy, kolegové, které znáte jen po hlase. V posledních dvou letech se způsob spolupráce ve firmách radikálně změnil. A toho zneužívají i hackeři, kteří se snaží prostřednictvím zaměstnanců dostat do firemních systémů. Funguje i zcela primitivní metoda, kdy se jim podvodník představí jako nový pracovník IT oddělení, který má za úkol pomocí vzdáleného přístupu provést nějaký zásah na jejich počítači. V poslední době se množí také případy podvodných telefonátů, kdy se podvodníci snaží své oběti přesvědčit o tom, že jako zástupci velké softwarové nebo antivirové společnosti zachytili útok, který je na ně veden. Pod záminkou, že jim chtějí pomoci, pokoušejí se je přimět k zpřístupnění počítače přes aplikaci pro vzdálenou správu.
„Předávání přístupových údajů do svých zařízení, aplikací, služeb, komukoli jinému je vždy mimořádně rizikové. Cílem bývá odchytit přístupové údaje a ty pak zneužít k přímému získání finančních prostředků nebo vydírání. Ale na zpřístupněném počítači mohou útočníci napáchat i horší škody – například nainstalovat škodlivý software, stáhnout „zapamatovaná“ hesla, nebo se dokonce probourat pod získanou identitou do firemní sítě a tam napáchat významné škody. Pokud se prokáže zavinění takového průniku nedbalostí zaměstnance, může to pro něj mít významné finanční důsledky nebo může dokonce přijít o místo,“ říká Martin Pejsar z BNP Paribas Cardif.
Nebezpečí v interní komunikaci
Obezřetní musejí být lidé i v komunikaci v rámci firmy. Ne vše, co se tváří jako mail nebo zpráva od kolegů, je nutně neškodné. K tomu nemusejí útočníci ani proniknout do firemního systému, stačí si například registrovat doménu s názvem podobným firemnímu či napodobit jméno reálného pracovníka daného oddělení. V současné době, kdy řada lidí řeší pracovní záležitosti i ze soukromých adres a přes telefon, to mají útočníci celkem jednoduché. Pošlou například excelovskou tabulku se škodlivým kódem a mohou si být zcela jistí, že mnoho lidí povolí aktivní prvky. Nebo do e-mailu vloží link na podvodné stránky. Oblíbenou metodou je i tzv. CEO fraud, kdy podvodníci zjistí díky automatické odpovědi nepřítomnost člena managementu společnosti a jeho jménem pak vydají podvržený příkaz – například účtárně podniku pokyn k vyplacení určité částky.
„Podvodných metod napodobujících vnitrofiremní komunikaci je mnoho. Kromě podvodných ajťáků může podvržený e-mail přijít ve jménu jakéhokoliv jiného oddělení, například HR. Známe konkrétní příklady, kdy zaměstnancům přišly podvodné zprávy, které oznamovaly údajné změny dovolených a rodičovských, jiné informovaly příjemce o jeho propuštění a nabízely vyplacení dvouměsíčního platu po vyplnění přiloženého dokumentu. Vše hackeři dělali s cílem získat od obětí citlivé osobní informace. Útočníci zneužívají i komunikaci směrem k HR oddělení – zde můžeme zmínit případ, kdy ukradenou identitu zaměstnance zneužil útočník tak, že jeho jménem poslal HR oddělení zprávu s novým číslem účtu, kam mají nadále posílat výplatu. A než dotyčný podvod odhalil, připravil jej řádově o desítky tisíc korun,“ uzavírá Michal Novák z pracovního portálu Profesia.cz
Foto: Pixabay
Zdroj: ASPEN.PR


Články na téma: Mzdy

Spočítejte si online:

> Kalkulačka pro výpočet čisté mzdy
> Daňová kalkulačka pro OSVČ v roce 2025
> Online kalkulačka pro DPČ a DPP
> Důchodová kalkulačka - kdy půjdete do důchodu?


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Thomson Reuters na vzestupu díky umělé inteligenci

09.08.2025, Autor: Marek Hájek

Thomson Reuters hlásí za druhé čtvrtletí 2025 tržby 1,79 miliardy dolarů, což je meziroční nárůst z 1,74 miliardy USD. Klíčovým motorem růstu se stává umělá inteligence, která už tvoří 22 % základní smluvní hodnoty firmy.

Google investuje do vzdělání v oblasti AI miliardu dolarů

08.08.2025, Autor: red

Google oznámil investici jedné miliardy dolarů do vzdělávání v oblasti umělé inteligence na amerických univerzitách. Tento krok slibuje revoluci v přístupu studentů k technologiím, ale zároveň vyvolává otázky o budoucnosti akademické integrity a rovnosti.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Ukrajina je 5. nejdigitálnější zemí světa. ČR až na 59. místě

04.08.2025, Autor: red

Ukrajina se řadí mezi nejdigitálnější země světa, a to i přes probíhající válečný konflikt. Jak je možné, že země pod palbou raket buduje digitální infrastrukturu? Od aplikace Diia, kterou používá přes 21 milionů lidí, až po IT sektor jako pilíř ekonomiky.

Byznys z opravování umělé inteligence

16.07.2025, Autor: Vojtěch Benda

Díky nadšení pro umělou inteligenci mnoho lidí zapomíná, jaká má omezení. Netýká se to jen špatně vypadajících obrázků nebo nepovedených domácích úkolů. Některé firmy spoléhají na AI bez pochopení toho, co je realisticky možné očekávat. Přehnaná důvěra v programy jako ChatGPT se může velmi nevyplatit.

Apple pod tlakem EU: Nová pravidla App Storu mění hru pro vývojáře

06.07.2025, Autor: Jaromír Muchka

Apple mění pravidla svého App Storu v Evropské unii, aby vyhověl přísným antimonopolním nařízením. Nová struktura poplatků a větší volnost pro vývojáře však vyvolávají otázky – je to skutečný krok ke spravedlivější konkurenci, nebo jen další chytrý tah technologického giganta?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Konec vyhledávání, jak jej známe

21.06.2025, Autor: Vojtěch Benda

„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku. 

Etika AI: Kdo odpovídá za rozhodnutí strojů?

15.06.2025, Autor: red

Když umělá inteligence rozhodne o vaší půjčce, diagnóze nebo dokonce bezpečnosti na silnici, kdo nese odpovědnost, pokud se něco pokazí? Dnes, když nové evropské regulace jako AI Act začínají měnit pravidla hry, se tato otázka stává klíčovou. Pojďme se podívat, jak se Česko i Evropa snaží najít odpověď na dilema etiky AI.

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Digitální stopa: Neviditelný otisk, který o nás prozradí vše

14.06.2025, Autor: red

Každý klik, příspěvek či online nákup zanechává za námi stopu, kterou internet nikdy nezapomene. V Česku, kde internet používá přes 94 % populace, se digitální stopa stává klíčovým tématem – ať už jde o ochranu soukromí, nebo rizika zneužití dat. Proč bychom si na to měli dávat pozor právě teď?

VEO 3: Novinka od Googlu, která budí obdiv i obavy

12.06.2025, Autor: Josef Neštický

Google představil VEO 3, revoluční nástroj umělé inteligence, který dokáže generovat videa v kvalitě 4K s dokonalou synchronizací zvuku. Zatímco tvůrci obsahu oslavují nové možnosti, odborníci varují před rizikem dezinformací a ztráty důvěry v to, co vidíme a slyšíme. Kam nás tato technologie zavede?

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama