e-news.cz - kurzy
Reklama

Jak přežili lockdown drobní podnikatelé a co si nově myslí o rizicích podnikání?

15.04.2021, Autor: Laura Feketeová

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Jak přežili lockdown drobní podnikatelé a co si nově myslí o rizicích podnikání?

V Česku nedělní půlnocí skončil nouzový stav, který trval nejdelší dobu v naší novodobé historii. Nejvíce postihl zejména malé podnikatele a živnostníky, kteří museli svůj provoz významně omezit nebo úplně přerušit.
Slavia pojišťovna, která dlouhodobě podporuje a pojišťuje právě živnostníky, proto během března sesbírala aktuální data malých a středních podnikatelů o jejich vnímaní rizik podnikání. Nejčastějším rizikem pro ně za uplynulý rok byl zejména výpadek příjmů či ztráta objednávek.
Přerušení živností se týkalo především oblastí výroba, obchod a služby, dále pak stravování a maloobchodu v nespecializovaných prodejnách. S výpadkem příjmů se za uplynulý rok setkala více než polovina podnikatelů (padesát dva procent), čtyřicet osm procent pak uvádí jako druhé nejčastější riziko ztrátu objednávek či klientů. Nejcitlivější jsou tato rizika zejména pro firmy s ročním obratem do jednoho milionu korun, tedy typicky pro živnostníky. Vyplývá to z průzkumu provedeném výzkumnou agenturou NMS Market Research pro Slavia pojišťovnu.
Velká část podnikatelů (třicet sedm procent) preferuje tyto ztráty řešit zejména cestou snižování nákladů, při ztrátě objednávek často především personálních. Dále pak jedna čtvrtina (dvacet čtyři procent) dotázaných jako adekvátní řešení neočekávatelných rizik upřednostňuje lepší tvorbu finančních rezerv, tedy finanční obezřetnost. Na nové investice si i proto v současné době troufá pouhých třináct procent podnikatelů a ani ne každý desátý drobný podnikatel pod jeden milion korun obratu má nyní odvahu jít do nových investic. Nejméně zmíněným východiskem je pro podnikatele sdílení rizik například s obchodními partnery.
„Tuzemská ekonomika má za uplynulý rok obrovský propad a postiženo je nespočet oblastí podnikání. Zejména drobní podnikatelé se tak snadno mohou dostat do existenčních problémů, a proto je pro nás podpora živnostníků v této nelehké době stěžejní. Z našeho výzkumu přitom vyplynulo, že tito podnikatelé nejsou zvyklí sdílet rizika např. vhodným pojištěním,“ dodává Ladislav Bělina, produktový ředitel Slavia pojišťovny.

Zdroj: Slavia pojišťovna

Foto: Pixabay
Zdroj: WS Czech


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Retail se stává klíčovým trendem roku 2025, jeho postavení pomáhá i atraktivita polského trhu administrativních budov

27.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po roce nejistoty a stagnace se český trh komerčních nemovitostí opět dostává do popředí investorského zájmu. Hlavním hnacím motorem tohoto oživení je uvolnění podmínek financování a rostoucí ochota prodávajících přiblížit se očekáváním kupujících. Zatímco nových kancelářských prostor se letos v Praze otevře jen 25 000 tedy třetina vůči již slabému roku 2024, investoři se ve velkém zajímají o retailové parky v regionech i úspěšné hotely. Dle analýzy poradenské společnosti RSM by retail v letošním roce mohl tvořit asi 40 % všech transakcí v komerčních nemovitostech.

Český trh fúzí a akvizic vykazuje silný růst v prvním čtvrtletí. Objem transakcí vzrostl na 737 milionů eur

23.04.2025, Autor: Z blogosféry

Počet i objem transakcí na trhu fúzí a akvizic v České republice v letošním prvním čtvrtletí meziročně stoupl. Na území ČR či se zapojením ČR se uskutečnilo 16 transakcí za 737 milionů eur (18,5 miliardy Kč). Ve stejné období loni to bylo sedm transakcí za 15 milionů eur (cca 376 milionů Kč). Za poměrně výrazným nárůstem objemu je akvizice pětice hotelů situovaných po Evropě, včetně pražského hotelu Mama Shelter Prague. Pro investory jsou stále atraktivní sektory počítačového softwaru, automatizace, digitalizace a robotizace či telekomunikací, zvýšená atraktivita zůstává v oblasti energetiky. Dlouhodobě trvá zájem o výrobu s unikátním produktem. Vyplývá to ze statistik poradenské společnosti TPA.

Sazka reklama
Reklama

Český veřejný dluh stále mezi nejnižšími v EU

22.04.2025, Autor: Z blogosféry

Dnešní finální výsledek hospodaření veřejných institucí z dílny Eurostatu potvrdil solidní pozice Česka v celoevropském srovnání. Pokles schodku veřejných financí z 3,8 % na 2,2 % HDP v roce 2024 je napříč EU nadstandardní výsledek – průměrná výše schodku činila v minulém roce 3,2 % HDP. 

e-news.cz - kurzy
Reklama

Růst cen v zemědělství zpomalil

20.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny zemědělských výrobců v meziročním srovnání mírně zpomalily svůj růst. Potvrzují to dnes publikovaná data ČSÚ. Ačkoliv v únoru byly meziročně vyšší o 9,3 %, v březnu zpomalily na 8,2 %. V rostlinné výrobě došlo k nárůstu cen o 5,1 %, v živočišné pak o 12,7 %.

Průmyslová deflace pokračuje a pokračovat zřejmě i bude

18.04.2025, Autor: Z blogosféry

Ceny tuzemských průmyslových výrobců v průběhu letošního března vykázaly meziměsíční pokles o 0,3 %, což odpovídá meziročnímu snížení taktéž o 0,3 %. Jedná se o nižší výsledek, než očekával trh (-0,1 %). Ceny zemědělských výrobců naopak vzrostly a to o 2,2 % meziměsíčně a o 8,2 % meziročně. Ceny stavebních prací se zvýšily o 0,6 % meziměsíčně a o 3,0 % meziročně, ceny tržních služeb pro podniky pak o 0,9 % meziměsíčně a o 3,7 % meziročně.

Pohonné hmoty jsou o 6 Kč/l levnější než loni. Ve srovnání s okolními zeměmi je Česko suverénně nejlevnější

16.04.2025, Autor: Z blogosféry

Po krátkém zaváhání začátkem dubna pokračoval benzín i nafta v dalším zlevňování. Litr paliv je aktuálně téměř o 6 korun levnější než loni touto dobou. A třeba oproti Polsku je nafta v Česku v průměru levnější o 1,50 Kč/l, ve srovnání s Maďarskem dokonce o 3,70 Kč/l. Plošné ceny paliv pro firemní odběratele klesly jen v tomto týdnu o 1,60 Kč/l, u nafty na 30,89 Kč/l. To může naznačovat další zlevňování.

e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi se bojí o finance, ale plánují málo. Důchod řeší až na poslední chvíli

15.04.2025, Autor: Z blogosféry

Jen každý osmý Čech má propracovaný finanční plán a na zajištění na stáří začínají lidé myslet v řadě případů až na prahu důchodu. Ukázal to průzkum společnosti Swiss Life Select, podle něhož lidé nejčastěji hledají finanční rady u partnera nebo finančního poradce. Pozitivní zprávou je, že při hledání rad dávají přednost ověřeným zdrojům a odborníkům, nikoliv informacím od influencerů.

e-news.cz - kurzy
Reklama