Apogeo
Reklama

České firmy přicházejí o miliony korun, protože ještě nezačaly aplikovat nový stravenkový paušál

25.02.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
České firmy přicházejí o miliony korun, protože ještě nezačaly aplikovat nový stravenkový paušál

Od ledna 2021 mohou firmy nově využít tzv. stravenkový paušál, který je výhodnější pro většinu zaměstnavatelů i zaměstnanců. Přesto jej značné množství firem stále neaplikuje a tak přicházejí o nemalé finanční prostředky.


Co je stravenkový paušál?
Zaměstnavatelé mají nově možnost poskytovat zaměstnancům až 75,60 korun za jednu odpracovanou směnu jako příspěvek na stravování. Reálně ale není takový příspěvek účelově vázán, jako je tomu u klasických stravenek. Zaměstnanci tak peníze mohou použít úplně na cokoliv, třeba na dovolenou.
Poskytování stravenkového paušálu je jednoduché, lze jej zaslat spolu s čistou mzdou. Zaměstnanec tak může získat cca 1 500 korun měsíčně nad rámec své mzdy. Takový příjem je osvobozen od daně a pojistného. Pro zaměstnance se tak jedná o čistý příjem, zaměstnavatelé nemusí doplácet pojistné. Jedná se tedy o ideální benefit.
Proč stravenkový paušál a nikoliv stravenky?
Stravenky mají jedinou výhodu a to je možnost poskytovat vyšší příspěvek – například 200 korun za den. Jenže daňově uznatelný je pouze příspěvek do výše 75,60 korun a tak většina firem přispívá maximálně tolik, kolik činí zmíněný stravenkový paušál, zpravidla ještě méně.
Většině zaměstnanců se tedy stravenky jednoznačně nevyplatí. Navíc je pro mnohé obtížné je využít. Zejména v době nouzového stavu, kdy je velká část zaměstnanců doma. A na malých městech a vesnicích jsou možnosti využití značně omezené.
Na straně zaměstnavatele je se stravenkami spojena poměrně značná administrativa, je nutné platit provize zprostředkovatelům a zaměstnancům hrozí, že stravenky ztratí či jim propadnou. Tuto nevýhodu sice může částečně eliminovat elektronická stravenka, tu ale zase značná část poskytovatelů stravovacích služeb neakceptuje. Zejména malé firmy navíc stojí stravenková agenda stovky až tisíce korun na mzdách těch co ji zajišťují, aniž si to uvědomují.
Výhodné, stále však ne zcela obvyklé. A přitom je změna velmi jednoduchá.
Značné množství firem stále poskytuje stravenky a na nový paušál nepřešlo. Částečně z nevědomosti, protože daňových změn bylo příliš mnoho a část firem tuto možnost nezaregistrovala, případně neví jak na to. Částečně jde ovšem o setrvačnost a neochotu měnit systém a majitelé o této možnosti často ani neví. Některým z nich tak vznikají zbytečné náklady a zaměstnanci dostávají méně než by mohli, případně méně komfortně. A to je škoda.
Přitom je poskytování paušálu velmi jednoduché a pro zaměstnance i firmu pohodlné. Stačí se interně dohodnout a stanovit vnitřní předpis, že zaměstnanci místo stravenky obdrží příspěvek současně se mzdou. Zaměstnanci budou rádi souhlasit a zaměstnavatelé mohou využít paušál místo zvýšení mezd, případně jim nahradit odměny, pokud odsud příspěvek na stravování neposkytovali.
A právě proto, že se příspěvek nezdaňuje, jedná se jednoznačně o nejlepší zaměstnanecký benefit.
Rizika paušální náhrady? Nejsou. 
Tedy jsou jen obdobné podmínky jako u stravenek. I u nich je potřeba evidovat směny, nelze je poskytovat během dovolené, nemoci ani jako náhradu mzdy.
Také se často řeší, zda je možné poskytovat stravenky či stravenkový paušál během homeoffice.  V obou případech je potřeba aby zaměstnanec odpracoval směnu. To znamená určit zaměstnanci čas, kdy pracuje. A to není až tak velký problém. Praxe už tento problém dávno vyřešila, otevírat jej kvůli paušálu je jen pověstným malováním čerta na zeď.
Proč se tedy objevují komentáře varující před stravenkovým paušálem?
Podle mě se jedná o lobby stravenkových firem. Chápu, že nechtějí přijít o své tržby, navíc takto rychle, ale objektivně není u většiny firem důvod pro zachování stravenek.
Jedná se ale o obrovský byznys, a tak investují značné prostředky do jeho zachování. Pochopitelné, leč odborně to nesedí. Ano, určitě se najdou zaměstnavatelé, kterým se stravenky daňově vyplatí. Ale je jich málo a pokud by započetly náklady na správu systému, stravenky by velká část zrušila také.
Je potřeba si uvědomit, že stravenky jsou uměle vytvořený systém, který prospívá především jeho provozovatelům.  Možná díky tomu část lidí přestane na obědy chodit, ale jsem přesvědčen, že efekt bude výrazně menší, než jak uvádí některé ledabyle zpracované průzkumy.
JAN BONAVENTURA, daňový poradce ze společnosti BREDFORD Consulting
Foto: pixabay.com
Zdroj: Jan Bonaventura
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama