Apogeo
Reklama

Komentář ČBA: Jak se vyvíjelo splácení úvěrů a jejich restrukturalizace po ukončení splátkového moratoria

16.12.2020, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Komentář ČBA: Jak se vyvíjelo splácení úvěrů a jejich restrukturalizace po ukončení splátkového moratoria

Začátkem prosince provedla ČBA průzkum mezi bankami, aby zjistila, u kolikaúvěrů, které byly v moratoriu, se klienti vrátili k jejich splácení; u kolika úvěrů klienti splácet přestali a u kolika úvěrů se banky s klienty už v průběhu listopadu dohodly na restrukturalizaci.


Podle statistik Českej bankovní asociaca (ČBA) byl odklad splátekk 31.10.2020 poskytnut u 360 tisíc úvěrů. Už v průběhu moratoria se klienti vrátili ke splácení u 120 tisíc z nich. V listopadu se tedy klienti měli vrátit ke svému standardnímu splácení u 240 tisíc úvěrů, což je pro představu cca osm procent z celkového počtu všech bankovních úvěrů.
Většina klientů s odloženými úvěry se vrátila ke svému splácení
ČBA se obrátila na své členské banky*, aby zjistila, jak se vyvíjelo splácení úvěru po ukončení moratoria. Od těchto bank získala ČBA údaje o 220 tis. úvěrech, které byly k 31.10.2020 v moratoriu. U 196 tis. z nich, tj. osmdesát devět procent, se klienti již v průběhu listopadu vrátilik běžnému splácení.
Ze zbývajících jedenáct procent, tj. dvacet čtyři tisíc úvěrů, se banky s jedenáct tisíc klienty (čtyřicet šest z dvaceti čtyř tisíc) už v průběhu listopadu dohodly na jejich restrukturalizaci. S dalšími třináct tisíc klienty banky jednají, což znamená, že v průběhu prosince počet úvěrů s restrukturalizací po moratoriu dále naroste.
Rozdělení podle produktů, popř. klientského segmentu zůstalo velmi podobné zákonnému moratoriu – šedesát dva procent úvěrů představují spotřební úvěry pro fyzické osoby, dvacet pět procent jsou hypotéky fyzických osob a třináct procent jsou právnické osoby a živnostníci.
Banky ještě před ukončením moratoria odhadovaly, že budou jednat s deseti až patnácti procenty klientů, kteří byli v moratoriu, o dalším odkladu nebo restrukturalizaci. Výsledných jedenáct procent úvěrů, které je zapotřebí znovu projednat, ukazuje poměrně dobrý odhad. Je vidět, že banky svoje klienty velmi dobře znají. Ostatně z řadou z nich komunikovaly z iniciativy klientů nebo z iniciativy své vlastní již delší dobu před ukončením moratoria. Mám radost z toho, že katastrofické scénáře se nenaplnily.
Restrukturalizace úvěrů klientů, které se dostaly do problémů až po skončení moratoria
ČBA si ještě od zmíněných bank vyžádala informaci, u kolika úvěrů je zapotřebí řešit jejich situaci se splácenímv průběhu listopadu, a přitom nebyli v moratoriu. V tuto chvíli jsou výsledky nepřesné, nicméně lze předpovědět, že půjde o nízké desítky tisíc případů (tedy něco přes jedno procento z celkového trhu).
U těchto případů banky nyní navazují komunikaci s klienty a projednávají poskytnutí restrukturalizace, včetně typu. Přesnější čísla tedy budou zřejmá na začátku příštího roku.
Banka žádosti nemusí vyhovět, klient může rozhodnutí „reklamovat“
Může se stát, že banka žádosti klienta o restrukturalizaci úvěru nevyhoví. V některých opodstatněných případech banka restrukturalizaci provést nemůže a ani nesmí – musí vždy jednat s péčí řádného hospodáře. Kromě toho jsou banky pod přísným dohledem ČNB, která nekompromisně zakročí, pokud má za to, že banka postupuje příliš benevolentně.
Nicméně pokud „odmítnutý“ klient s rozhodnutím banky nesouhlasí nebo jejímu odůvodnění nerozumí, může se obrátit na příslušné reklamační oddělení banky, případně na ombudsmana. Zároveň je možné nebo dokonce i vhodné obrátit se na Poradnu ve finanční tísni, která umí v takovéto svízelné situaci poradit. To už učinila za dvanáct let svojí existence u více než 100 tisíc případů
Kam se v případě reklamace zamítavého rozhodnutí o restrukturalizaci mají klienti obracet?

Banka Kontakt
Air Bank reklamace-odklady@airbank.cz
ČMZRB srein@cmzrb.cz
Česká spořitelna ilorencova@csas.cz
ČSOB ombudsman@csob.cz
Equa bank ombudsman@equabank.cz
Expobank premysl.valouch@expobank.cz
Hypoteční banka ombudsman@csob.cz
Komerční banka ombudsman@kb.cz
mBank erik.krobot@mbank.cz
MONETA Money Bank Stanislava.henova@moneta.cz
MPSS ombudsman@kb.cz
PPF banka vzelenka@ppfbanka.cz
UniCredit hana.benesova@unicreditgroup.cz

 
Další vývoj v jasnějších barvách
Počet úvěrů, které lze označit od 31.10.2020 jako úvěry k řešení, se v tuto chvíli pohybuje okolo padesát tisíc (třináct tisíc úvěrů, které byly v zákonném moratoriua předpovídané nižší desítky tisíc „nových“, pomoratorních úvěrů). Padesát tisíc úvěrů představuje 1,7 procenta úvěrů bank. Banky s těmito klienty jednají a přesnější čísla lze očekávat v lednu. V kontextu s nejnovějšími zprávami ekonomů v tom smyslu, že se ekonomika odrazila ode dna lze předpovědět, že situace bude vážná nikoli však kritická. Záleží však samozřejmě i na budoucích opatřeních vlády.
Banky slíbily, že se ke klientům, kteří se v souvislosti s koronavirovou pandemií obrátí na banku s žádostí o řešení své situace po skončení zákonného moratoria, budou chovat vstřícně a kde to bude jenom trochu možné, dohodnou se na další restrukturalizaci. Čísla jsou jasná. Klienti u čtyřicet šest procent úvěrů, které byly v moratoriu a potřebovaly řešení, získali další odklad nebo restrukturalizaci. Mám za to, že banky svoje sliby o vstřícnosti více než plní a tím také prokázaly, že individuální přístup ke klientům s potížemi se splácením funguje a je cílenější a účelnější než přístup plošný.
VLADIMÍR STAŇURA, hlavní poradce ČBA
Foto: pixabay.com
Zdroj: CBA


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Proč na všechno nadáváme: Paradox spokojenosti

06.08.2025, Autor: Marek Hájek

Žijeme v době, kdy máme více než kdy dřív stabilní práci, rostoucí mzdy, technologie na dosah ruky. Přesto si neustále stěžujeme na politiku, ceny nebo třeba sousedy. Proč je tomu tak, když podle průzkumů tři čtvrtiny z nás jsou se svým životem spokojeny?

Dobré a zábavné: Jak Duolingo dobývá svět jazyků zdarma

05.08.2025, Autor: Laura Šuleková

Představte si, že se učíte nový jazyk během cesty do práce, a ještě vás to baví. Duolingo, aplikace s ikonickou zelenou sovou, se stalo každodenním zvykem pro miliony lidí po celém světě včetně více než milionu Čechů. Jak se jim podařilo proměnit učení v hru?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Učitelé versus rodiče: Kdo dnes vychovává naše děti?

05.08.2025, Autor: red

Kdo má hlavní slovo ve výchově dětí, rodiče, nebo učitelé? V Česku se stále více mluví o napětí mezi těmito dvěma klíčovými pilíři vzdělávání a vývoje dětí. Zatímco rodiče čelí ekonomickým tlakům a očekávají od škol individuální přístup, učitelé se potýkají s rostoucím stresem a ztrátou autority.

Před 30 lety výplata stačila: Dnes je nájem luxusem

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

Před třemi desetiletími jste za průměrnou výplatu zvládli uživit rodinu, zaplatit bydlení a ještě si něco odložit. Dnes se mnozí Češi potýkají s tím, že ani na základní potřeby, jako je nájem, jejich příjem nestačí. Co se změnilo?

e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Tesla pod palbou: Je Autopilot hrozbou, nebo budoucností?

04.08.2025, Autor: Marek Hájek

V srpnu otřásl světem technologií verdikt floridského soudu, který shledal Teslu částečně vinnou za smrtelnou nehodu z roku 2019, při níž sehrál klíčovou roli systém Autopilot. Je to první takové rozhodnutí, které může změnit pravidla hry pro autonomní řízení. Co to znamená pro budoucnost Tesly a bezpečnost na silnicích?

Brexit versus Trumpova cla: Zvítězila Británie nad EU?

04.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když Donald Trump v červenci uzavřel obchodní dohodu s EU, zastánci brexitu jásali. Británie si vyjednala nižší clo na americkém trhu než Evropská unie – 10 % oproti 15 %. Je to ale skutečně důvod k oslavám?

Dům a k němu občanství

03.08.2025, Autor: Vojtěch Benda

Během období dovolených u moře může někoho napadnout, jaké by to asi bylo pořídit si zde vlastní bydlení a jezdit k moři ještě častěji, možná se sem dokonce přestěhovat natrvalo. Pokud byste si pro toto své vysněné bydlení vybrali Karibik, mohli byste rovnou získat také občanství.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Umělá inteligence místo konzultantů: Blíží se éra jednočlenných miliardových firem?

03.08.2025, Autor: Josef Neštický

Umělá inteligence (AI) mění pravidla hry v byznysu. V Německu, kde podle červnové studie KPMG považuje 91 % firem generativní AI za klíčovou pro svůj růst, se šíří spekulace o strategických firmách, které nahrazují konzultanty autonomními systémy. Je možné, že se blížíme k době, kdy jediný člověk s podporou AI vytvoří miliardovou společnost?

Proč Číňané utíkají před americkými cly ke zlatu?

02.08.2025, Autor: Josef Neštický

Když americká cla na čínské zboží v dubnu 2025 dosáhla rekordních 145 %, Čína zareagovala nejen obchodními protiopatřeními, ale i masivními nákupy zlata. Čínská lidová banka i soukromí investoři hledají v drahém kovu bezpečné útočiště před ekonomickou nejistotou. Jaký je dopad této strategie?

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama