Apogeo
Reklama

Na opravu dálnic by měly víc přispívat kamiony

13.05.2017, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Na opravu dálnic by měly víc přispívat kamiony

Parkoviště, tankodrom, ruská ruleta – i takhle čeští řidiči komentují stav našich dálnic.

O silnicích první třídy raději ani nemluvit: to jsou cesty namnoze ještě se záplatami po kombajnech. Každá vláda slibovala, že s tím něco udělá, snad až ta poslední se trochu víc rozhoupala. Jenže… Stranou mediálního a veřejného zájmu, řeší se totiž nedemise a Kajínek, proběhla teď informace, že stát uvažuje i o zdražení dálničních známek. A to už od roku 2019.
Řečí čísel, stát za poslední dva roky rozjel nebo hodlá rozjet výstavby a rekonstrukce dálnic za více než osmdesát miliard korun. Respektive s modernizací D1 to je letos zahájených sedmdesát kilometrů nových dálnic, příští rok sto čtyřicet. Stát dá 52 miliard a ze zdrojů unie to bude 30 miliard. Dlužno dodat, že stát se lepší při výši investice do jednoho kilometru dálnice. Zatímco ještě před pěti lety mu Nejvyšší kontrolní úřad vyčítal, že prostavěný kilometr vyjde na 416 milionů, nyní to je 380 milionů. Ale nechvalme předem, známe, jak to tady chodí s vícepracemi.
Roční výnos z dálničních známek pro osobní automobily se pohybuje nad čtyřmi miliardami, výnos z mýta u nákladní dopravy dosahuje necelých devíti miliard. K tomu ale dodejme, že každý řidič platící známku připlácí na výstavbu dálnic ještě z daní, což u kupříkladu nizozemské spedice neplatí. A tady je namístě výčitka vůči státu. Prý „ve hře je i zdražení sazeb mýtného pro kamiony a nákladní vozy“. Je to ve hře! Dálniční známky se zdraží, to je jasná věc, ale tohle je ve hře. Na což ihned zareagoval prezident sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř: „Víme, že se pracuje na studii. Z principu je potřeba se podívat, zda při stavu českých dálnic je opravdu zvýšení mýtných sazeb oprávněné,“ řekl.
To je ale logika manipulátorova. Za špatný stav českých dálnic může totiž jejich přetěžování kamionovou a nákladní dopravou, kdy se nadto velmi často hovoří o překračování povolené váhy na jedno auto. K tomu pak dodejme, že u nás přijde kilometr u nákladního vozu se třemi nápravami na 2,85 koruny, když 6,60 stojí v sousedním Rakousku. Jistě, na řidičích se na opravy dálnic známkami nebo mýtem nevydělá, ale jde o princip. Stát totiž, to jsme my všichni jeho občané. A co je naším zájmem? Dostat se po slušné dálnici z Prahy do Brna nebo z Brna do Ostravy, v relativně plynulém provozu a odpovídajícím čase, pokud možno bez karambolu. Takže na levnou, povětšinou tranzitní, kamionovou dopravu doplácíme ve všech směrech. Pokud by se tedy zdražila tranzitní doprava alespoň na úroveň, jaká je v okolních státech, jistě by to nepřineslo efekt na výběru mýta, ale dálnice by byly průjezdnější, a hlavně také – nemusely by se opravovat tak často. Neboli vybrat na mýtu ani ne devět miliard, a jen do modernizací napumpovat trojnásobek, no, takhle se tedy firma neřídí.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama