Apogeo
Reklama

Poradna: Ať vaše peníze pracují pro vás, ne pro ostatní

18.10.2018, Autor: Petr Vrabec

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Poradna: Ať vaše peníze pracují pro vás, ne pro ostatní

V červenci byla mediálně velmi propírána snaha některých politických stran ovlivnit reklamu na půjčky.

Snaha regulovat trh s půjčkami byla ze strany České národní banky určitě správnou cestou. Zákon o spotřebitelském úvěru, který vešel v platnost v prosinci roku 2016, hodně změnil hřiště, na kterém se v Česku půjčovalo.
Snaha omezit reklamu na půjčky už je vlastně jen třešničkou na dortu, protože podstatu problému vlastně neřeší. V Česku máme totiž dvě věci, které lidem brání v tom udělat správné rozhodnutí.
Internet plný polopravd a lží. Špatně
Není žádnou novinkou, že špatná zpráva se mezi lidmi šíří několikrát rychleji než ta dobrá. Totéž platí i o informacích, potažmo o reklamě. Téma financí to více než potvrzuje. Často se dozvídáme, jak někdo někoho obelhal nebo okradl, jak pojišťovna nevyplatila peníze a podobně. Zprávy typu „Klient měl pojištěná závažná onemocnění, naneštěstí dostal infarkt, a díky pojišťovně přežil i po finanční stránce“ nikoho moc nezajímají. Taková témata na veřejných serverech, jak se říká, „netáhnou“. I to je jeden z důvodů, proč se (nejen) českým éterem šíří dezinformace nebo hoaxy považované za pravdy (což je jejich účelem), a to samozřejmě není dobře. Nejde navíc jen o jednotlivé konkrétní případy, ale o obor financí a finanční gramotnosti obecně.
Pozitivní reklama? Jen z médií a placená. Taky špatně
Finančním institucím tím pádem nezbývá nic jiného, než investovat opravdu, ale opravdu velké peníze do reklamy. Proto je každá čtvrtá reklama v televizi placena bankou, pojišťovnou, stavební spořitelnou a dalšími (bohatými) hráči finančního trhu. Lidé na ně ale reagují naprosto nepochopitelně, až paradoxně. V hlavě v ten moment zafunguje jednoduché pravidlo, že co je v médiích, to je pravda, a tudíž tohle asi bude ten správný produkt pro ně. Často pak běží uzavřít smlouvu o nějakém produktu do té a té finanční instituce, jen aby měli to, co „říkali v televizi“. Z tohoto pohledu se dá brát snaha o omezení reklamy na nebankovní půjčky jako správná.
Přemýšlejte. Ptejte se
Co je ale daleko důležitější, než omezování a regulování reklamy, je naučit lidi o penězích přemýšlet. Finanční gramotnost je základ, pokud chceme předcházet nesprávným rozhodnutím nebo špatným reakcím na některé nabídky. Každý by měl přeci vědět, kolik peněz si má dávat stranou, kdy je půjčka vhodná a kdy nikoliv, a také jakým rizikům se bránit v rámci pojištění. Toto by se nemělo vyučovat jen na základních školách, ale povinně mezi všemi ohroženými vrstvami obyvatel,“ vysvětluje Daniel Macoun, oblastní vedoucí společnosti OVB Allfinanz.
Nastavte s rozumem svoje finance
Mnoho lidí si myslí, že základem rodinných financí je mít něco někde naspořeno. Mít tak jistotu, že když se stane něco nenadálého – rozbije se auto, děti vysklí výlohu, nebo jim naopak budou rodiče chtít zaplatit nějaký zajímavý zážitek, tak aby na to prostě bylo. Zbytek peněz pak nějak sem a tam pohazují po různých stavebních nebo penzijních spořeních či spořících účtech a myslí si, že mají finance vyřešené.
Musím přiznat, že podobný přístup zaznamenávám u dvou třetin rodin. Je to samozřejmě lepší přístup, než fungovat od výplaty k výplatě, ale finance v rodině se dají řešit i systematičtěji. V konečném důsledku se tím dá vydělat dost peněz,“ poznamenává Pavel Turek, oblastní ředitel společnosti OVB Allfinanz.
A jak na to jednoduše? V první řadě je nutné si uvědomit, že dům se také nestaví od střechy, ale od základů. A v případě rodiny tvoří základy nejčastěji příjmy obou rodičů.
Začněte s vlastním příjmem. Pokud ten nebude, nezbude na nic
Nejdůležitější, co by měl mít každý ošetřeno, je ochrana rizik spojených se zdravím a možným výpadkem přijmu rodiny. Nejčastěji se sjednává pojištění smrti, invalidity, závažných onemocnění, trvalých následků, pracovní neschopnosti, případně doplňkové úrazové pojištění – tzv. denní odškodné úrazu či pojištění hospitalizace. „Klient bohužel velmi často uvažuje ve smyslu – vydělám, když si zlomím ruku. Jenže to je velmi chybné uvažování. Krátkodobá pojištění nemoci nebo drobných úrazů jsou velmi drahá, a navíc jen zřídkakdy ovlivní příjem rodiny,“ doplňuje Michal Kossúth, oblastní ředitel poradenské společnosti OVB Allfinanz.
Nezapomeňte proto mít zajištěný příjem hlavně pro případ dlouhodobého výpadku nebo závažné nemoci (či smrti), které jsou nejčastější příčinou výpadku příjmu rodiny.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Švehla: České euro jako sen

19.11.2024, Autor: Z blogosféry

Má či nemá být u nás přijata společná měna euro? Už dvacet let odpovídáme šalamounsky: samozřejmě, že má, ale zatím není jasné kdy. 

Daňhel (VŠE): Naše ekonomika je po 35 létech čím dál méně tržní

18.11.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

V souvislosti s třicátým pátým výročím sametové revoluce nutno konstatovat značný posun v sentimentu současné společnosti od tehdejších představ o dalším směřování naší země. Prvořadým úkolem po listopadu byl v ekonomické rovině co nejrychlejší přechod z nemonetárního administrativně příkazového modelu na tržní trajektorii. Tržní spontaneita byla ale posléze stále více oslabována dirigistickými státními zásahy až k dnešnímu stavu s emisními povolenkami. 

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Pojistí Scholz porážku německých socialistů?

14.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

V minulém týdnu Německo zažilo rozpad vládní koalice a nyní míří k předčasným volbám. Do těch patrně povede německé socialisty stávající kancléř Olaf Scholz, i když pod jeho vedením ztrácejí na popularitě a dostalo se mu nejhoršího hodnocení mezi poválečnými kancléři. 

Vysoké pokuty pro Facebook v Evropě i Koreji

11.11.2024, Autor: Vojtěch Benda

Společnost Meta, která vlastí Facebook, Instagram a WhatsApp, musí v Jižní Koreji zaplatit pokutu 21,l miliard wonů (asi 3,6 miliard korun) za nezákonné shromažďování informací o svých klientech. Tento podzim se jedná již o druhou pokutu, která byla společnosti Meta uložena. Na konci září uložila Irská komise na ochranu dat společnosti Meta pokutu ve výši 91 milionů euro (více než 2,3 miliard korun) za špatné zacházení s hesly uživatelů.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama