Apogeo
Reklama

Rod: Na příkladu plánování dálnice D3 je možné napsat celou učebnici NIMBY efektu

06.02.2022, Autor: red

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Rod: Na příkladu plánování dálnice D3 je možné napsat celou učebnici NIMBY efektu

Na přelomu roku Nejvyšší správní soud (NSS) ukončil vleklý spor o to, kudy povede dálnice D3 spojující Prahu s regionální metropolí České Budějovice. NSS odmítl kasační stížnost proti plánům Středočeského kraje, a potvrdil tak západní variantu dálnice, která od současného konce dálnice u Miličína povede přes Středočeský kraj západně od Benešova s napojením na D0 u Jesenice.
V návaznosti na rozhodnutí bylo oznámeno, že Ředitelství silnic a dálnic dokončí geologický průzkum na trase a bude žádat o pravomocné územní rozhodnutí. Pokud vše půjde hladce, stavět by se mělo začít mezi lety 2025 a 2029. Komu by se mohlo zdát, že dekády trvající zpoždění u klíčového propojení hlavního města s Jihočeským krajem a dále oblíbenými dovolenkovými destinacemi Rakouskem, Chorvatskem, ale i Itálií či Slovinskem má konečně světlo na konci tunelu, mohl by se mýlit.
Zájmová skupina (s charakteristickými rysy aktivní nátlakové skupiny) s názvem Alternativa středočeské D3 zareagovala jednoznačně: Nic hotové není, pokračujeme v odporu, dálnice v této poloze představuje nebezpečí pro životní prostředí, ohrozí lidi, zvěř a představuje navíc obrovské geotechnické riziko. Proto fundraisujeme peníze na další posudky a naši činnost.
Zmíněná aktivita, která je legitimní, představuje zhmotněnou definici tzv. NIMBY efektu. NIMBY, v angličtině Not In My Back Yard, můžeme volně přeložit jako „Ne na mém dvorku“. Je to označení pro snahu zamezit budování infrastruktury nebo jiného obdobného projektu v blízkosti jedince, který proti němu subjektivně protestuje, protože chce potenciální negativní dopady spojené s projektem přesunout na někoho jiného. V tomto případě samozřejmě neexistence dálnice D3 přetěžuje lokální silnici první třídy I/3 a desítky let zatěžuje lidi v jeho okolí. Alternativní východní trasa dálnice by, logicky, také zatížila výstavbou i provozem obyvatele České republiky, jen o kus dál.
U páteřní dopravní infrastruktury v České republice je toto univerzální problém. Někde prostě vést musí. Žijeme v zemi s velmi hustou sídelní strukturou. Kde píchnete prst do mapy tak tam buď bydlí lidé, nebo je tam příroda, kde rostou rostliny a stromy, žijí brouci a zvířata a blízko bydlící lidé tam rádi chodí.
V řeči velkých čísel je společenský užitek z existence dálnice výrazně vyšší než z její neexistence, a to i se zahrnutím NIMBY lidí v její blízkosti. Proto se páteřní dálniční sítě staví po celém světě (v tom vyspělém je tedy mají již desítky let hotové). Proto v Rakousku, Švýcarsku nebo Německu „práskáme“ po dálnicích v nádherné panenské přírodě Alp, aniž by nám to přišlo nepatřičné. A proto – doufejme – se dálnice D3 konečně dokončí. Její plánování se táhne tak dlouho, že je každým rokem blíž chystanému zákazu aut se spalovacím motorem a revoluce elektromobility. O negativní externalitu méně, ne?
ALEŠ ROD, je ekonom a vysokoškolský pedagog, působí jako ředitel výzkumu v Centru ekonomických a tržních analýz.
Foto: Pixabay
Zdroj: Aleš Rod


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Schmarcz: Ve volbách jde hlavně o nabídku budoucnosti, ale kampaň se nese ve stínu minulosti

18.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Jak budeme v Česku žít? Nejspíše pořád relativně dobře. Ne díky politikům, ale protože prostě naše země patří mezi nejvyspělejší na světě a to nezmizí jen tak. Žádný z kandidujících subjektů však nepůsobí dojmem, že ví, jak dojít k vyšší prosperitě a především, že má sílu a vůli to naplnit. Základem je negace, nenávist a odsouzení minulosti - ať už za ni může kdokoli. Pak je zde hromada frází a populistických slibů. Budovatele lepší budoucnosti byste hledali marně.

Největší vodní elektrárna v Africe. Naděje nebo důvod sporů?

17.09.2025, Autor: Vojtěch Benda

Etiopie je jedním z nejchudších států na světě. Její zemědělství je silně závislé na podnebí a podstatná část země není elektrifikovaná. Slavnostní otevření jedné z 20 největších vodních elektráren na světě přináší  obyvatelům naději, že se jejich životy výrazně zlepší. Navzdory tomu přehrada na Modrém Nilu vyvolává obavy Egypta a Súdánu. Obě země se obávají nedostatku sladké vody.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Obrana koupí zbraně České zbrojovky za čtyři miliardy korun

15.09.2025, Autor: Marek Hájek

Ministerstvo obrany uzavřelo s Českou zbrojovkou smlouvu za 4,26 miliardy korun na dodávky zbraní pro armádu až do roku 2031. Je to další krok v modernizaci našich ozbrojených složek, nebo jen drahý podpis bez záruk? 

Schmarcz: Armáda jako drahý koníček? Ani nápad, zbrojení je dobré pro byznys

13.09.2025, Autor: Martin Schmarcz

Opozice brblá, že armáda je drahá. A že raději máme šetřit peníze pro „našelidi“. Zejména její proruská část, ANO alespoň uznává růst výdajů na obranu coby nutnost v čase, kdy Moskva čím dál více chřestí zbraněmi. Ale i kdyby tvrzení o „zbytečnosti“ větších investic do vojska nebylo vrcholně nezodpovědné, je navíc hloupé.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaderná renesance: Sázka na čistou energii, nebo riskantní hazard?

10.09.2025, Autor: Josef Neštický

Jaderná energie zažívá letos nevídaný comeback. Rostoucí poptávka po čistých zdrojích a globální investice přesahující 60 miliard dolarů slibují novou éru, ale investoři zůstávají opatrní – vysoké náklady, regulační nejistoty a stín minulých katastrof zůstávají. 

Švehla: Jásání kolem růstu příjmů je zrádné

10.09.2025, Autor: Martin Švehla

Tak jsme se na začátku září dozvěděli, že rostou reálné příjmy, a že je tedy česká ekonomika ve formě. Na zpravodajských webech se ve stejný den objevil titulek “Průměrná mzda reálně vyrostla o 5,3 procenta, je 49 402 korun”, což je velmi zavádějící interpretace jinak správných čísel. Podívejme se na realitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Švehla: Volkswagen – příliš velká firma se s klienty moc nebaví

05.09.2025, Autor: Martin Švehla

Moderní auta poskytují nejen jízdní vlastnosti, ale také určité schopnosti, které bychom mohli shrnout jako informační komfort: navigace nejen ukazuje cestu, ale nabízí také objízdné trasy v případě dopravních omezení, sleduje povolenou rychlost, jízdní pruhy a v případě selhání řidiče koriguje jízdu. Všechno dohromady pak řídí software, který se do auta nahrává a také se aktualizuje.

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama