e-news.cz - kurzy
Reklama

Maloobchod stagnoval, což je ovšem vlastně dobrá zpráva

05.06.2024, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Maloobchod stagnoval, což je ovšem vlastně dobrá zpráva

Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu dubna oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což meziročně odpovídá růstu o 5,3 %. Tento výsledek je přibližně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy velké překvapení.

Meziměsíčně nejsvižněji rostly prodeje prostřednictvím internetu a zásilkové služby (2,0 %), obchod s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (1,9 %) či s výrobky pro kulturu a rekreaci (0,3 %). Pokles naopak hlásí prodejci kosmetických a toaletních výrobků (-2,8 %), ve stáncích a trzích (-2,3 %) a oděvů a obuvi (-1,9 %).

Meziročně hlásí výrazný růst tržeb obchod prostřednictvím internetu (18,1 %), prodejci kosmetických a toaletních výrobků (17,1 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (8,4 %). O velkém oživení naopak nelze hovořit u prodejců oděvů a obuvi (-0,2 %), počítačového a komunikačního vybavení (0,4 %) či výrobků pro domácnost (0,5 %).

Meziměsíční stagnace maloobchodu se může na první pohled jevit jako nepříliš oslnivý úspěch s ohledem na to, že spotřeba domácností má být na cestě vzhůru. Podle nás se ovšem jedná o dobrý výsledek. Letošní velikonoční svátky, které se tradičně pojí s většími nákupy, totiž připadly na březen a skutečnost, že duben dokázal udržet stejné tempo je podle nás veskrze pozitivní. Aktuální data tedy interpretujeme jako potvrzení toho, že se Češi při svých nákupech osmělují. Tomu napomáhá jak růst reálných mezd, které v letošním prvním kvartále poprvé od podzimu 2021 meziročně narostly, tak zlepšení spotřebitelské nálady, která se právě v dubnu po dlouhých dvou a půl letech přehoupla do pásma optimismu. 

Český maloobchod přitom skutečně má co dohánět, když jeho reálné tržby zůstávají na úrovních srovnatelných s jarem roku 2019 a stále jim chybí zhruba 3 procenta k hodnotám z před-pandemického ledna roku 2020. Nyní ovšem má veškeré předpoklady k dalšímu růstu, ať již díky zvyšování reálných mezd, zlepšující se spotřebitelské náladě, pokračujícímu poklesu úrokových sazeb či solidnímu objemu úspor mezi středně- a vysokopříjmovými domácnostmi. Očekáváme tedy pokračování pozitivního trendu a letošní rok by mohl v souhrnu maloobchodu přinést růst tržeb až o 6 procent.

Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus

Foto: Pixabay

Zdroj: Cyrrus


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Spokojenost zaměstnanců v České republice klesá, globální trend je opačný

21.06.2024, Autor: Z blogosféry

Zatímco celosvětově spokojenost zaměstnanců roste, v Česku oproti roku 2021 poklesla o 9 procentních bodů. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu společnosti Grafton Recruitment, který zkoumal aspekty spokojenosti zaměstnanců ve 12 zemích napříč Evropou, Asií a Jižní Amerikou.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama

Komentář k vývoji cen výrobců za květen 2024

18.06.2024, Autor: Z blogosféry

„Čísla, která zveřejnila ČSÚ, ukázala, že pokles cen zemědělských výrobců postupně zpomaluje. Ačkoliv ceny meziročně klesají již třináct měsíců v řadě, dvouciferné tempo, kterého se zpočátku držely, zřejmě brzy opustí," popisuje Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Jak se bydlí s inflací

17.06.2024, Autor: Martin Švehla

Dubnová (2024) inflace poněkud překvapila trhy i komentátory, zejména ty, kteří po dvou měsících dvouprocentního klidu očekávali pohodové pokračování. Nejprve suše ze zprávy Českého statistického úřadu: Od 1. května 2023 do 30. dubna 2024 stouply spotřebitelské ceny o 2,9 %, přičemž jen za samotný duben stouply o 0,7 %. 

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Komentář k vývoji spotřebitelských cen v květnu 2024

12.06.2024, Autor: Z blogosféry

„Publikovaná čísla ČSÚ ukázala, že se celková úroveň spotřebitelských cen v květnu oproti dubnu nezměnila, meziročně pak květnové spotřebitelské ceny vzrostly o 2,6 %. Ovlivnily je především mírné oboustranné cenové pohyby v téměř všech oddílech spotřebního koše," říká Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic.

Při výběru dovolené upřednostňují Češi cizinu, přímořská letoviska a hotely. Jako destinaci nejčastěji uvádějí Itálii, Chorvatsko a Slovensko

12.06.2024, Autor: Z blogosféry

Ideální česká dovolená? Podle reprezentativního průzkumu HOLIDAY BAROMETR, realizovaného pro společnost Europ Assistance v 21 zemích celého světa – v zahraničí, u moře, s dopravou automobilem nebo letecky a v hotelu. Nejoblíbenějšími destinacemi jsou pro letošek Itálie, Chorvatsko a Slovensko.     

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama

Inflace potěšila, ČNB má o čem přemýšlet

11.06.2024, Autor: Z blogosféry

Tuzemské spotřebitelské ceny v průběhu května oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což odpovídá meziroční inflaci v tempu 2,6 %. Pro trh se jedná o mírné překvapení, když vyhlížel hodnotu 2,8 %. Tomu odpovídá i odpověď kurzu koruny, která reaguje oslabením o několik haléřů. Naopak oproti platné prognóze České národní banky (2,5 %) byla inflace nepatrně vyšší.

Komentář Radomíra Jáče k průmyslové výrobě v ČR za duben 2024

07.06.2024, Autor: red

Tuzemská průmyslová výroba si v dubnu vedla poměrně dobře, a to navzdory mírnému meziročnímu poklesu, jenž činil 0,4 %. V meziměsíčním vyjádření po očištění o sezónní vlivy výroba vzrostla o 0,6 %. Letošní duben měl o 3 pracovní dny více než stejný měsíc loňského roku a údaj neočištěný o vliv počtu pracovních dní tak hlásí meziroční růst průmyslové výroby 9,0 %, když trh čekal přírůstek o 6,5 %.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Sazka reklama
Reklama