Tuzemské maloobchodní tržby v průběhu dubna oproti předchozímu měsíci stagnovaly, což meziročně odpovídá růstu o 5,3 %. Tento výsledek je přibližně v souladu s očekáváním trhu a nepředstavuje tedy velké překvapení.
Meziměsíčně nejsvižněji rostly prodeje prostřednictvím internetu a zásilkové služby (2,0 %), obchod s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím (1,9 %) či s výrobky pro kulturu a rekreaci (0,3 %). Pokles naopak hlásí prodejci kosmetických a toaletních výrobků (-2,8 %), ve stáncích a trzích (-2,3 %) a oděvů a obuvi (-1,9 %).
Meziročně hlásí výrazný růst tržeb obchod prostřednictvím internetu (18,1 %), prodejci kosmetických a toaletních výrobků (17,1 %) či farmaceutického a zdravotnického zboží (8,4 %). O velkém oživení naopak nelze hovořit u prodejců oděvů a obuvi (-0,2 %), počítačového a komunikačního vybavení (0,4 %) či výrobků pro domácnost (0,5 %).
Meziměsíční stagnace maloobchodu se může na první pohled jevit jako nepříliš oslnivý úspěch s ohledem na to, že spotřeba domácností má být na cestě vzhůru. Podle nás se ovšem jedná o dobrý výsledek. Letošní velikonoční svátky, které se tradičně pojí s většími nákupy, totiž připadly na březen a skutečnost, že duben dokázal udržet stejné tempo je podle nás veskrze pozitivní. Aktuální data tedy interpretujeme jako potvrzení toho, že se Češi při svých nákupech osmělují. Tomu napomáhá jak růst reálných mezd, které v letošním prvním kvartále poprvé od podzimu 2021 meziročně narostly, tak zlepšení spotřebitelské nálady, která se právě v dubnu po dlouhých dvou a půl letech přehoupla do pásma optimismu.
Český maloobchod přitom skutečně má co dohánět, když jeho reálné tržby zůstávají na úrovních srovnatelných s jarem roku 2019 a stále jim chybí zhruba 3 procenta k hodnotám z před-pandemického ledna roku 2020. Nyní ovšem má veškeré předpoklady k dalšímu růstu, ať již díky zvyšování reálných mezd, zlepšující se spotřebitelské náladě, pokračujícímu poklesu úrokových sazeb či solidnímu objemu úspor mezi středně- a vysokopříjmovými domácnostmi. Očekáváme tedy pokračování pozitivního trendu a letošní rok by mohl v souhrnu maloobchodu přinést růst tržeb až o 6 procent.
Vít Hradil, hlavní ekonom Cyrrus
Foto: Pixabay
Zdroj: Cyrrus
Maloobchod stagnoval, což je ovšem vlastně dobrá zpráva
05.06.2024, Autor: Z blogosféry