„Ideální by bylo mít vlastní geologické zásoby ropy na našem území v dostatečné míře. Na jižní Moravě těží společnost MND velmi kvalitní ropu, její podíl na celkové potřebě ČR je však méně než 0,5 %. Ropu lze nahradit pouze dovozem hotových produktů,“ říká v rozhovoru pro Ekonomický magazín Jaroslav Pantůček, předseda představenstva společnosti MERO ČR, a.s.
Rozhovor s JAROSLAVEM PANTŮČKEM, předsedou představenstva MERO ČR, a.s.
Vaše česká společnost vlastní a provozuje ropovody Družba a IKL na českém území. Jste výhradním přepravcem ropy potrubními systémy do České republiky. Jsou to jediné systémy?
V zásadě se jedná o hlavní systémy, jak přepravit ropu do ČR. Ropovod je totiž ekologicky i ekonomicky nejvýhodnější dopravní cestou, jež je z hlediska přepravy i nejbezpečnější. Jeden ropovod je schopen nahradit 12 vlakových souprav o 60 velkokapacitních tankových vagonech vypravovaných každý den nebo 1 200 silničních cisteren o největším objemu opět na denní bázi.
Společnost MERO je garantem energetické bezpečnosti. Jaká je u nás?
Každý z ropovodů vedoucích do ČR je schopen zásobit potřebu tuzemských rafinerií ze 100 %. Jsme ve střední Evropě jedinou zemí, která má tento komfort k dispozici. Z tohoto pohledu od roku 1996, kdy byl ropovod IKL uveden do provozu, se výrazně zvýšila energetická bezpečnost ČR v oblasti zásobování ropou.
Na rozdíl od zemního plynu jsou pro ropu v rámci EU stanovena striktní pravidla, která je nezbytné dodržovat. V ČR je za ochraňování nouzových zásob ropy a ropných produktů odpovědná Správa státních hmotných rezerv (SSHR), která i pravidelně kontroluje stav zásob a hlídá, zda odpovídají požadovaným 90 dnům spotřeby těchto produktů.
Jak velké jsou ropné rezervy v ČR? Jsme připraveni na následnou zimu?
Odpověď viz výše. V praxi k aktivaci rezerv uděluje souhlas vláda na základě ropné nouze, která může mít vícero příčin. Po odeznění tohoto stavu jsou rezervy okamžitě doplňovány na původní hranici. Stává se, že jsou rezervy doplňovány i v průběhu ropné nouze, když se uvolní přepravní kapacita v ropovodech a podaří se nákup ropy od potenciálních dodavatelů.
Konsorcium TAL, v němž vlastní ČR prostřednictvím společnosti MERO ČR 5% podíl, získalo provozní povolení od bavorské vlády, které zvýší celkovou kapacitu ropovodu TAL na úroveň zhruba poloviny současných dodávek z ropovodu Družba do České republiky. Proč to trvalo tak dlouho?
Jedná se o „běh na dlouhou trať“. Průměr potrubí od doby výstavby ropovodu zůstává stejný, to, co umožňuje zvýšit kapacitu je rychlejší proudění ropy v ropovodu. Toho lze dosáhnout více způsoby a hledá se ekonomicky nejzajímavější cesta. Musí se provést analýza nejen kapacitních možností ropovodu, ale provádí se i simulace nárůstu počtu tankerů v přístavu. Zda je bude možno odbavit bez prostojů, protože zdržení tankeru stojí velké peníze. Dále se provádí analýza tankoviště, které je přímo spojeno s přístavem, jestli je schopno pojmout tuto dodatečnou hmotu. Ropa z tankerů je totiž ukládána v ropných tancích a neproudí do potrubí přímo z tankeru, jak by se mohlo zdát.
Na začátku srpna 2022 došlo k přerušení dodávek ruské ropy z Ukrajiny na Slovensko a přeprava jižní větví ropovodu Družba. V čem byl problém?
Toto je dotaz na našeho zákazníka. Naše společnost byla jako přepravce a provozovatel české části ropovodu Družba pouze informována slovenským provozovatelem ropovodu Družba, že ropa od určitého data nebude pro nás v systému k dispozici, a tudíž dodávky budou přerušeny.
V médiích bylo o příčinách této situace již mnoho napsáno, nemáme jiné informace.
Tranzitní poplatek v zájmu obnovení dodávek ropy pak Ukrajině poslala slovenská rafinerie Slovnaft a její maďarský vlastník, petrochemická skupina MOL. Toto řešení se však podle slovenského přepravce ropy Transpetrol netýká dodávek do ČR. Proč?
Jedná se o obchodní záležitost našeho zákazníka, k čemuž se nemůžeme vyjadřovat. Obraťte se, prosím, na něj.
Problém nastal při zpracování platby v jedné bance v západní Evropě kvůli protiruským sankcím zavedeným po invazi ruských vojsk na Ukrajinu. Může se to opakovat?
Nekomentujeme ani se blíže nevyjadřujeme k záležitostem, ke kterým nemáme přístup.
Možné řešení je získat povolení státu k tomu, že tranzitní poplatky budou vyňaty ze sankcí EU, že je možné je zaplatit, a tím situaci odblokovat. Kdo o tom rozhoduje?
Dle dostupných informací, které byly již v předchozích dnech v médiích komunikovány, o tomto rozhoduje FAÚ.
V České republice zpracovává ropu Unipetrol, jehož vlastníkem je polská společnost PKN Orlen. Jak v případě výpadku dodávky ropy je možné urychleně jednat? Kdo a s kým?
Jednání bývá iniciováno požadavkem zpracovatele ropy, kde popíše příčiny, z jakého důvodu žádá o aktivaci mechanismu uvolnění nouzových zásob ze systému SSHR.
Poté, co FAÚ rozhodne, budou zaplaceny tranzitní poplatky. Pak už by tranzitu ropy do Česka nemělo nic bránit. Co když Rusko ropu opět zastaví?
Česká republika má k dispozici dvě nezávislé přepravní cesty. Ropovod Družba lze nahradit zvýšenými dodávkami přes ropovod IKL a navazující ropovod TAL. Záleží na tom, jak rychle se našemu zákazníkovi podaří přesměrovat dodávky ropy z ropovodu Družba do přístavu v Terstu. V případě, že se podaří koupit volný tanker s ropou na moři, může se jednat o dny. Pokud by se mělo přesměrovat tok od počátku – tedy získání tankeru, naložení, vykládku atd., poté se jedná o několik týdnů.
Česko má zásoby minimálně na 12 dnů v provozních zásobách pro rafinerie a na dalších 90 dnů jsou zásoby ve státních hmotných rezervách. Je možné je navýšit?
SSHR nyní připravuje vypsání výběrového řízení na dodávku další ropy do Centrálního tankoviště ropy u nás v Nelahozevsi.
Jak je možné zabezpečit ČR v zásobách ropy? Jaká jsou možná další řešení?
Ideální by bylo mít vlastní geologické zásoby ropy na našem území v dostatečné míře. Na jižní Moravě těží společnost MND velmi kvalitní ropu, její podíl na celkové potřebě ČR je však méně než 0,5 %. Ropu lze nahradit importem hotových produktů.
V každém případě je ČR závislá na dovozech ropy nebo ropných produktů. V praxi se pak jedná o kombinaci obojího.
Děkuji za rozhovor.
Jaroslav Pantůček je předseda představenstva a generální ředitel MERO ČR, a.s., od června 2022. Byl zvolen Ministerstvem financí jakožto jediným akcionářem společnosti MERO ČR a.s. Ve vedení společnosti MERO působil již v letech 1997-2015. Z pozice předsedy představenstva a generálního ředitele přispěl ke strategickému rozvoji společnosti, pod jeho vedením se podařilo realizovat akvizici podílu ve společenství TAL Group a také založit Mezinárodní asociaci přepravců ropy s cílem koordinace přepravy a sdílení zkušeností v oblasti přepravy ropy v Evropě. Poté působil jako CFO a člen představenstva holdingu MVV Energie CZ, kde odpovídal za strategické a finanční řízení celé skupiny skládající se z 15 společností. Do představenstva společnosti MERO ČR, a.s. byl zvolen v červnu 2022. Je zodpovědný za správu a řízení společností skupiny MERO, strategii a business analýzu, korporátní záležitosti a compliance, řízení lidských zdrojů, bezpečnost, centralizovaný nákup, právní záležitosti a komunikaci, řízení rizik a interní audit. |
Foto: Lukáš Bíba/Economia
Zdroj: Renáta Lucková