Pavel Makovský se v oblasti vzdělávání pohybuje více než dvacet let. Ve volném čase tráví čas s rodinou, snaží se hrát golf a také stále pracovat na svém rozvoji. Za obrovský úspěch považuje založení LIGS University v USA, a to, že má studenty a absolventy ze 75 a lektory z 30 zemí světa. Říká, že chtění na sobě pracovat a zlepšovat se považuje za klíčové pro budoucí úspěch.
V oblasti managementu a vzdělávání se pohybujete více než dvacet let. Jak se za tu dobu proměnila tato oblast?
Dvacet let je dlouhá doba a celé odvětví vzdělávání a managementu se významně změnilo a dále se mění. Navíc koronavirová pandemie do obou odvětví výrazně zasáhla. Jsem rád, že COVID-19 přinesl také pozitiva. Mezi ně řadím větší využívání online prostředí a nástrojů, a to jak pro vzdělávání, tak pro management. Přinutila i ty firmy, které v online prostředí nepůsobily nebo se tomuto prostředí bránily, aby jej začaly využívat. Ať to je v rámci managementu například formou vzdálené práce, home-office apod. A že v tomto režimu firmy fungovat mohou a nyní i chtějí, dokládá i to, že mnoho firem počítá s využívání home-office práce i nadále. To například znamená skvělou příležitost zaměstnávat talentované pracovníky nejen z míst, kde mají firmy sídla a provozovny, ale z celého světa.
V oblasti vzdělávání je znát, že vzrostla a dále roste poptávka po online trénincích a programech. A to jak 100% online, tak kombinovaných programů, to znamená online a offline.
Při zaměstnání jste vystudoval obor andragogika a personální řízení na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Co vám tato studia dala do pozdější kariéry?
V době, kdy jsem začal studovat, jsem působil na manažerské pozici v bance a bral jsem studium jako zajímavou oblast. Neboť jsem se vzděláváním kolegů a pracovníků na pobočkách věnoval z produktového a prodejního pohledu, a tato činnost mne velmi naplňovala.
Studium při zaměstnání kladlo velké nároky na čas a jsem rád, že jsem jej i s přispěním mé manželky dokončil. V té době jsem netušil, že se vzdělávání budu v dalším profesním životě zabývat na sto procent.
Zkušeností ze studia na Univerzitě Karlově jsem bohatě využil a dále využívám ve stávající pozici i dalších projektech, na kterých pracuji. Především v oblasti studentské podpory, abychom se vyvarovali všech nedostatků v oblasti studia zaměstnaných studentů, kteří potřebují odlišný přístup a podporu například v oblasti studentské podpory a motivace.
Co bylo podnětem pro založení LIGS University?
Právě zkušenost z dálkového studia Univerzity Karlovy. Abychom vybudovali školu, která bude zaměřená na studium pro časově zaneprázdněné dospělé studenty, a která je bude ve studiu podporovat. Kde budou aktuální programy, pravidelně aktualizované a kde lektoři budou nejen z akademického prostředí, ale hlavně z reálné praxe. Zkrátka, aby výsledky studia a získané vědomosti a znalosti mohli studenti ihned využívat se své praxi, pro budování své kariéry, pro vybudování startupů a nových projektů. Jsem přesvědčen, že právě přínos a uplatnitelnost v praxi nás odlišuje od ostatních škol.
Vaším velkým snem bylo vybudovat vzdělávací instituci/školu pro pracující dospělé studenty, kteří na sobě chtějí pracovat a rozvíjet se, a aby při studiu mohli skloubit svou práci, rodinu, studium a koníčky. Podařilo se vám to?
Výsledky, naši studenti a absolventi, jejich ohlasy a doporučování dalších potvrzují, že ano. A jsem za to nesmírně rád.
Někteří dospělí mladí lidé si stěžují, že by rádi studovali a žádají po rodičích, aby je stále živili. Mnozí z nich si spíše chtějí prodloužit jen studentská léta, aniž by vynaložili úsilí řádně studovat, nechtějí ani využít možností studovat i při zaměstnání, a s tím i získat praxi. Co byste poradil takovým studentům?
Pokud by si chtěli nechat poradit, o čemž nejsem přesvědčen, neboť ti, kteří něčeho chtějí dosáhnout to již tak dělají, bych poradil, aby na nic nečekali a začali využívat všech dosavadních znalostí a vědomostí v praxi. A aby na sobě stále pracovali. Současná doba, na rozdíl od té, ve které jsem vyrůstal, nabízí až nepřeberné množství možností k seberozvoji a sebevzdělávání. A pokud někdo ustrne a nebude na sobě tvrdě pracovat, nechá se předběhnut těmi, kteří chtějí. A velmi často těmi, kteří na začátku nevědí tolik, jako oni, ale chtějí. Právě to chtění na sobě pracovat a zlepšovat se považuji za klíčové pro budoucí úspěch.
Universita vznikla s vizí stát se špičkovou vzdělávací institucí založenou na inovacích a naplno využívající všech dostupných technologií. Jaké technologie využíváte? Jsou dostupné pro všechny vaše studenty?
Využíváme online technologie, které umožňují studovat z celého světa bez nutnosti osobní návštěvy školy, což je klíčové právě pro dospělé zaměstnané studenty. Využíváme online vědecké knihovny, video knihovny, knihovny eBooků a audiobooků, systémů pro skládání testů s ověřením identity studentů, systémů pro komunikaci s lektory, odevzdávání a hodnocení písemných prací, webinářů a dalších systémů integrovaných do studentského systému, aby měli studenti všechny informace na jednom místě a nemuseli si materiály, práce a další informace ukládat u sebe na počítači, ale vždy je jednoduše našli a mohli používat.
Původně jste LIGS University založili v ČR, nyní sídlíte na Hawaii v USA. Proč jste se rozhodli přesídlit na Hawai?
V České republice jsme vznikly jako vzdělávací instituce, ale naše ambice byla celosvětová, a proto jsme se rozhodli pro USA, kde působíme jako vysoká škola a směřujeme k federální americké akreditaci, kterou považujeme za další mezník v historii LIGS University.
Liší se výrazně přístup studentů ke vzdělávání ve světě, v USA a konkrétně v ČR?
Obecně řečeno výrazně. Studenti z různých zemí světa (nyní máme studenty a absolventy ze sedmdesáti dvou zemí světa a lektory z třiceti pěti zemí světa) jsou náročnější, chtějí se více dozvědět, více na sobě pracují, než například studenti z České nebo Slovenské republiky. Ti se často chtějí vydat “cestou” nejmenšího odporu. Samozřejmě to neplatí sto procentně, ale velkém procentu. Proto jsme rádi, že jsme školou globální a čeští a slovenští studenti se mají možnost například při webinářích seznámit s jiným přístupem ke studiu a využívání znalostí a dovedností ve své praxi. A tím se více rozvíjet.
Jsme také rádi, že po přesunu do USA k nám přecházejí studenti z amerických vysokých škol, kde nejsou spokojeni se studijní podporou a servisem ze strany škol. To nás utvrzuje ve správnosti našeho přístupu ke studentům a k výsledkům jejich studia pro praxi.
Ve společnosti se začínají objevovat i názory, že vzdělání je zbytečné, že si to, co chtějí, přeci mladí mohou „vygooglovat“. Pak se také stává, že mladí bez praxe či lidé bez řádného vzdělání nastupují na manažerské pozice. Je potřebné vzdělání? Jak to vidíte vy?
V posledních letech pozoruji tyto názory také a vžil se proto hezký název “Vysoká škola života”. Tyto názory beru jako hledání nějaké zkratky, nicméně i ze své zkušenosti vím, že žádné zkratky v životě
nefunguj a ani ve vzdělávání nefungují. Buď člověk chce na sobě pracovat a rozvíjet se nebo hledají jednoduší cesty. Pokud hledají jednodušší cesty, většinou neuspějí, a někteří se ke vzdělávání vrací a jiní hledají výmluvy, proč to nejde. Jsem rád, že naši studenti většinou chtějí a ve studiu jsou úspěšní, a tím si vytvářejí předpoklad pro dlouhodobý úspěch. Ti ostatní hledají často výmluvy pro své selhání, že studium úspěšně nedokončí.
Já jsem ještě z generace, kdy byl problém se dostat ke kvalitním, aktuálním a relevantním informacím. Dnes je to naopak, informací a zdrojů je tolik, že je obtížné a časově náročné kvalitní a přínosné informace najít. Proto je přínosem LIGS University, že nejenom tvoří svůj zajímavý a kvalitní obsah, ale také přináší studentům přínosný obsah ze světa.
Jste držitelem ocenění Manažer roku v odvětví vzdělávání a IT. Co to pro vás znamená?
Tohoto ocenění si velmi vážím a beru jej jako ocenění práce všech z LIGS University, jako potvrzení kvality a přínosu našeho stylu a přístupu ke vzdělávání dospělých. A naší prací, inovacemi a zlepšováním hodnoty pro studenty chceme i nadále potvrzovat, že toto cenné ocenění jsme obdrželi plným právem a neděláme mu ostudu.
Jak ovlivnila koronavirová pandemie vzdělávání?
Obecně lze říci, že velmi a i celosvětově uznávané univerzity začali své programy a formu výuky přizpůsobovat online prostředí. Samozřejmě se střídavým výsledky, ale pracují na tom, což je pro studenty skvělá zpráva.
Pro LIGS University se v této oblasti nic nezměnilo, neboť online vzdělávání a online komunikaci máme v naší DNA.
Co se změnilo, je zvyšující se zájem studentů studovat právě online, což nám přináší nové studenty, za které jsme samozřejmě rádi.
Jak si představujete budoucnost vzdělávání?
Vzdělávání a online vzdělávání má před sebou v podstatě neomezený rozvoj. A záleží jen na nás na školách, jak inovativní budeme. Obrovskou příležitost vidím v zapojení virtuální reality do vzdělávání, propojení s praxí a využívání odborníků z praxe z celého světa do výuky bez ohledu na to, kde bydlí nebo pracují. To je obrovská výhoda a LIGS University jde tímto směrem již dlouhodobě, a vidíme, že je to atraktivní a přínosný přístup pro studenty, ale i pro lektory.
Samostatnou oblast vidím v budování a práci s komunitou studentů, absolventů a lektorů, jejich networkingem, sdílením zkušeností a informací. Právě v komunitě vidím obrovskou přidanou hodnotu studia, a tu nic nenahradí.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Pavlem Makovským
Zdroj: Renáta Lucková
Pavel Makovský: Vzdělávání a online vzdělávání má před sebou v podstatě neomezený rozvoj
23.10.2021, Autor: Renáta Lucková