e-news.cz - kurzy
Reklama

Očekávám, že do pěti let se může až třicet procent věcí prodat čistě přes internet

30.01.2021, Autor: Pavel Veselý

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Očekávám, že do pěti let se může až třicet procent věcí prodat čistě přes internet

Je předním českým odborníkem na elektronickou komerci a zakladatelem softwarové služby pro e-commerce. Již od roku 2016 pomáhá českým e-shopům s expanzí do zahraničí skrze globální marketplace prodejců, jakými jsou Amazon, Alza nebo Mall. Říká, že v ČR vznikají neskutečné technologické i produktové inovace.


Rozhovor s ADAMEM KURZOKEM, zakladatelem a majitelem společnosti Expando global s.r.o.
Kdy a proč vás napadlo založit vaši společnost?
Po deseti letech v e-commerce, kdy jsem se soustředil zejména na provoz e-shopů, jsem potřeboval nový impuls a odjel na konferenci do Londýna. Tam jsem si poprvé uvědomil, jak velká jsou světová tržiště jako Amazon nebo Aliexpress. A to, že se jednoho dne probudí a spolknou české e-shopy ke snídani. Proto jsem na jaře 2016 založil společnost EXPANDO, se kterou se snažíme z hrozby Amazonu a dalších tržišť, udělat naopak výhodu.
Většinou do začátku startupů vstupují a podporují investoři nebo investorské skupiny. Jaký je v tomto ohledu váš příběh?
Docela úsměvný. V době, kdy jsem se rozhodoval, zda je EXPANDO smysluplný projekt, jsem byl na plný úvazek součástí investičního fondu INCOMMING. Ten v té době investoval do startupů jako Apify, Flatio nebo Liftago. Se svým partnerem jsme se rozhodli, že projekt na počátku podpoříme určitým vkladem. A za rok se to natolik rozjelo, že jsem se rozhodl věnovat projektu EXPANDO na fulltime.
Pomáháte e-shopům i výrobcům prodávat na Amazonu, a to již do dvou týdnů od zahájení spolupráce. Co všechno zabezpečuje vaše společnost?
Pro mnoho prodejců a e-shopů je prodej na Amazonu natolik novou věcí, že se jim snažíme zejména pomoci překonat překážky vstupu na platformu. Poté poskytujeme kontinuální podporu a pomoc. Ty dva týdny je ideální stav, někdy se Amazon rozhodne prodejce na platformu nepustit, s námi se snižuje šance, že se tak stane.
Jste původně startup. Jak se dnes daří podle vás startupům?
Pokud definujeme startup jako firmu, která má ambici násobit svůj obrat díky technologické inovaci, pořád se za startup považujeme. I přestože hospodaříme se ziskem a nepálíme peníze investorů. Jak se daří startupům? Můj osobní názor je, že mi chybí více úspěšných a velkých příběhů. Pokud to srovnáme s ostatními zeměmi, kde startupy dokázaly ovlivnit celou ekonomiku, jako například v Kanadě, Finsku nebo Estonsku.
Říká se, že českým startupům chybí schopnost, jak se říká, se prodat. Co si o tom myslíte?
V ČR vznikají neskutečné technologické i produktové inovace. Myslím, že se postupně zvládáme i prosadit na zahraničních trzích. Je ale málo startupů, které mají natolik velké sebevědomí, aby vzaly chytře externí kapitál a staly se jedničkou ve svém oboru.
Jak se dá nastavit firemní kultura ve startupu, kde jsou převážně nové technologie?
Firemní kultura příliš s technologiemi nesouvisí, i když jedna z našich firemních hodnot je INNOVATE. U nás se osvědčilo co nejvíce komunikovat, být transparentní a snažit se o růst našich klientů i kolegů. Hlavně to ale musí všechny bavit! Tyto hodnoty se snažím reprezentovat i jako zakladatel firmy.
Jste přední odborník na e-commerce. Jak tuto formu změnila současná koronavirová pandemie?
E-commerce zažila logicky extrémní růst, kamenné prodejny se zavřely a nákupy na internetu zůstaly v některých segmentech jediným způsobem, jak si koupit například sportovní potřeby nebo obuv. Očekávám, že do pěti let se může až třicet procent věcí prodat čistě přes internet.
Jak se daří dnes e-commerce propojit zákazníky u nás se světem?
Rozdíly mezi jednotlivými zeměmi a trhy se neustále stírají, už dnes část naší populace nakupuje v zahraniční (například na Aliexpress). My se snažíme s českými e-shopy tohoto stírání hranic využít a získat nové klienty z trhů jako Francie, Anglie, ale i třeba USA nebo Turecko.
Česká ekonomika je obecně brána jako malá otevřená proexportní ekonomika. Online prostor nezná hranice. Je export v tomto smyslu lehčí? Na co dávají důraz zahraniční partneři?
Je to trošku paradoxní. Až osmdesát procent naší produkce exportujeme, ale oslovit napřímo zahraniční spotřebitele se zatím českým e-shopům nedaří. Více přidané hodnoty by tak zůstalo v ČR. Firmy se to postupně učí také díky online tržištím, kde jen nahrají produkty – bez nutnosti investic do marketingu nebo budování eshopu.
Vytváříte také dlouhou dobu e-shopy. V minulosti se e-shopům příliš nevěřilo, dnes je to jeden ze základních pilířů prodeje. Jak vy vnímáte tento vývoj a přeměnu?
Ekonomika i společnost se digitalizuje, je jen logické, že i nakupování. On-line tržiště jsou dobrým prvním krokem k expanzi, poté prodejcům doporučujeme vybudovat vlastní e-shop, kde mohou klást větší důraz na opakované nákupy a užší vztah se zákazníkem. Ideální stav je přirozeně nabízet produkty jak na e-shopu, tak skrz marketplaces.
Říká se, že tento způsob prodeje je především výsadou mladé generace. Je tomu skutečně tak?
To platilo do začátku loňského roku. Největší nárůsty nově nakupujících online byly právě mezi pokročilejšími ročníky.
V současné době se také mění způsob placení výrobků. Mění se velmi výrazně i bankovní systém. Dá se předpovědět, jak bude váš obor činnosti vypadat v budoucnu?
Způsoby plateb jsou integrální součástí online prodejů. Pozorujeme větší nárůst plateb kartou oproti platbou na dobírku, COVID19 tento trend zásadně urychlil. Myslím, že se budeme více blížit západu, například na Amazonu lze nakupovat pouze při platbě předem.
Je nějaký obor činnosti, do kterého byste se chtěl v budoucnu pustit?
Jsem šťastný v tom, co dělám. V tak dynamickém oboru se člověk neustále učí nové věci a přicházejí nové podněty. Zatím žádnou změnu neplánuji.
Děkuji za rozhovor.


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama