Rozhovor s Martinem Králíčkem, generální ředitel značky MG Motor Czech.
Martin Králíček je generální ředitel značky MG Motor Czech. Vozy této kultovní značky jsou nyní k dispozici nové generaci zájemců. Moderní, atraktivní, elektrifikované, nabité energií a připravené na budoucí výzvy. Není to ale vůbec snadné.
„V objemu prodeje elektromobilů jsme na chvostu Evropy a nepomohly tomu ani přímé dotace, které požadovaný efekt nepřinesly a z velké části pouze podpořili prodej vozů již rozhodnutým klientům. Na druhé straně rozvoj infrastruktury je v ČR na velmi dobré úrovni a v současné době není problém s elektromobilem cestovat napříč republikou i do zahraničí prakticky bez omezení. Co se týká budoucnosti, proporce v rámci českého trhu bude postupně narůstat,“ říká Martin Králíček.
Vaše firma je v nové podobě na českém trhu od poloviny roku 2022. Jaké byly začátky firem?
Zásadní bylo ustanovit dealerskou síť, která zajistí kvalitní prodejní, distribuční a servisní zázemí budoucím zákazníkům a samozřejmě poskytne i jistou míru důvěryhodnosti, že to značka MG na českém trhu myslí opravdu vážně. Zároveň bylo i důležité vytvořit tým dedikovaný pro MG na straně dovozce. Už rok 2022 začal nadmíru úspěšně a v registracích jsme se dobře zapsali s více než 400 prodanými vozy. Opravdová expanze, ale začala v roce 2023, kdy jsme významně investovali právě do rozvoje dealerské sítě, a především do marketingu, abychom dále zvyšovali nejen povědomí o nové značce MG, ale podporovali také naše obchodní aktivity na českém trhu.
Jak se značce MG daří na českém trhu a na evropských trzích?
Pokud vezme v úvahu evropské měřítko, tak MG v roce 2024 míří na 250 000 prodaných vozů v rámci Evropy. V ČR je to pak přes 4 000 vozů a rádi bychom dosáhli podílu na trhu na úrovni 1,7 %. I nadále pro nás zůstává zásadní meta, stát se nedílnou součástí TOP10 mezi značkami na trhu.
Je o elektromobily větší zájem v České republice nebo na Slovensku?
Na Slovensku tvoří prodej BEV přibližně 2,6 % v ČR je to pak 4,5 %, pokud vezmeme v úvahu, že v ČR byl trh s BEV podporován přímou dotací, je tento rozdíl poměrně malý a v obou zemích platíme za nejméně rozvinuté trhy v rámci Evropy.
Jak vy osobně vnímáte značku MG?
MG si z minulosti spojuji především s klasickými roadstery z 60. a 70. let a s radostí z jízdy, tato éra se pomyslně přenáší do nového modelu MG Cyberster, který volně na tyto vozy navazuje a letos oslavuje 100 letou historii značky. Aktuální modely a značku vnímám jako velmi atraktivní pro širokou veřejnost, které kromě zmiňované radosti z jízdy nabízí i praktičnost, kvalitu a špičkové technologie za výbornou cenu.
Jak vidíte rozvoj elektromobility u nás?
V objemu prodeje elektromobilů jsme na chvostu Evropy a nepomohli tomu ani přímé dotace, které požadovaný efekt nepřinesly a z velké části pouze podpořily prodej vozů již rozhodnutým klientům. Na druhé straně rozvoj infrastruktury je v ČR na velmi dobré úrovni a v současné době není problém s elektromobilem cestovat napříč republikou i do zahraničí prakticky bez omezení. Co se týká budoucnosti, proporce v rámci českého trhu bude postupně narůstat, ale nebude to tak rychle, jak se předpokládalo nebo predikovalo v předchozích letech, je potřeba zákazníky s vozy více seznámit, přesvědčit je reálnou zkušeností s provozem a výhodami elektromobilní technologie.
Jaké novinky letos připravujete?
V průběhu srpna jsme představili vůz ze segmentu B – MG3, následně naše největší SUV – model MG HS a před pár dny novou generaci nejúspěšnějšího modelu ZS Hybrid+. Tím to ale nekončí…hned začátkem roku 2025 budeme pokračovat s čistě benzinovými deriváty modelů MG3 a nového ZS, ale brzy také uvedeme naši třešničku na dortu – dlouho očekávaný, špičkový, čistě elektrický roadster MG Cyberster.
Byl pro Vás letošní E-salon úspěšný?
Velmi úspěšný. Zájem o značku MG, který návštěvníci projevovali celé čtyři dny, byl enormní a zcela pozitivní odezvu jsme viděli také u našich obchodních partnerů, nebo zástupců médií a novinářů. Můžeme směle říct, že přímo na místě se prodalo mnoho vozů. Přispěla k tomu dominantní expozice naší značky i to, že jsme na E-SALON přivezli hned tři velké novinky, které jsme představili na tiskové konferenci – zcela nové ZS Hybrid+, Cyberster a MG HS PHEV.
Jak vidíte možné zvýšení cel na elektroauta v EU a USA?
Zvýšená cla uvalená na elektromobily se nás samozřejmě dotknou, nicméně s rozvojem elektromobility pokračujeme a tento segment nevzdáváme. Budeme se snažit udělat vše pro to, aby navýšená cla koncový zákazník zaznamenal jen minimálně.
Není největší problém s elektromobilitou její vnucování spotřebitelům?
Ano, může to tak být, ale čistý elektromobil jako takový má spoustu výhod – je několikanásobně efektivnější než vozy se spalovacím motorem, je tichý, úsporný a jízda je velmi plynulá. Samozřejmě ne všem může BEV vyhovovat. Nicméně vše co je vyžadováno nebo prosazováno „silou“ se většinou setká s jistou mírou rezistence a to se děje i u elektromobilů.
Proč jsou nová elektroauta tak drahá?
Aktuálně se BEV stávají již mnohem dostupnějšími, než před několika lety a také nabídka je výrazně rozmanitější. Elektromobily pronikají i do nižších, levnějších, segmentů. Srovnatelné elektromobily jsou v jednotlivých kategoriích sice stále dražší nicméně jejich provozní náklady jsou nižší než u variant se spalovacími motory.
Kdo je Vaší přímou konkurencí?
Výhodou každé nové značky na trhu je, že může přetahovat zákazníky komukoliv z konkurence. Ta je u MG poměrně rozmanitá – například u našeho bestselleru ZS je nabídka MG tak dobrá, že přitahujeme pozornost klientů, kteří uvažují o standardním modelu z B segmentu nebo méně vybaveném modelu z C segmentu, ale zajímají se o něj i lidé, kteří si kupují svoje první nové vozidlo a doposud se spíše poohlíželi v sektoru ojetých vozů.
Jak vidíte budoucnost automobilového průmyslu?
Celá automotive branže se významně mění, a to především vlivem limitů emisí CO2. Náš prodejní mix se tomu bude muset také podřídit a do budoucna budeme akceptovat hybridní a plug-in hybridní varianty našich vozů. Pokud se na to podíváme v delší perspektivě přibližně deseti let, tak proporce elektromobilů bude významná (30–40 %), nicméně domnívám se, že stále nebude trhu naprosto dominovat. Situace na trzích se také výrazně liší podle jednotlivých regionů Evropy – v západní Evropě bude podíl BEV pochopitelně díky vyšší kupní síle větší než například v našem regionu CEE.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Martinem Králíčkem
Autor: Renáta Lucková