Rozhovor s MARTINEM JAHNEM, prezidentem Sdružení automobilového průmyslu a místopředsedou představenstva ŠKODA AUTO a.s.
„Můj dědeček pracoval ve Škodě Auto v Mladé Boleslavi jako vývojář, testovací jezdec a za firmu i jezdil automobilové závody. Určitě mám v sobě nejen jejich geny, ale i něco z jejich ducha. Mám podobné zájmy, záliby a jsem velmi šťastný, že mi osud umožnil jít podobnou cestou a vracet se na místa, kde i oni působili.“
„Investice do VVI jsou v dnešní době nezbytnou podmínkou rozvoje každé firmy i celé společnosti. Ani v době krize nesmí byt opomínaný, protože ztracený čas by bylo těžké dohnat. Po každé krizi přijde oživení a konjuktura, ve které se uplatní inovované produkty a postupy. Proto i vláda musí tyto aktivity podporovat v každé době,“ říká Martin Jahn.
Byl jste místopředsedou vlády pro ekonomiku. Jak vidíte současný stav ekonomiky?
Celá ekonomika, autoprůmysl nevyjímaje, se nachází v jednom z nejtěžších období za poslední dekády. I tento rok byl ovlivněn významnými událostmi, které měly a stále mají negativní vliv na ekonomický chod veškerých institucí od státu po malé společnosti.
Především dopady válečného konfliktu na Ukrajině způsobující nestabilitu, zejména na evropských trzích. Dopady války na Ukrajině se navíc násobí stále přetrvávajícími následky covidové pandemie, což má kritický dopad zejména na malé podniky. Výrazný nárůst inflace, zvyšující se náklady nejen na energie či suroviny, globální výpadky v dodavatelských řetězcích a s nimi související výpadky komponent, to vše a mnoho dalších aspektů vytváří extrémně náročné prostředí pro české podnikatele, které zásadně ovlivňuje jejich provoz.
Ve Škoda Auto přesto věříme ve zlepšení situace v příštím roce. Budeme však i nadále pokračovatv našem striktním programu snižování nákladů a zvyšování efektivity.
Předsedal jste také Radě vlády pro lidské zdroje a Radě vlády pro výzkum a vývoj. Věnoval jste se modernizaci systému podpory vědy, výzkumu a inovací a zasloužil se mimo jiné o zvýhodnění firemních odpisů investic do výzkumu a vývoje. Je to cesta z krize i dnes?
Investice do VVI jsou v dnešní době nezbytnou podmínkou rozvoje každé firmy i celé společnosti. Ani v době krize nesmí byt opomínaný, protože ztracený čas by bylo těžké dohnat. Po každé krizi přijde oživení a konjuktura, ve které se uplatní inovované produkty a postupy. Proto i vláda musí tyto aktivity podporovat v každé době.
Pracujete pro automobilovou firmu. Proč Škoda mění původní plán a urychluje tempo, jakým uvede elektromobily na trh?
Automobilky do přechodu na elektromobilitu již nainvestovaly ohromné prostředky, takže logicky není cesty zpět.
Všechny výrobci aut tak dělají vše proto, aby přechod na elektromobilitu zvládly co nejrychleji. Škoda Auto nesmí v tomto ohledu zaspat, a naopak se musí co nejlépe přizpůsobit zrychlujícímu tempu transformace.
Automobilky navíc přijaly závazek k naplnění uhlíkové neutrality v souladu s Pařížskou dohodou. Transformují se a připravují se na předpokládaný phase-out spalovacích motorů v roce 2035. Například značka Volkswagen plánuje vyrábět v EU jenom elektrické modely už od roku 2033. Ve Škoda Auto budeme v rámci koncernu jednou ze značek, která bude spalovací motory vyrábět o něco déle, nicméně i pro nás je v cesta směrem k elektromobilitě daná.
V současné době je vítězem především zákazník, který má k dispozici nejširší portfolio pohonů v historii a může si tak skvěle zvolit ideální variantu pro svůj styl užívání vozu.
Mění Škoda plány na pokyn z Německa, nebo je to primárně její rozhodnutí?
Jak jsem již říkal, jedná se o evropský trend, cíle jsou jasně dané limity ze strany EU. I my plánujeme v naší strategii postupné elektrifikace celého modelové portfolia pokračovat.
Naším cílem je, aby nejen Škoda, ale i český stát vyšly z tohoto zásadního transformačního procesu silnější. Činíme všechny kroky vedoucí k transformaci automobilového průmyslu, lokalizaci e-komponentů včetně snahy o získání jedné z gigafactory koncernu Volkswagen právě pro Českou republiku.
Už nyní vyrábíme vysokonapěťové trakční bateriové systémy pro plug-in hybridní modely SUPERB a OCTAVIA iV a od května také bateriové systémy MEB pro model ENYAQ iV i další koncernové značky.
Do elektromobility, digitalizace i do rozvoje zaměstnanců v tomto směru investujeme v příštích letech miliardy eur.
Zajišťujeme tím budoucnost našich českých závodů, a tím i pracovní místa našich zaměstnanců, což je pro nás nejvyšší prioritou.
Nechcete kvůli cenám energií zdražovat vozy. Cílíte na levnější elektromobily. Je to správná cesta?
Již dříve jsme oznámili, že do roku 2026 budeme vyrábět další tři nové elektrovozy, a že chceme zákazníkům nabídnout i menší vozy, než je současný ENYAQ.
V budoucnu rozhodně nechceme vyrábět jen dražší vozy, naopak chceme zůstat věrni svým kořenům a nabídnout zákazníkům takové vozy, které nabídnou skvělý poměr ceny a užitné hodnoty, což je pro značku Škoda typické.
S rozšiřováním elektromobility se navíc bude postupně cena elektrovozů snižovat a v dohledné době budou dražší naopak vozy se spalovacím motorem.
Dnes se domníváme, že bod zvratu přijde někdy po roce 2025, ale čelíme novým výzvám: ceny surovin, energií, inflace obecně – vše jde nahoru. U bateriových vozidel je stěžejní právě cena surovin. Pro lepší představu – náklady na baterii představují zhruba třetinu celkových nákladů na výrobu vozu. Právě proto jsou ceny elektromobilů vyšší v porovnání s vozy s tradičním pohonem.
Podle průzkumu Sdružení automobilového průmyslu je 30 procent firem kvůli zvýšení cen energií existenčně ohroženo a 40 procent letos nejspíš skončí ve ztrátě. To je velký problém. Jak byste ho řešil?
Jsme připraveni na možný nedostatek zemního plynu a na jeho dopady na společnost, zaměstnance i výrobu. Průběžně velmi pečlivě sledujeme veškerý vývoj i ve spolupráci s našimi dodavateli. Apelujeme na politické představitele, aby stanovili rámcové podmínky, které průmyslu vytvoří přiměřený prostor pro uspořádání a zachování výroby, zejména v případě konkrétního nedostatku v zásobování zemním plynem.
Ve Škoda Auto se přizpůsobujeme situaci a přijímáme rozličná technologická a organizační opatření pro snížení energie, a například omezujeme vytápění budov.
Veškerá související témata diskutujeme s naším sociálním partnerem Odbory KOVO i našimi zaměstnanci, apelujeme na šetrné zacházení s energiemi a motivujeme k nápadům pro úspory.
Přes všechna přijatá opatření jsou v krátkodobém a střednědobém horizontu možné úspory spotřeby plynu v řádu jednotek procent. V dlouhodobém horizontu vyšší potenciály úspor vyžadují značné investice do technologií.
Zároveň upozorňujete na to, že hlavní dopady krize nastanou až v příštím roce, kdy řadě firem skončí fixace cen energie.
Zastropování cen je v České republice dozajista pomocí i pro velké podniky. Velká část z nich nemá na příští roky zajištěny dodávky energie.
Zastropování cen energií a příslušné dotační tituly prý proto musí pokračovat. Do kdy?
Dlouhodobé plánování a zajištění cen elektřiny a plynu formou „hedgingu“ společnost Škoda Auto částečně ochránilo před dramatickým navýšením cen. V těchto nákupech budeme pokračovat a zároveň vyhodnocovat výši nákupů na spotovém trhu ve srovnání se zastropovanými cenami. Celkové zastropování cen je pro velké společnosti v České republice určitě přínosem. Neměli bychom ale zapomínat na firmy, které nemají garantované dodávky energií na další roky – mezi něž patří i mnoho našich dodavatelů.
Kde z vašeho pohledu tkví původ „čipové krize“?
Poprvé jsme se o nedostatku čipů dozvěděli na konci listopadu roku 2020, kdy nás jeden z našich dodavatelů informoval o celkové situaci. Hned po prvním propuknutí koronaviru v Číně jsme své dodavatele včas informovali o naší poptávce po rychlejším odběru.
Protože nedostatek čipů má různé příčiny, týká se také pokaždé jiných komponent. Neustále se snažíme problémy řešit, ale bohužel se kontinuálně objevují nové nedostatkové díly. Jedním z hlavních opatření v naší společnosti je výroba nekompletních vozů, která pomáhá přemostit aktuální nedostatek konkrétních komponent.
Koncern Volkswagen také reagoval a zřídil pracovní skupinu, která soustavně hledá pro zajištění dostatku polovodičů řešení.
Očekáváme, že v roce 2023 se situace ohledně dodávek polovodičů zlepší. Nastavená operativní i strategická opatření jsou účinná a přispívají ke stabilizaci dodávek. Trh je však velmi nehomogenní a nadále tak musíme počítat s případnými problémy u polovodičových technologií specifických pro automobilový průmysl. Proto jsme velmi obezřetní a důkladně analyzujeme celkovou situaci. S postupující elektrifikací vozů a nabídkou služeb konektivity zároveň roste i počet čipů ve vozech, proto bude otázka zajištění polovodičů aktuální i v následujících letech. Výrobci polovodičů investují do nových výrobních závodů a my společně s nimi a našimi přímými dodavateli pracujeme na dlouhodobém zajištění dodávek.
Po skončení konfliktu zrevidujete politiku mezinárodních trhů. Kam tedy budete vozy distribuovat?
Růst a internacionalizace jsou součástí pilířů naší strategie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030, ve které jsme si stanovili ambiciózní cíle. Jedním z nich je například stát se jednou z pěti nejprodávanějších automobilových značek v Evropě nebo uvedení minimálně dalších tří elektromobilů (již v roce 2026) či zvýšit podíl BEV prodejů v rámci EU na 70 %.
Snažíme se o další posilování v rámci Evropy – potenciál vidíme například ve Francii, Itálii a Španělsku. Také v Evropě se najdou další země, kde je stále určitý potenciál k růstu – například Maďarsko, Polsko, Rumunsko, kde jsme dobře etablováni, ale stále je zde prostor pro růst.
Je ale potřeba soustředit se i na ostatní regiony, protože nechceme být závislí pouze na Evropě, a zároveň vidíme velký potenciál na opačné půli zeměkoule.
Velmi dobře se vyvíjejí trh v Indii, kde naše prodeje za letošní rok budou oproti loňsku zhruba na dvojnásobku. Chceme se tam stát vedoucí evropskou značkou a potenciál tam je obrovský. Stejně jako ve Vietnamu, kam jsme nyní oznámili vstup v příštím roce. Trh s asi 100 miliony obyvatel, kde momentálně připadá pouze 34 aut na tisíc obyvatel, představuje obrovskou příležitost. Zajímavé jsou pro nás i další země regionu ASEAN, kam patří třeba Indonésie, Filipíny či Thajsko.
Nevěříte na sdílení. I za sto let budou lidé chtít vlastní auto. A co sdílení obecně?
Ve Škodě vyvíjíme, testujeme a nabízíme řadu služeb, které jsou vázány přímo na vůz a zvyšují jeho užitnost – do našich vozů si můžete například nechat doručit zásilku. Vůz Škoda dovede svému řidiči nabídnout slevu či benefit podle polohy a potřeb. Tato služba teď vstoupila na německý trh.
Pokud jde o sdílení vozů – čísla naší platformy HoppyGo ukazují, že je zde komunita, která vozy chce pronajímat, a pak skupina těch, kteří považují za nejpraktičtější, si vůz od někoho pronajmout.
Váš pradědeček byl český technik a průmyslník. Zaměřil se zejména na návrhy a výstavbu pivovarů a lihovarů, a to nejprve samostatně, později jako společník firmy Novák & Jahn. Byl pro vás vzorem v podnikání?
Nejen prapradědeček, který tuto firmu založil, ale i pradědeček, který ji po jeho smrti řídil, a nakonec zfúzoval do Škodových závodů v Plzni, kde následně také pracoval. Můj dědeček pracoval ve Škodě Auto v Mladé Boleslavi jako vývojář, testovací jezdec a za firmu i jezdil automobilové závody. Všichni se angažovali také v různých profesních sdruženích a politických funkcích. Určitě mám v sobě nejen jejich geny, ale i něco z jejich ducha. Mám podobné zájmy, záliby a jsem velmi šťastný, že mi osud umožnil jít podobnou cestou a vracet se na místa, kde i oni působili.
Děkuji za rozhovor.
Foto: Poskytnuto Martinem Jahnem
Zdroj: Renáta Lucková