e-news.cz - kurzy
Reklama

Martin Hlůže: Ukazuje se, že Češi jsou skutečně podnikavý národ, který se dokáže přizpůsobit a vytrvat, i když čelí obtížným obdobím

28.09.2024, Autor: Renáta Lucková

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Martin Hlůže: Ukazuje se, že Češi jsou skutečně podnikavý národ, který se dokáže přizpůsobit a vytrvat, i když čelí obtížným obdobím

Rozhovor s Martinem Hlůžem, Global Head Customer Success, Mastercard.

Martin Hlůže je Global Head Customer Success Mastercard.  Změny v chování zákazníků a potřeba rychlých dat vedly k neobvyklé spolupráci mezi soukromým a veřejným sektorem. Výsledkem je kromě jiného také projekt Kde začít podnikat.

„Z našich průzkumů, ale mimo jiné vyplývá, že třeba ženy daleko častěji než muži začínají s podnikáním jednoduše z toho důvodu, že nemají jinou možnost, což ukazuje na hlubší společenské problémy a nedostatek flexibilních pracovních úvazků. Podnikatelky i podnikatele proto podporujeme zejména v oblasti digitalizace a pomoci s rozjezdem byznysu,“ říká Martin Hlůže. 

Platí z pohledu společnosti Mastercard, že malí a střední podnikatelé a živnostníci jsou páteří ekonomiky?

Ano, platí to jednoznačně. Malí a střední podnikatelé tvoří zhruba polovinu všech pracovních míst a přispívají 40 procenty k HDP v České republice. Z celkového počtu firem v Česku spadá 19 z každých 20 do kategorie těch nejmenších. Tato čísla jasně ukazují, jak zásadní je jejich role pro ekonomiku, a právě proto je pro nás prioritou je podporovat.

Češi jdou proti trendům v EU. Méně bankrotů a více živnostenských listů. Jak si to vysvětlujete? 

Ukazuje se, že Češi jsou skutečně podnikavý národ, který se dokáže přizpůsobit a vytrvat, i když čelí obtížným obdobím. Z našich průzkumů, ale mimo jiné vyplývá, že třeba ženy daleko častěji než muži začínají s podnikáním jednoduše z toho důvodu, že nemají jinou možnost, což ukazuje na hlubší společenské problémy a nedostatek flexibilních pracovních úvazků. Podnikatelky i podnikatele proto podporujeme zejména v oblasti digitalizace a pomoci s rozjezdem byznysu. 

Jak Mastercard pomáhá malým a středním podnikatelům a živnostníkům?

Mikro a malé podniky na rozdíl od velkých firem mají často jen velmi omezené možnosti získávat informace k tomu, aby činily správná rozhodnutí.  My se to snažíme změnit. Prostřednictvím programu Strive Česko a portálu ProPodnikave.cz, který jsme vytvořili ve spolupráci s neziskovou organizací CARE, pomáháme podnikatelům efektivně využívat ve svůj prospěch digitální nástroje a poskytujeme jim přístup ke vzdělávání, financování a mentoringu. 

Dalším klíčovým projektem je program Česko platí kartou, kterým společně s partnery podporujeme malé podnikatele v začátcích přijímání bezhotovostních plateb.  Nabízíme jim možnost bezplatně si po určitou dobu vyzkoušet terminál nebo platební bránu v praxi, aby mohli zjistit, jaký přínos to pro jejich podnikání má. 

Letos poprvé také pořádáme Velký týden malých firem, který proběhne od 30. září do 6. října. Cílem této celostátní iniciativy je prostřednictvím workshopů a dní otevřených dveří oslavit poctivě a moderně pracující malé firmy. Chceme jim umožnit získat informace, inspiraci a zkušenosti, které jsou pro rozvoj podnikání a poskytování skvělých produktů a služeb klíčové.  

Jak k tomu může pomoci vaše nová aplikace, která pomáhá začínajícím podnikatelům podnikat?

KdeZačítPodnikat.cz je unikátní nástroj, který pomáhá začínajícím, ale i zkušeným malým podnikatelům racionalizovat svá rozhodnutí. Obzvlášť v podnikání se totiž nevyplácí rozhodovat se jen na základě pocitů nebo intuice, ale na základě faktů. Náš nový portál pomáhá vybrat místo s největším potenciálem pro podnikatelskou činnost na základě rozsáhlých agregovaných a anonymizovaných dat od společnosti Mastercard a dalších partnerů. Zároveň dokáže pomoci s výběrem vhodného oboru podnikání v konkrétní lokalitě. Jde o první podobný nástroj na českém trhu dostupný zdarma a bez dalších podmínek všem zájemcům o podnikání. KdeZačítPodnikat.cz je aktuálně k dispozici ve 24 českých městech. 

Nástroj rovněž ukazuje, které druhy podnikání fungují lépe ve své blízkosti. Z našich dat totiž vyplývá, že určité druhy podniků v sousedství si vzájemně zvyšují zisky. Mezi tzv. komplementární podniky patří například drogerie a obchod s oblečením, holičství se zase nejlépe doplňuje s restaurací.  

Kde vznikl tento nápad a kde ho můžeme v Evropě najít?

Podobný nástroj začal fungovat nejprve před několika měsíci v Polsku. Tamní trh je dynamický a poskytuje ideální podmínky pro testování našeho přístupu. V tuto chvíli funguje tento nástroj kromě Polska a České republiky ještě na Slovensku. Základem je odpovídající množství potřebných agregovaných a anonymizovaných dat pro relevantní posouzení a hodnocení podnikatelských podmínek v dané lokalitě. Další analytická řešení nabízíme zákazníkům po celém světě.

Máte již zpětnou vazbu od začínajících podnikatelů?

Ano, podnikatelé si aplikaci chválí pro její jednoduchost a praktičnost. Oceňují možnost přístupu k informacím, které jim pomáhají s lokalizací a výběrem jejich podnikání. Je příjemné vidět, že nástroj vzbuzuje zájem a ilustruje, jakou roli mohou data hrát v procesu rozhodování, především tam, kde jsme se dosud spoléhali pouze na své odhady.

Jak vám pomohla Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků a Sreality?

Obě instituce jsou našimi klíčovými partnery. S Asociací malých a středních podnikatelů a živnostníků spolupracujeme dlouhodobě napříč různými projekty zaměřenými na tento segment. Spojení se serverem Sreality zase přineslo unikátní propojení našich dat s aktuální a velmi širokou databází dostupných komerčních prostor. Společně jsme tak vytvořili komplexní nástroj, díky kterému podnikatelé získají opravdu rozsáhlý přehled.

Zaměřujete se spíše na města. Je možné definovat od kolika tisíc obyvatel?

Soustředíme se především na větší města, kde máme dostatek dat pro přesnou analýzu. Typicky jde o města s populací nad 50 tisíc obyvatel, kde je dostatečná hustota obyvatelstva a obchodní aktivity, které umožňují získat relevantní data pro naše podnikatele.

Budete s aplikací pomáhat také malým obcím?

Rádi bychom rozšířili nástroj i na menší sídla. Vše ale závisí na dostupnosti kvalitních dat, která jsou klíčová pro poskytování spolehlivých analýz. Naším cílem je do budoucna určitě zpřístupňovat výhody nástroje Kde Začít Podnikat co nejširší skupině zájemců.

Co přináší vzájemná kooperace podnikatelům a živnostníkům?

Data ukazují, že vzájemná spolupráce mezi podnikateli přináší nové příležitosti a obchodní růst. Když víte, které podniky ve vašem sousedství mohou vzájemně profitovat, například kadeřnictví vedle kavárny, máte větší šanci přilákat více zákazníků a zvýšit tržby. Díky datům přesně víme, mezi kterými typy podniků podobné pozitivní vazby vznikají, takže naším cílem je usnadnit tyto interakce a podpořit tak růst podniků a celých komunit.

Jste pro digitální ekonomiku?

Určitě ano. Digitální ekonomika nám umožňuje posouvat možnosti sdílení cenných dat, informací a postupů mezi soukromým sektorem, státní správou a akademickou sférou a významně je využívat v náš prospěch. Tato data jsou užitečnou zpětnou vazbou pro obchodníky k hodnocení jejich výkonnosti ve srovnání s konkurencí. Díky tomu mohou podnikatelé činit zásadnější rozhodnutí. 

Zlomovým obdobím pro digitální ekonomiku byl covid, kdy se na nás obrátil veřejný sektor s žádostí o pomoc. Nákupní chování spotřebitelů se změnilo tak rychle, že potřebovali naše data, aby byli schopni odhadnout, co se bude dít v následujícím období. Dodnes si pamatuji, jak byli překvapeni, když jsme zpětně porovnali data s údaji Českého statistického úřadu a zjistili, že se skutečně shodují. Digitální ekonomika je naší budoucností. Umožňuje firmám pracovat efektivněji, dosahovat lepších výsledků a rychleji reagovat na změny trhu. Sázíme na inovace a bezpečné technologie, které pomáhají podnikatelům i zákazníkům.

Kdy jste poprvé využil platební kartu vy? Jaké nové platební metody používáte nejraději u nás a v zahraničí?

Abych pravdu řekl, ani si nepamatuji kdy jsem poprvé využil plastovou kartu, beru ji jako úplnou samozřejmost. V současné době oceňuji především pohodlí bezkontaktních plateb a platím hlavně mobilem. Nedávno jsem si oblíbil i platební prsten, který je skvělým příkladem toho, jak moderní technologie posouvají hranice a dovedou vytvořit něco nesmírně praktického a elegantního.

Děkuji za rozhovor.

Foto: Poskytnuto Martinem Hlůžem

Autor: Renáta Lucková


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Apogeo
Reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama