e-news.cz - kurzy
Reklama

Jitka Haubová: Ukočírovat výdaje je nejednoduchá úloha, ale klíčová

28.12.2023, Autor: Renáta Lucková

1 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 51 vote, average: 5,00 out of 5
Jitka Haubová: Ukočírovat výdaje je nejednoduchá úloha, ale klíčová

Rozhovor s Jitkou Haubovou, členkou představenstva a vrchní ředitelkou Komerční banky a.s.

Jitka Haubová je členka představenstva a vrchní ředitelka Komerční banky a.s. V Komerční bance působí od roku 2006 a od roku 2012 zastávala různé manažerské role v Korporátním a municipálním bankovnictví. 

Je absolventkou studia na VŠE, dále pak Finančního řízení na Galilee College v Izraeli, získala Certifikát specialisty na strukturální fondy od Evropské komise a je certifikovaným mezinárodním auditorem na procesy jakosti a programátorem v Pythonu. Na začátku profesní kariéry nastoupila do vládní agentury na podporu obchodu CzechTrade, kde také zastávala pozici generální ředitelky. Má zkušenosti i z privátní sféry, kdy byla několik let spoluvlastníkem rodinné kavárny a restaurace.

„Z našich aktuálních údajů vyplývá, že počet pokusů o kybernetické útoky na naše klienty prudce stoupá a letošní rok očekáváme rekordní čísla. Již nyní jsme dosáhli počtu podvodných incidentů srovnatelný s celým loňským rokem, což naznačuje značný nárůst rizika v této oblasti. Nepřibývá jen počet kybernetických útočníků; také se stále zdokonalují jejich metody, někteří dokonce pro zvýšení efektivity používají umělou inteligenci,“ říká Jitka Haubová. 

Na začátku své profesní kariéry jste nastoupila do vládní agentury na podporu obchodu CzechTrade, kde jste také zastávala pozici generální ředitelky. Jak na tu dobu vzpomínáte?

Velmi dobře. Práce ve státní administrativě mi přiblížila svět práce pro společnost. Ve srovnání se soukromým sektorem jde o jinou zkušenost, ale nikdy bych neřekla, že méně intenzivní či zajímavou. 

Říkáte, že banka musí fungovat i v dobách krizí. Jak vaše banka funguje dnes?

Banky jsou infrastrukturou státu, systémovým pilířem jeho ekonomiky a jejich rolí je být stabilní i v těžkých dobách. Platit je potřeba v pandemii, válce v sousedství či energetické krizi. Takové období je velkou zkouškou odolnosti i akceschopnosti. 

Co se týká aktuální situace, nemyslím si, že můžeme přímo mluvit o krizi, ekonomické stagnaci ano. Děsí mě válečné konflikty vyvolané Ruskem či hnutím Hamás. To jsou problémy globálního charakteru a jejích důsledky budeme pociťovat dlouhou dobu i kdyby dnes skončily. Na druhou stranu se ukázala schopnost civilizovaného světa řešit problémy společně. Prostě nepodlehněme panice, a naopak hledejme nové příležitosti a řešení.    

KB prochází digitální a obchodní transformací, která přijde na miliardy korun. Co chystáte v rámci této transformace? 

Digitální transformace banky pro nás byla klíčovým krokem do budoucnosti. Kompletně jsme vyměnili náš technologicko-obchodní základ a nový core systém vyvinuli během necelých tří let. Díky této transformaci jsme mohli spustit zcela novou éru bankovnictví.

V současné době máme k dispozici moderní karetní a platební systémy, nové mobilní a internetové bankovnictví a nové služby pro naše klienty. Tyto změny nejsou jen povrchní, jedná se o hlubokou transformaci naší banky. V podstatě jsme vytvořili novou banku, která je plně zaměřena na potřeby našich klientů a je postavena na nejmodernějších technologiích a nástrojích.

Během této transformace jsme spolupracovali s našimi klienty, abychom vytvořili inteligentní produkty a služby, které reagují na jejich potřeby a požadavky. Naše nové bankovnictví je založeno na jednoduchosti a snaze usnadnit klientům jejich finanční život.

Jsme inovativnější, rychlejší, flexibilnější a udržitelnější. Novinky a změny mohou být implementovány během dnů, ne měsíců, a máme také schopnost rychle reagovat na opravy chyb. Jsme odhodlaní poskytovat našim klientům ty nejlepší a nejmodernější finanční služby, které odpovídají rychlému tempu digitálního věku.

Cítíte velkou zodpovědnost? 

Pochopitelně ano. V představenstvu má každý své konkrétní úkoly a zodpovědnosti, ale rozhodování o řadě věcí je kolektivní s cílem dělat z KB nadále úspěšnou firmu

Přibývá také pokusů o kybernetické útoky. Jak je to v bankovnictví? Mění se jejich struktura?

Z našich aktuálních údajů vyplývá, že počet pokusů o kybernetické útoky na naše klienty prudce stoupá a letošní rok očekáváme rekordní čísla. Již nyní jsme dosáhli počtu podvodných incidentů srovnatelný s celým loňským rokem, což naznačuje značný nárůst rizika v této oblasti. Nepřibývá jen počet kybernetických útočníků; také se stále zdokonalují jejich metody, někteří dokonce pro zvýšení efektivity používají umělou inteligenci. 

Důležitá je v tomto ohledu hlavně osvěta veřejnosti, i proto jsme se opět zapojili do spolupráce s Českou bankovní asociací a Policií České republiky v rámci kampaně nePINdej. Naším cílem je ochránit naše klienty a zabránit pokusům o kybernetické útoky.

Vedle tradičních kybernetických hrozeb, jako jsou vishing (podvodné telefonáty), investiční podvody nebo phishing (podvodné e-maily), jsme začali zaznamenávat nové metody podvodů. Jedním z příkladů je tzv. „Falešný ředitel,“ kdy útočník vydávající se za nadřízeného snaží přesvědčit zaměstnance firmy k převodu peněz na falešný účet. Dalším způsobem je podvodné e-mailové doručení faktur na zaplacení, které jsou vytvořeny tak, aby vypadaly autenticky, ale obsahují falešný účet. Tyto nové formy podvodů klade větší nároky na naši kybernetickou bezpečnost a vyžadují neustálou ostražitost.

Jsme aktivní při monitorování a prověřování transakcí, až denně se podaří prověřit zhruba půl milionu transakcí. Pokud identifikujeme jakýkoli podezřelý platební příkaz, ihned kontaktujeme naše klienty a varujeme je před potenciálním nebezpečím. Objem podvodných transakcí neustále roste a loni jsme byli schopni zachytit až 38 % celkové hodnoty pokusů o kybernetické útoky vůči klientům Komerční banky.

Jaké připravujete technologické novinky?

Spustili jsme platbu na kontakt, jejíž prostřednictvím budete moct zaslat druhé osobě platbu pomocí telefonního čísla. To znamená, že osoba, které budete platbu zasílat, si už nebude muset pamatovat své telefonní číslo, ale sdělí vám pouze telefonní kontakt. 

Představili jsme unikátní kartu s výřezem pro lepší orientaci klientů se zrakovým handicapem.

Hodně si slibuji i od ověření identity prostřednictvím BankID, kterou používá stále více našich klientů. Očekávám, že její využití se bude rozšiřovat nejen pro přístup k digitálním službám státních institucí, ale i v komerční sféře.

Česko je na světové špici v technologiích a otevřenost našich klientů k novinkám rozhodně chceme dál podporovat. Máme dva tisíce klientů s platebními terminály v mobilu, například lesníky. Připravujeme krásné nové Android platební terminály, dokonce s řadou herních funkcí.  

Zaměřujete se také na obnovitelné zdroje? Dáte si fotovoltaiku i na střechu banky?

Na vlastním domě FVE mám. Na budově centrály KB také, plánujeme dalších 10 instalací v regionech. Tyto panely nám pomáhají nabíjet naši elektroflotilu více jak 200 aut, nakupujeme energii s certifikátem. 

V porovnání s rokem 2019 se nám podařilo snížit naši uhlíkovou stopu o 44 procent. Dovedla nás k tomu vlastní iniciativa čítající snižování energetické spotřeby, investice do udržitelných technologií a provádění úsporných opatření. 

Náš dopad na životní prostředí se rovněž snažíme zlepšovat i skrze naše klienty. Těm jsme poskytli více než 700 spotřebitelských úvěrů na financování udržitelných projektů, jako jsou fotovoltaické panely na střechách, systémy určené k retenci dešťové vody či tepelná čerpadla. Téměř polovina poskytnutých investičních úvěrů z minulého roku měla spojitost s udržitelností a naši klienti také stále více investují do ESG fondů. Téměř polovina námi poskytnutých investičních úvěrů jsou příznivé sociálním aspektům či životnímu prostředí. Nejvíce se jedná opět o energetické úspory. 

Sdílíme bankomaty se třemi dalšími bankami. Duplicitní stroje přesouváme do regionů, kde byla doposud horší dostupnost. Od začátku roku 2024 budou moci klienti Komerční banky, Moneta Money Bank, Air Bank a UniCredit Bank postupně využívat i vkladové bankomaty ve sdílené síti za stejných podmínek jako u přístrojů své vlastní banky. Tím se výrazně rozšíří možnosti vkládání hotovosti. Věříme, že efektivní správa bankomatů je klíčová, nejen z hlediska energetické náročnosti, a za tento přístup jsme byli oceněni jako bankovní inovátor roku.

Několik let jste byla spoluvlastníkem rodinné kavárny a restaurace. Jak vidíte současný stav podnikání?

Velký potenciál teď vidíme mezi mladými lidmi, kteří se podle dat ministerstva průmyslu a obchodu pouští do podnikání stále častěji. Jako banka jsme dlouhodobě tradičním podporovatelem malých podnikatelů a živnostníků, a kromě zajímavých produktů jim v rámci Firemních center KB nabízíme i odborné konzultace, a to právě i pro začínající podnikatele. 

Získala jste Certifikát specialisty na strukturální fondy od Evropské komise. Jak vidíte využití těchto fondů v ČR? 

Dotace nejsou systémové, ale používají je ostatní státy/firmy, takže musíme také. Ale brzdy dojdou, protože budeme bohatší a měli bychom se naučit využívat ostatní finanční nástroje podpory, typicky záruky vystavované EIB nebo Národní rozvojovou bankou. Ty nám umožní lépe financovat SME firmy a byli jsme v tom dobří. 

Budeme také jednou čistými plátci v EU?

Jistě.

Jak se jako bankéřka díváte na ozdravný balíček současné vlády?

Ukočírovat výdaje je nejednoduchá úloha, ale klíčová. České banky jsou kapitálově silné a dobře likvidně vybavené. A to i teď v době hospodářského útlumu a stále po boku klientů a toho bychom si měli více vážit. 

Je lepší se z krize proinvestovat nebo proškrtat? 

Obojí je důležité. Jako provozní ředitelka vím, že se musím snažit šetřit všude, kde je to možné a neohrozí to základní principy banky, často pomocí nových neotřelých řešení, a zároveň je nutné investovat do nových technologií a postupů, které přinesou nové výnosové možnosti (sebevědomý industriální stát) nebo podpoří menší náklady. Jde o stálý, nikdy nekončící proces. 

Co vás nabíjí mimo práci?

Rodina a sport. 

Děkuji za rozhovor. 

Foto: Poskytnuto Jitkou Haubovou

Autor: Renáta Lucková 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
Reklama