e-news.cz - kurzy
Reklama

Češi se na silnicích necítí bezpečně, viní z toho ostatní řidiče

19.01.2023, Autor: Z blogosféry

1 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 51 vote, average: 1,00 out of 5
Češi se na silnicích necítí bezpečně, viní z toho ostatní řidiče

Více než polovina českých řidičů se na silnících necítí bezpečně a důvodem jsou podle nich ostatní motoristé. Svou jízdu vnímají jako správnou, a to i přesto, že sami připouští porušování pravidel a páchání přestupků.

Hrozící pokuty totiž považují za nedostatečné, motivací pro dodržování předpisů je pro 84 % řidičů bodový systém.

Na silnicích se necítí bezpečně 54 % českých řidičů. Vyplynulo to z aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven. Proč? „Strach řidičů pramení z chování ostatních motoristů, především bezohledné a agresivní jízdy. Chyby ale hledají u jiných, u sebe je nevidí. Přitom připouští, že dopravní předpisy porušují,“ uvádí k výsledkům Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Jezdíme rychle, nedodržujeme bezpečnou vzdálenost

V roce 2022 spáchali Češi přes 466 tisíc dopravních přestupků. Jedním z důvodů, proč porušují řidiči předpisy, je dle jejich vlastních slov pocit beztrestnosti. „Ukázalo se, a vyplývá to i z dalších dat, že řidiče je potřeba v takové situaci také více motivovat, neboť nyní nastavená výše pokut má jen omezený efekt, a klíčem je bodový systém. Důležité je, aby nastavená pravidla byla pro řidiče srozumitelná a sami vnímali, proč je mají dodržovat. Proto se snažíme veřejnosti vysvětlovat, jaký je smysl úprav bodového systému a cílíme v nich na nejrizikovější dopravní přestupky,“ doplňuje ministr dopravy Martin Kupka.

Proč se řidiči dopouští dopravních přestupků?

·         Podceňování oprávněnosti úpravy provozu

·         Vědomý („bezpečný“) přestupek

·         Nezamýšlený přestupek

·         Alibi hromadného přestupku

·         Pocit beztrestnosti při páchání přestupku

Mezi nejčastější přestupky patří nedodržování rychlosti, a to jak v obci, tak mimo obec. „Za loňský rok jsme evidovali celkem 149 401 těchto deliktů z celkového počtu 466 200 zjištěných přestupků službou dopravní policie. Nutno dodat, že násobně častější je rychlá jízda v obci,“ říká ředitel dopravní policie plk. Jiří Zlý. Jeho slova potvrzují sami řidiči, pro které je překračování rychlosti nejčastějším porušením pravidel. Přes polovinu řidičů přitom považuje tento přestupek za nebezpečný. Ještě závažnější zjištění je v případě nedodržování bezpečné vzdálenosti – přesto, že ji za nebezpečnou považuje 92 % respondentů, 51 % ji nedodržuje. „Jako problematické se ukazuje i používání telefonu za jízdy, zejména u mladých řidičů do 24 let. Tato skupina pak podle průzkumu vykazuje i vyšší tendenci k překračování rychlosti,“ varuje plk. Jiří Zlý.

Zaměřit se právě na nezkušené řidiče doporučují také respondenti, kdy by sami jako začátečníci v 76 % uvítali návazná školení garantovaná státem. „Pozitivně nás překvapila vysoká podpora návrhu zavedení řidičáku na zkoušku. Ochota řidičů absolvovat další školení ukazuje, že návrh Ministerstva dopravy zavést řidičák na zkoušku je krok správným směrem,“ doplňuje Jan Matoušek.

Motivací k dodržování pravidel silničního provozu je bodový systém

K dodržování předpisů je podle 84 % dotázaných motivující bodový systém. Přínos je především v jasné hrozbě ztráty řidičského oprávnění, byť jen dočasného, které by pro řidiče znamenalo pracovní i osobní obtíže. Stav svého bodového konta zná nebo alespoň tuší 81 % řidičů, kde si ověřit už ale ví jen každý druhý. „Ministerstvo dopravy navrhuje zpřehlednit a nabídnout srozumitelnější bodový systém. Přestupky vedoucí k závažným nehodám budou postihovány přísněji, a naopak přestupky méně závažné, by měla řešit pouze finanční sankce, a nikoliv změna stavu bodového konta. Základní směr zjednodušení stanovuje sankce za dva, čtyři a šest bodů. U nejzávažnějších dopravních přestupků bude platit pravidlo dvakrát a dost, protože celkových trestných bodů je dvanáct, u čtyřbodových třikrát a dost,“ uzavírá Martin Kupka.

Foto: Pixabay

Zdroj: ČAP  


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Co ovlivňuje cenu pojištění a jak ji snížit

17.07.2024, Autor: Z blogosféry

Cena pojištění závisí na mnoha faktorech, které se liší podle typu pojištění. Věk, zdravotní stav, hodnota majetku či typ vozidla jsou klíčové aspekty. Správným využitím informací a dostupných nabídek můžete výrazně snížit náklady na pojištění a získat optimální pokrytí.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Jaké připojištění se vyplatí pro cestování do zahraničí?

22.11.2023, Autor: red

Cestování do zahraničí je vzrušujícím dobrodružstvím, při kterém objevujeme nové kultury a prožíváme spoustu zážitků. Také však s sebou nese určitá rizika. Proto je důležité si před cestou sjednat správné cestovní pojištění, které kryje náklady v případě nečekaných zdravotních komplikací a dalších nepříjemných událostí. Za zvážení také stojí, zda se vám nevyplatí některé připojištění k cestovnímu pojištění, které kryje další možná rizika související s cestováním.

Nepodceňujte pojištění domácnosti 

18.10.2023, Autor: Z blogosféry

Krádež, požár nebo třeba povodeň. To jsou jen některé příčiny, které vás mohou připravit o majetek a způsobit vám tak i milionové škody. Jak je lze nahradit? Pomůže vám pojištění domácnosti.

Apogeo
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama

Novela zákona o povinném ručení

05.09.2023, Autor: Z blogosféry

ČR mění podmínky kvůli sjednocení pravidel s ostatními státy EU podle takzvané motorové směrnice. Změny v novele zákona o povinném ručení jsou vnímány jako krok k větší bezpečnosti na silnicích a k ochraně poškozených v případě dopravních nehod.

Pojišťovny se musí otáčet. Vyřizování událostí se zrychluje díky digitalizaci 

10.08.2023, Autor: red

Rychlost vyřizování pojistných událostí patří mezi klíčové faktory ovlivňující spokojenost klientů s pojišťovnami. Tuzemský trh je poměrně konkurenční, a tlak na rychlé vyřizování je proto značný. Souhrnně pojišťovny řeší až tisíce případů denně, rychlost likvidace je přitom ostře sledovaná metrika.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama

Porucha nebo odtah vozu na dovolené v zahraničí? Povinné ručení ani havarijní pojištění často nestačí

01.07.2023, Autor: Z blogosféry

Jen do Chorvatska, Itálie, Rakouska a na Slovensko se loni podívalo přes dva miliony Čechů. Nejčastěji tam vyrazili autem. Průměrné stáří osobních vozidel v ČR je přitom šestnáct let, což je o čtyři roky více než v celé Evropské unii. Většina starších aut má navíc sjednané pouze povinné ručení, u kterého není asistence v zahraničí žádná nebo je jen základní. Proto je před cestou důležité asistenční služby ověřit, případně si sjednat připojištění vozidla po dobu dovolené.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Reklama