e-news.cz - kurzy
Reklama

Poradna: Nejčastější chyby v oblasti plánování pracovních sil

12.03.2021, Autor: Z blogosféry

0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
Poradna: Nejčastější chyby v oblasti plánování pracovních sil

Mnoho firem dlouhodobě bojuje s fluktuací a nespokojeností zaměstnanců. Ve směnných provozech to zpravidla bývá kvůli nevyhovujícím směnám a zdravotním problémům, které práce na směny může zaměstnancům způsobit.


Přitom za většinu těchto potíží může špatné plánování pracovních sil.
Společnosti fungující ve směnném provozu řeší časté střídání zaměstnanců a neustálé zaučování nově příchozích, což má negativní vliv na kvalitu odvedené práce i atmosféru na pracovišti. Pro odchod se zaměstnanci většinou rozhodnou buď proto, že jim nastavené směny neumožňují skloubit svou práci se soukromým životem, nebo čelí přílišné únavě a dalším zdravotním problémům. Na vině je často laxní přístup zaměstnavatele k plánování směn svých zaměstnanců a naslouchání jejich osobním potřebám.

  1. Neznalost problematiky

Špatný postup při rozvrhu směn mívá negativní dopad na produktivitu, kvalitu, zdraví a sociální život zaměstnanců. Nelze však firmám vytýkat neznalost nebo chyby, které v rámci organizace pracovní doby či směn dělají. V České republice není příliš příležitostí, jak potřebné informace o logistice lidských zdrojů do firem dostat. Neexistuje dostupná literatura, akreditované kurzy ani programy, které by do této problematiky zaměstnavatele zasvětily. Řešením může proto být využití poradenské firmy, která se plánováním pracovní doby v podnicích zabývá a poradí, jak správně při plánování směn postupovat.

  1. Nejasná odpovědnost

V devadesáti devíti procentech firem v České republice neexistuje oficiální pozice plánovače a organizátora pracovních sil. Nejčastěji jsou za organizování lidských zdrojů v podnicích odpovědní mistři nebo vedoucí týmů, kteří tuto činnost vykonávají v rámci své práce. Nejsou to tedy specialisté, kteří by při plánování směn zohlednili potřeby zaměstnanců a další faktory, ale řídí se primárně potřebami firmy. Přitom najmutí plánovače, což může být i externista, který dokáže efektivně rozdělit směny tak, aby splnil cíle stanovené firmou i osobní potřeby pracujících, může firmu zbavit chaosu, nespokojenosti zaměstnanců a zbytečných finančních ztrát.

  1. Nerozlišování mezi taktickou a operativní úrovní

Řízení pracovních sil má dva rozměry, taktický a operativní. V rámci taktické části je nutné stanovit potřebný počet pracovníků na směnu a jejich kvalifikaci a současně vytvořit rozpis těchto směn. Operativní část v sobě zahrnuje možnost flexibilních úprav, které reagují na odchylky od plánu, tedy na skutečný stav, který během dne nastane.  Tyto dvě úrovně nelze od sebe odtrhnout a současně ani nelze vykonávat jen jednu bez druhé. Pouze tak lze dosáhnout efektivního řízení a organizování jednoho z nejdůležitějších a nejkomplikovanějších výrobních zdrojů, kterými jsou zaměstnanci.

  1. Neúmyslné porušování zákoníku práce

Zodpovědnost za organizování směn zaměstnanců nesou nejčastěji mistři nebo vedoucí týmů.  Lidé na těchto pozicích nejsou znalci zákoníku práce a mnohdy je na ně ze strany nadřízených navíc vyvíjen tlak, aby zajistili požadovaný výkon svého týmu, a to i za cenu porušení zákonných předpisů. Proto k nedodržování zákoníku práce dochází celkem pravidelně a většinou neúmyslně. Firmy tak někdy hřeší na to, že zaměstnanci mají strach se bránit anebo vůbec netuší, že k porušování zákona dochází.

  1. Spoléhání na software

Firmy mají často představu, že případný problém nebo efektivitu organizování pracovních sil vyřeší koupí a instalací specifického softwaru. Velice často navíc požadují snadné řešení, díky kterému by jakýkoli problém, který by se v rámci pracovního dne objevil, vyřešili stisknutím jediného tlačítka.  Pochopitelně takový software neexistuje, protože v rámci procesu plánování a organizování pracovní doby a směn je bezpodmínečně zapotřebí lidského rozhodování. Software je tak pouhým nástrojem k práci, k rychlé realizaci rozhodnutí a správě mnoha informací. Bez profesionála, který jej umí správně využívat, je však sám o sobě nepoužitelný.

  1. Netrpělivost při čekání na výsledky

Pokud je situace s fluktuací a dlouhodobou nespokojeností zaměstnanců ve firmě již neúnosná a management se rozhodne problém řešit pomocí projektu v oblasti plánování a řízení pracovní síly, často požaduje rychlé výsledky. Podle zkušeností společnosti Déhora, která firmám s plánováním směn pomáhá, v oblasti HR však platí, že tak dlouho, jak problém vzniká, tak minimálně stejnou nebo i delší dobu bude trvat náprava. Tedy pokud má společnost například déle než rok špatnou pověst v regionu kvůli nevhodnému zacházení a nevyhovujícím pracovním podmínkám, ani ty nejlepší změny k lepšímu nezajistí masivní získání nových zaměstnanců za několik měsíců. Změnit vnímání firmy jako dobrého zaměstnavatele je běh na dlouhou trať. Tento proces vyžaduje nejen poctivý a důsledný přístup ze strany zaměstnavatele, ale je rovněž nutné přesvědčit zaměstnance o správnosti navrhovaných kroků a změn.
Foto: Pixabay
Zdroj: Grayling Czech Republic
 


Sdílet
Hodnotit
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

Doporučujeme

Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Reklama

Smrčka: U Pekingu se bojuje o Pensylvánii

23.04.2024, Autor: red

Dost možná rozhodne Pensylvánie podzimní prezidentské volby ve Spojených státech. Na oltář volebních hlasů dělníků bude proto slavnostně položena i nová americko – čínská obchodní válka.

Hypotéky by mohly zlevňovat rychleji. Riziko snadného odchodu klientů ale pokles sazeb brzdí

22.04.2024, Autor: Z blogosféry

Banky zlevňují hypoteční úvěry hodně pozvolna. Prudký pokles úrokových sazeb by mohl vyvolat spirálu refinancování i běžících fixací nebo tlak na banky, aby sazby v průběhu fixace snižovaly. Mírný poplatek za předčasné splacení totiž dává klientům více volnosti, banky ale riziko jejich odchodu nutně musí zohlednit v cenotvorbě.

Apogeo
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
e-news.cz - kurzy
Reklama

Daňhel: Dohledové orgány by měly zamezit neodbornému srovnávání povinného ručení

16.04.2024, Autor: Jaroslav Daňhel

Na začátku března uveřejnil Ekonomický magazín můj příspěvek Ekonomika „povinného ručení“ musí čelit trendu růstu škodního průběhu. Vzápětí v časopisu Pojistný obzor vyšel text „Povinné ručení zůstává pod tlakem vysoké škodní inflace“. Pojistný matematik Petr Jedlička zde konstatoval, že rozevírání nůžek mezi průměrnou škodou a průměrným pojistným pokračuje. 

Zemřel demýtizátor racionality

16.04.2024, Autor: red

Než se do toho se svým kolegou Amosem Tverskym pořádně pustili, ekonomie byla přesvědčena, že v podstatě bohatě vystačí s matematickým aparátem, sofistikovanými vzorci a důvěrou v lidskou racionalitu.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Apogeo
Reklama

Schmarcz: Peklo mimořádných schůzí aneb proč dělat něco užitečného, když místo toho můžeme hrát před voliči trapné divadlo?

14.04.2024, Autor: Martin Schmarcz

Mimořádné schůze se mají konat jen mimořádně. Třeba když vypukne válka, pandemie, stav legislativní nouze, nebo vláda provede něco strašného, na co nestačí interpelace. U nás se z toho stává běžný kolorit. Něco ve stylu speciálního vysílání. Obvykle to ale spíše dopadne jako podřadná telenovela.

Poradna: Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

12.04.2024, Autor: Z blogosféry

Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku.

e-news.cz - kurzy
e-news.cz - kurzy
Apogeo
e-news.cz - kurzy
Sazka reklama
Reklama