„Zeptej se ChatuGPT,“ tam, kde dříve byla výzva k použití Googlu, může dnes zaznít tato věta. Lidé se staví k AI různě a mají různá využití pro nový multifunkční nástroj. Někteří jí využívají jako vyhledávač například místo zavedeného Googlu. Ten, možná v reakci na konkurenci, nyní zavedl podobnou funkci přímo na svou úvodní stránku.
Je možné, že vyhledávání na internetu se velmi promění, a v důsledku toho se může změnit také internet tak, jak jej známe. To může mít i velmi negativní dopady.
V posledních desetiletích se kultura internetových vyhledávačů ustálila na situaci, která vyhovuje všem. Vyhledávače, a Google především, přivádějí uživatele přímo na webové stránky médií či poskytovatelů služeb a ti z návštěv profitují. Za to vyhledávačům umožňují prohlížet obsah stránek. Pokud by měl Google tyto informace využít prakticky k tvorbě nových automaticky generovaných článků v podobě odpovědí umělé inteligence, mohla by tato vzájemná výměna přestat fungovat.
Nejen, že Google zavedl funkci, která poskytne rychlé shrnutí odpovědi s pomocí AI, ale také plánuje spuštění nové funkce, která ještě více spolupracuje s umělou inteligencí, a která má být „naprostou reinterpretací vyhledávání“. Existují obavy, že lidé následně nebudou mít potřebu navštěvovat stránky samotné a tak budou jejich autoři demotivovaní. V nejděsivějších scénářích by pak mohli lidé svou tvůrčí činnost ukončit a tak by ani vyhledavače neměly s čím pracovat.
Není to poprvé, kdy hrozí, že by webové stránky jako takové mohly zaniknout. Doposud se tak nestalo. Přesto mají mnozí obavy když ne o přežití webových stránek, tak o spravedlivé rozdělení pozornosti, a také profitu mezi autory a vyhledávacími programy. Některé větší firmy si zajistili od Googlu velké kompenzace za to, že může svou AI školit na jejich datech. Ovšem menší stránky takovou vyjednávací pozici nemají. Pro BBC vyjádřila své obavy prezidentka News/Media Alliance Daniella Coffey. Podle ní Google v tichosti aktualizoval svá pravidla, a tak vydavatelé nyní musí dát souhlas s využitím obsahu pro umělou inteligenci, pokud dají souhlas, že Google může prohlížet jejich stránky. Tedy mít možnost, že budou skrze Google dohledatelné.
Na to reagoval mluvčí Googlu s tvrzením, že jde pouze o ranné návrhy a vydavatelé si budou moci svobodně zvolit, jestli dají modelům umělé inteligence přístup ke svým stránkám. To samo o sobě zajistí jistou dávku kontroly, ale ne „prokliky“ a návštěvnost stránek. To zástupci Googlu také popírají a tvrdí, že studie o poklesu návštěvnosti webových stránek často používají chybnou metodologii a zkreslená data. Současně podle Googlu jejich program stále přivádí přímo na webové stránky velké množství lidí. Nick Fox, senior viceprezident Googlu pro znalosti a informace dokonce prohlásil, že „Pravděpodobně neexistuje žádná společnost, která by se více starala o zdraví a budoucnost webu než Google.“ Podle něj tento způsob vyhledávání uživatelům vyhovuje a používají jej stále častěji, proto jej nadále vyvíjejí.
Radikální návrh celé situace přináší Matthew Prince z Cloudflare, který prosazuje, aby všichni vydavatelé jednotně zablokovali umělé inteligence. Respektive zpoplatnili jejich přístup k vlastním stránkám. Jeho, jak sám říká, velmi optimistická vize, pracuje s představou, kdy by pro běžné uživatele byl obsah zdarma a umělá inteligence by za něj musela platit.
Další potíží vyhledávání s pomocí AI je její nespolehlivost. Je třeba připomenou, že důležité informace poskytované umělou inteligencí je třeba si ověřovat.
Foto: Vytvořeno umělou inteligencí v ChatGPT
Autor: Vojtěch Benda